door MB190 » 01 dec 2012, 14:40
's Nachts een vriend en vriendin naar Schiphol gebracht. 3 Uur 's nachts reed ik terug. Dan heb je een redelijk groot 120 stuk. Daar reed ik 140 op de 2-baans weg. Staat er dan een flitser, kan ik die boete gewoon verwachten.
Na een tijdje merkte ik dat er iemand achter me ook 140 reed. Bleef mooi achter me rijden, op gelijke afstand. 90 Procent dat het dan politie is.
Maar ik blijf rijden; vond dat een mooie cruise snelheid.
Toen kwam er een situatie dat er een auto voor me reed en een andere auto in ging halen. De kans bestaat, al is dat zijn fout, maar ook mijne omdat ik te hard rijd, dat hij verkeerd inschat/mij niet ziet. Wat ik dan doe, ruim van tevoren, is terug naar 110/120. Ik kan dan niet 100 procent inschatten hoe hard hij rijdt. Dus ik zak terug, wacht rustig, zonder te kleven, dat hij inhaalt. Ik haal hem in, en ga verder naar 140. Weg vrij. Achter me zie ik ' Stop politie' . Ik doe m'n gevarenlichten 1 keer aan, en sla 300M verder af bij het tankstation. Nou, het verhaal kennen we. ' Goedenavond, politie bla bla'.
Weet u waarom dit dat.
Dus ik leg uit: Ja meneer, ik reed 140 op de cruise control. Dat is te hard, ik weet het. Ik doe m'n dashboardkastje open maar zeg eerst tegen de agent: ' Ik pak m'n papieren alvast'. Waarom? Voor hetzelfde geld ligt er een wapen in het kastje. 3 Uur 's nachts, petje op, agent kan me niet goed zien, noem maar op.
Ik doe m'n pet af, stap uit de auto, stel me netjes voor, geef een hand enz enz. Het eerste wat de agent zegt: Netjes van je, ook dat je vaart minderde bij die situatie. Ik heb denk ik wel een half uur met die agent staan praten over hun werk-vind ik interessant- en over hoe de mensen vaak reageren. Heel leuk gesprek gehad. Ze keken alles na, zagen dat het mijn auto niet was, netjes uitgelegd en we konden weer door. Agent zegt: ' Je mag, als je zo blijft rijden, van mij echt wel 140 blijven rijden hoor, je weet wanneer het kan'. Boete ga ik je niet geven, want 20 KM is veel geld, dat vinden wij ook, vooral in zo'n situatie.
Weer een hand gegeven, fijne avond gewenst en ingestapt.
' Oom agent ' doet echt niet moeilijk, als jij dat ook niet doet.