door Kever » 21 nov 2012, 10:39
Grappig, dat vind ik nou ook: stalen velgen met (origenele) doppen zijn mooi en gemakkelijker schoon te houden. Mijn doppen zijn alleen niet meer 100% gaaf: hier en daar wat stoeprandschade, en twee zijn een beetje krom. Misschien nog maar eens nieuwe aanschaffen, maar zo blijf je bezig.
Nog een voordeel van winterbanden: ze zijn smaller en daardoor minder duur, dus het is voordeliger om daar ook een klein halfjaar op te rijden. Je moet wel defensiever rijden, vanwege zaken als langere remweg e.d. Maar dat deed ik toch al.
Mijn Benz beschikte bij aanschaf over 9 stalen wielen: 4 zomer, 4 winter en 1 reserve.
Voor de zomer heb ik Putdeksels aangeschaft met nog goede Michelins, sinds kort nieuwe Continentals.
Op de al wat oudere winterbanden heb ik nog twee winters gereden (Falken Eurowinter), die ik niet geweldig vond qua grip. Heb nu in Duitsland nieuwe Michelin Alpin 4 besteld en laten monteren, die horen bij de beste 3 en hebben een lange levensduur. De hogere prijs verdien je dus terug.
Voorlopig kan ik vooruit: ik heb een garagekrik, zodat ik ze nu zelf kan omwisselen, scheelt ook weer tijd en gedoe met sjouwen en afspraken maken.