W201Club.nl

Alles over de Mercedes W201

Het is nu 17 dec 2018, 09:10

Piepend geluid bij hoger toerental

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Bram Jansen, xxGoof, Sterretje1968, Ruub-ster

Piepend geluid bij hoger toerental

Berichtdoor Fonteyne » 25 jul 2018, 08:47

Heb altijd een schurend geluid als ik gas geef met mijn 190D. Wanneer ik onder de motorkap keek zag ik dat dat de spanrol een beetje schuin staat tegenover de lijn van de poly V riem. Dus ik dacht om te vervangen de riemspanner, poly V riem en spanrol. De demontage verliep goed tot ik bij de riemspanner kwam. Met veel kracht kreeg ik beweging in de moer met grote inbus bout (dacht eerste linkse draad). Maar volledig afdraaien lukte me niet want de poli van de waterpomp zat in de weg. Ook had ik de indruk dat ik het volledige rollement van de riemspanner uit elkaar aan het trekken was. Ik heb toen alles maar weer mooi gemonteerd. Het piepend geluid is vermindert nu, maar ik denk nu als ik zo blijf verder rijden alles gaat kapot vliegen. Mijn vraag is nu om toch te demonteren. Zie ik iets over het hoofd om de riemspanner te verwijderen. Het is toch gewoon die grote inbus los draaien? Moet ik ook deels de waterpomp demonteren en hoe doe ik dat juist om zo de riemspanner er af te krijgen?
Fonteyne
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 14 apr 2018, 20:11
Woonplaats: Roeselare (Belgie)
Roepnaam: Fonteyne
Type wagen: 190D 2.0
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Piepend geluid bij hoger toerental

Berichtdoor Nico190E » 25 jul 2018, 20:03

Heb zelf 'n 190E op benzine en is waarschijnlijk hetzelfde.
Die rol kan je pas demonteren als je het hele span-mechanisme loshaalt.

Bij mij piepte die ook en was door 'n vorige monteur er scheef in geplaatst.
Dus goed opletten hoe het span-mechanisme erop hoort te zitten, de spanrol zit dan wel recht.
De Multi-riem zal daarna nooit meer piepen, althans bij mij niet meer.

Mij was het opgevallen doordat ik ieder 10k 'n nieuwe riem moest plaatsen en dat piepen natuurlijk.
Al meer dan 23 jaar plezier aan dit oudje, dus genieten.
Nico190E
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 694
Geregistreerd: 17 jul 2012, 21:20
Woonplaats: Gem. Cranendonck
Roepnaam: Nico
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Piepend geluid bij hoger toerental

Berichtdoor Fonteyne » 25 jul 2018, 23:57

Dank voor je snelle reactie. Maar ik zit met het demontage probleem van de riemspanner.

Deze zou toch moeten kunnen gedemonteerd worden zonder het verwijderen van de waterpomp.

Mijn poly v riem is nog in bestelling.
Het zal toch ik zijn die iets verkeerd heeft gedaan zeker bij het lossen van die inbusbout van de riemspanner. Volgens mijn vraagbaak is er een klein verschil benzine/diesel.

Maar eens de veer en de schokdemper verwijdert zijn moet de riemspanner ook kunnen verwijdert worden. Of is er bij de diesel toch een addertje onder het gras.
Fonteyne
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 14 apr 2018, 20:11
Woonplaats: Roeselare (Belgie)
Roepnaam: Fonteyne
Type wagen: 190D 2.0
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Piepend geluid bij hoger toerental

Berichtdoor Nico190E » 26 jul 2018, 20:18

Wat ik me kan herinneren is dat de spanrol met 2 boutjes vastzit.

En een van die boutjes gaat door de imbusbout, en daar wordt de fout gemaakt tijdens monteren.

Dan mikken ze het lange en dunne boutje door het gat en zit de imbus niet goed, en dan staat de rol scheef.

Samengevat de hele spanrol moet eraf, en oordeel dan hoe die weer geplaatst moet worden.

Zelf had ik er ook 'n uurtje voor nodig om het precies uit te vinden, maar dan heel makkelijk
Al meer dan 23 jaar plezier aan dit oudje, dus genieten.
Nico190E
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 694
Geregistreerd: 17 jul 2012, 21:20
Woonplaats: Gem. Cranendonck
Roepnaam: Nico
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Piepend geluid bij hoger toerental

Berichtdoor RD500SEC » 26 jul 2018, 22:28

Bij de diesel zit het span mechanisme net wat anders in elkaar dan bij de benzine.
De spanrol zelf zit op de spanarm met een imbusbout, deze zit weer achter een kunststoffen dekseltje.
Er zijn twee uitvoeringen, 1 met de demper aan de bovenkant van de spanner en 1 met de demper aan de onderkant.
De arm zit voor zover ik me kan herinneren met 1 bout vast in het voordeksel, als je deze eruit hebt, kan de arm van het deksel losgenomen worden, als je ook de demper los hebt gehaald.
De poelie op de waterpomp voor de multisnaar hoeft volgens mij niet los, maar zit met 4 boutjes vast op de flens van de waterpomp, toch?
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 921
Geregistreerd: 02 apr 2013, 00:19
Woonplaats: Schagerbrug
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 SEC


Re: Piepend geluid bij hoger toerental

Berichtdoor Fonteyne » 23 aug 2018, 14:42

Job geklaard. Van mijn type diesel moest ik wel degelijk de poly op de waterpomp lossen. Waren 4 boutjes. Zo kon dan de span arm eraf. Maar ik vraag me wel af. Als dit een zwak punt is de Benz 190. Zou men dan niet beter het rollement laten uitpersen en er een kwalitatiever rolllement inpersen.
Bijlagen
39988796_301479570405278_7797505983357386752_n.jpg
Nieuwe onderdelen gemonteerd
39988796_301479570405278_7797505983357386752_n.jpg (270.56 KiB) 146 keer bekeken
39914000_214586076077770_8609479055428812800_n (1).jpg
Slechts 2mm meer en de spanarm kon passeren
39914000_214586076077770_8609479055428812800_n (1).jpg (192.12 KiB) 146 keer bekeken
39925392_464786517335300_1230937712932945920_n.jpg
De poly van de waterpomp moet eraf om de soanarm te laten passeren.
39925392_464786517335300_1230937712932945920_n.jpg (297.15 KiB) 146 keer bekeken
Fonteyne
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 14 apr 2018, 20:11
Woonplaats: Roeselare (Belgie)
Roepnaam: Fonteyne
Type wagen: 190D 2.0
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Piepend geluid bij hoger toerental

Berichtdoor RD500SEC » 24 aug 2018, 11:25

Je auto is van 86, de spanarm met zijn lager, de spanrol met zijn lager mogelijk ook.
Ik denk dat je niet kunt spreken van een zwak punt, zelfs als beiden al eens vervangen zijn zie ik het als normaal onderhoud.

We zijn verwent met de goede kwaliteit die DB leverde.
Als ik kijk naar Land Rover, waar het heel normaal is dat bij een auto van 7 jaar oud de deursloten al eens vervangen zijn ivm slijtage (deur sluit niet of gaat niet meer open, 1/2 jaar later met het nieuwe slot opnieuw!), evenals de schakelaars van verlichting en ruitenwissers, de ruitenwissermotor, bovendien de splines van de tussenas eraf gedraait zijn bij 185000 km, gewoon wegverkeer, geen terreinritten of zware lasten erachter!!
Wat resulteerd in de revisie van de tussenbak door metaaldeeltjes in de bak, nieuwe tussenas, in en uitbouwen en een stevige rekening. Wordt bij LR gezien als normaal onderhoud/reparatie.
Dan mogen we niet klagen met een lager of spanarm eens in de 16 jaar als bijkomend onderhoud. :)

Dan heb ik het nog niet over de kwaliteit van de lak, de coating van het chassis, de water(on)dichtheid van de carrosserie, deurrubbers blijven na 4 jaar al niet meer op hun plek zitten, de kwaliteit van de (stekkers van de) verlichting en de overige elektrische onderdelen als sensoren, luchtmassameter, etc.

Vergeet niet dat de jongste 190 inmiddels 25 jaar oud is, en beduidend minder onderhoud vraagt dan de aangehaalde LR van nog geen 7 jaar. Onze auto’s werden met de hoogste kwaliteitstandaard in elkaar gezet om vooral niet kapot te gaan, de LR met het idee dat de dealer er een goed belegde boterham aan moet kunnen verdienen.
Naar mijn idee zijn beiden daar goed in geslaagd.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 921
Geregistreerd: 02 apr 2013, 00:19
Woonplaats: Schagerbrug
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 SEC


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast