W201Club.nl

Alles over de Mercedes W201

Het is nu 24 nov 2017, 04:51

Ontluchten koppeling

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Bram Jansen, xxGoof, Sterretje1968, Ruub-ster

Ontluchten koppeling

Berichtdoor Theo2 » 17 feb 2017, 16:46

Wie heeft er een tip voor het ontluchten koppelings cilinder.

Bovenste was lek en vervangen vreemde was wel op de een na de andere dag ? zag wel wat druppels liggen remvloeistof op de bodemplaat.Die was denk ik al een tijdje aan het afsterven.
Ben al bezig geweest onder de auto bij de hulpcilinder om te ontluchten maar krijg lamme armen van het drukken op het pedaal.
Zolang is de leiding niet dus zou na 20 keer wel wat moeten voelen aan druk maar voel niks.

En de plastic pen zoek ik die aan het pedaal zit die lag in twee stukken.

Alvast bedankt.
En bedankt maar weer.
Theo2
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 68
Geregistreerd: 17 nov 2014, 20:55
Woonplaats: hillegom
Roepnaam: theo
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W124
Dodge w200
BMW 318ti
opel corsa.
9 motoren


Re: Ontluchten koppeling

Berichtdoor JantjeV8 » 17 feb 2017, 17:32

Het vloeistofreservoirtje tot in de vulnek vullen met vloeistof. Dan moet het zo gepiept zijn.
JantjeV8
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 211
Geregistreerd: 24 feb 2011, 21:38
Type wagen: 190
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: s210 E430 T, s210 E240 T, Unimog u416 1973, W123 230TE,
Holder B12 1958, Fiat 500 1967


Re: Ontluchten koppeling

Berichtdoor Bromgabber » 17 feb 2017, 18:36

Nippel op hulpkoppelingcilinder open draaien, pedaal indrukken, nippel dicht, pedaal weer terug laten komen.
En zo door gaan tot je geen lucht meer eruit ziet komen, via een doorzichtig slangetje.
Meestal werkt dit.
Avatar gebruiker
Bromgabber
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 510
Geregistreerd: 02 jun 2015, 16:50
Roepnaam: Niels
Type wagen: 190E 1.8
Bouwjaar: 1991
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: Chevrolet Caprice Classic Ex-lijkwagen 1980
LincolnContinental Mark V Bill Blass 1979


Re: Ontluchten koppeling

Berichtdoor W201Class » 17 feb 2017, 19:21

Ik pomp vanaf de cilinder naar boven de reservoir vol.
Avatar gebruiker
W201Class
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1266
Geregistreerd: 03 apr 2012, 18:28
Woonplaats: Omg. 's-Hertogenbosch
Type wagen: 190E 1.8
Bouwjaar: 1993
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: Jaguar X-Type 2.0D
Peugeot 206


Re: Ontluchten koppeling

Berichtdoor Theo2 » 17 feb 2017, 20:34

Wat bedoel je met ik pomp vanaf de cilinder naar het reservoir.

Normaal zou het heztzelfde moeten zijn als remmen ontluchten ook koppeling in vast houden,nippel open nippel dicht koppeling los enz enz maar daar reageert die niet echt op.
Zit nu vol lucht maar ga zondag er mee verder.
En bedankt maar weer.
Theo2
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 68
Geregistreerd: 17 nov 2014, 20:55
Woonplaats: hillegom
Roepnaam: theo
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W124
Dodge w200
BMW 318ti
opel corsa.
9 motoren


Re: Ontluchten koppeling

Berichtdoor WJ15129 » 17 feb 2017, 20:38

Een slangetje vanaf de ontluchtingsnippel van de rechter voorrem (zit het dichtstbij) naar de ontluchtingsnippel van de koppelingscilinder, allebei open en met het rempedaal de remvloeistof rondpompen. Zo staat het ook nog beschreven in het werkplaats handboek van de W114/115 wat ik nog heb liggen.
Groeten Willem uit Lelystad
WJ15129
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 284
Geregistreerd: 29 dec 2011, 17:18
Woonplaats: Lelystad
Roepnaam: Willem
Type wagen: 190D 2.0
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W123 250 1979


Re: Ontluchten koppeling

Berichtdoor Theo2 » 17 feb 2017, 20:59

Ja las ik ook ergens op een W115 forum dacht dat kan ik ook doen,
maar morgen even een ontluchtings cq vacuum pomple halen 2 tientjes moest ik toch al hebben.
Made in china maar altijd makkelijk.
En bedankt maar weer.
Theo2
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 68
Geregistreerd: 17 nov 2014, 20:55
Woonplaats: hillegom
Roepnaam: theo
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W124
Dodge w200
BMW 318ti
opel corsa.
9 motoren


Re: Ontluchten koppeling

Berichtdoor Theo2 » 17 feb 2017, 21:01

Theo2 schreef:Ja las ik ook ergens op een W115 forum dacht dat kan ik ook doen,
maar morgen even een ontluchtings cq vacuum pomple halen 2 tientjes moest ik toch al hebben.
Made in china maar altijd makkelijk.


Heb ik ook bij motoren gedaan waarvan de rempot niet optimaal werkte ook op de remklauw andersom erin gepompt met een andere rempot.

Bedankt allemaal voor het meedenken.
En bedankt maar weer.
Theo2
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 68
Geregistreerd: 17 nov 2014, 20:55
Woonplaats: hillegom
Roepnaam: theo
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W124
Dodge w200
BMW 318ti
opel corsa.
9 motoren


Re: Ontluchten koppeling

Berichtdoor W201Class » 17 feb 2017, 23:00

Theo2 schreef:Wat bedoel je met ik pomp vanaf de cilinder naar het reservoir.


Met een pomp de vloeistof via de ontluchtingsnippel naar boven pompen tot dat het reservoir op max staat en dan de nippel dichtdraaien.
Avatar gebruiker
W201Class
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1266
Geregistreerd: 03 apr 2012, 18:28
Woonplaats: Omg. 's-Hertogenbosch
Type wagen: 190E 1.8
Bouwjaar: 1993
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: Jaguar X-Type 2.0D
Peugeot 206


Re: Ontluchten koppeling

Berichtdoor Dirk Pauwels » 18 feb 2017, 00:11

Lekt dat dan niet aan de schroefdraad van die nippel of doe je daar eerst teflon aan.
Avatar gebruiker
Dirk Pauwels
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 16 feb 2017, 08:42
Roepnaam: Dirk
Type wagen: 190D 2.0
Bouwjaar: 1991
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: 300SE
300SD
380SE
380SEC
450SL
600SEL


Re: Ontluchten koppeling

Berichtdoor W201Class » 18 feb 2017, 22:35

Draai het maar een kwart slag open.
Avatar gebruiker
W201Class
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1266
Geregistreerd: 03 apr 2012, 18:28
Woonplaats: Omg. 's-Hertogenbosch
Type wagen: 190E 1.8
Bouwjaar: 1993
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: Jaguar X-Type 2.0D
Peugeot 206


Re: Ontluchten koppeling

Berichtdoor Theo2 » 19 feb 2017, 18:01

Bezig geweest gisteren een pomp gehaald waarmee je met een compressor de leiding kan ontluchten.
Maar alles geprobeert maar er komt geen druppel uit,rempot vol tot aan z'n strot gezet met vloeistof.

Pedaal na 50 keer gedrukt te hebben ook niets komt dus niet op druk.

Remmen werken gewoon met volop druk en loopt ook niet weg dus geen lekkage.

Moet ik gaan denken aan het resovoir dat die stuk is ? plus 1 zwart dopje is gescheurt wat erop zit maar ook die dicht gehouden met mn vinger maar komt ook dan niet op druk.

Ook op de hulpcilinder op de bak geen lekkage gezien,kan het zijn dat die stuk is ? en zou er dan toch niet de vloeistof eruit moeten komen.

Koppelings pedaal komt gewoon omhoog als ik hem los laat.

Anders probeer ik het morgen weer met een slang vanaf de rem klauw naar de hulpcilinder.
En bedankt maar weer.
Theo2
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 68
Geregistreerd: 17 nov 2014, 20:55
Woonplaats: hillegom
Roepnaam: theo
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W124
Dodge w200
BMW 318ti
opel corsa.
9 motoren


Re: Ontluchten koppeling

Berichtdoor Gombal » 19 feb 2017, 23:02

Makkelijkste manier is op druk ontluchten oftewel, koop bij de Action een grote 6 liter plantenspuit, gooi de lans weg maar behoud de slang. Ga naar de dealer of de sloop voor een losse remvloeistofreservoirdop en langs de Kwikfit of andere banden boer voor een autoventiel.
Boor een gat in het deksel (meet de diameter waar het ventiel moet klemmen en boor die diameter)
Trek het ventiel door het gat, schroefdraad aan buitenzijde van de dop.
Monteer de slang op het ventiel (ventiel gewoon zonder binnenwerk) en zet de slang vast met een slangeklem.
Gooi 1 liter remvloeistof in de plantenspuit, hou de slang met de dop omhoog en pomp voorzictig totdat er remvloeistof uit het ventiel komt. Monteer de dop op je remvloeistofreservoir (Let op, niet morsen dus de boel rondom beschermen en anders zo snel mogelijk met water weghalen) en pomp een keer of 20 tot 30 (niet meer als 2 bar erop volgens meneer Mercedes, dat is ongeveer 40 keer pompen).
Nu kun je bij de koppelings hulpcilinder de ontluchting open draaien en zal de lucht en daarna de remvloeistof eruit komen. Heb zelf al eens gehad dat die ontluchter vol met troep zat, zaak toen drukloos gemaakt, ontluchter er helemaal uit gedraaid en toen wat druk erop gezet en op die manier eerst de troep weggespoeld. Daarna nippel er terug in en echt ontlucht.
De originele beschrijving van Mercedes zegt ook op druk ontluchten, gaat het makkelijkst.
Op die manier, als al je wielen eraf zijn, heb je ook alle remmen in 5 minuten perfect ontlucht en ook je koppeling.
Ook hardnekkige achterremmen gaan op die manier supersnel en altijd goed.
Avatar gebruiker
Gombal
Erelid
Erelid
 
Berichten: 57
Geregistreerd: 25 sep 2010, 23:15
Woonplaats: Zeeland
Roepnaam: Arjen
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W124 300D 1986, W124 200D 1986


Ontluchten koppeling

Berichtdoor Hakie » 20 feb 2017, 07:01

En wanneer je het niet zelf wil maken:

https://www.gereedschapland.nl/product/ ... eed-gunson
HR Brigade
Avatar gebruiker
Hakie
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1943
Geregistreerd: 02 sep 2012, 20:41
Woonplaats: Amstelhoek
Roepnaam: Guus
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Ja
Andere wagens / opmerkingen: 190E 2.0 1983
190E2.3 1986


Re: Ontluchten koppeling

Berichtdoor JantjeV8 » 21 feb 2017, 12:09

Ik heb ook 2 verschillende éasybleed' vacuumdingen, op de compressor. Maar vaker lukt het beter met het ouderwetse pompen op de pedaal.
Draai anders de wartel op de nemer eens een slagje los. Dan pompen, dan weet je of er daar vloeistof komt. Als de nemer inwendig kapot is, sta je alleen maar wat borrels te maken.
JantjeV8
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 211
Geregistreerd: 24 feb 2011, 21:38
Type wagen: 190
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: s210 E430 T, s210 E240 T, Unimog u416 1973, W123 230TE,
Holder B12 1958, Fiat 500 1967


Re: Ontluchten koppeling

Berichtdoor Theo2 » 21 feb 2017, 20:16

Eb bedankt weer voor het mee denken ik zat ook al te denken om op de rempot deksel een ventiel te plaatsten dit idee had ik ook al om op de radiateur dop zoiets te maken ivm een lekkage aan de kop.
Niet dat ik dat heb maar altijd makkelijk.

Vandaag ook de manier geprobeert vanaf de remklauw naar de hulpcilinder maar ook geen succses.
Daarna weer met de vacuum pot op de compressor maar ook geen succses.
Als ik de nippel uit de cilinder draait en in dit geval mijn zoon pompend op de koppelings pedaal voel ik niets,geen druk en geen zuigende werking of druk op het ventiel gat je zou toch wat moeten voelen.

Ik vermoed dat de hulp cilinder stuk is en die heb er er eventje 1 2 3 niet tussen uit.
Wartel zit er bovenin gedraait en kom ik niet zomaar bij.
En bedankt maar weer.
Theo2
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 68
Geregistreerd: 17 nov 2014, 20:55
Woonplaats: hillegom
Roepnaam: theo
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W124
Dodge w200
BMW 318ti
opel corsa.
9 motoren


Re: Ontluchten koppeling

Berichtdoor Gombal » 21 feb 2017, 23:57

Daarom werkt het op druk ontluchten ook zo goed, je perst met vloeistof aanbod ipv zuigen met gas (vacuum). Vloeistof is veel sterker, is niet samendrukbaar dus perst alles weg. Met vacuum ben je afhankelijk van gas en maximaal 1 bar, drukmethode mag max 2 bar. Bovendien heb je veel meer en constant aanbod vanuit je druktankje, meer flow dus als bij het aansluiten op een remklauw ontluchtingsnippel.
Heb bij mij ook met vacuum de achterremmen geprobeerd, niet voor elkaar te krijgen omdat er wat vervuiling in de remklauwen zat. Zelfs met een spuitje van de klauw naar de hoofdremcilinder geprobeerd. Dit werkte wel maar duurt een eeuw.
Met de druk methode was het binnen 5 minuten gepiept, bovendien spoelde ook mooi alle troep eruit.

Als je via je remklauw naar je hulpcilinder ben gegaan moet hij hem gewoon gevuld hebben met vloeistof lijkt me zo, ongeacht of je hulpcilinder werkt of niet, je hoofdremcilinder werkt wel neem ik aan ;)
En ook al zou de zuiger bijv. van de hulpcilinder kapot zijn of lekken dan nog moet je wel wat weerstand voelen als alles gevuld is met vloeistof, het is tenslotte niet samen drukbaar.

Ik zou nog steeds zeggen, investeer nog geen 10 euro en maak een druk systeem. Dan weet je zeker dat je hem vol krijgt. Mocht hij dan idd echt kapot zijn kun je hem altijd nog vervangen. En daarna kun je hem ook weer vliegensvlug en makkelijk ontluchten ;) .
Avatar gebruiker
Gombal
Erelid
Erelid
 
Berichten: 57
Geregistreerd: 25 sep 2010, 23:15
Woonplaats: Zeeland
Roepnaam: Arjen
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W124 300D 1986, W124 200D 1986


Re: Ontluchten koppeling

Berichtdoor JantjeV8 » 24 feb 2017, 09:48

Qua overdruk kun je er ook niet heel veel druk opzetten denk ik, of wel Gombal? Het is maar een plastic reservoirtje wat in een rubber dopje gedrukt zit.

Als je je ontluchtsysteempje met een slangetje op de nemer zet, dan moet je die nemer kunnen ontluchten en de olie op en neer zien gaan. IN elk geval moet je weerstand gaan merken. Het is gewoon een beetje prutsen. Een hardnekkige luchtbel ergens bovenin een kamertje moet je voor het leidinggaatje zien te krijgen om mee weg te laten voeren.
JantjeV8
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 211
Geregistreerd: 24 feb 2011, 21:38
Type wagen: 190
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: s210 E430 T, s210 E240 T, Unimog u416 1973, W123 230TE,
Holder B12 1958, Fiat 500 1967


Re: Ontluchten koppeling

Berichtdoor Gombal » 24 feb 2017, 14:11

Volgens de Mercedes manual mag er 2 bar opgezet worden (maximaal) dus kan best wat hebben. Zit er idd maar met rubbers ingedrukt maar de plastic pijpjes onder het reservoir hebben een redelijke rand dus je perst ze er zo maar niet uit.
Weet uit ervaring dat met een 6 liter plantenspuit en 1 liter vloeistof erin je met 20 of 30 keer pompen daar niet boven komt (had er namelijk eerst 1 met een drukmeter ;) maar die is gesneuveld)
Avatar gebruiker
Gombal
Erelid
Erelid
 
Berichten: 57
Geregistreerd: 25 sep 2010, 23:15
Woonplaats: Zeeland
Roepnaam: Arjen
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W124 300D 1986, W124 200D 1986


Re: Ontluchten koppeling

Berichtdoor Theo2 » 01 maart 2017, 16:48

Nou ben er weer.
Ventiel op een rempot deksel gemaakt met een tubbles ventiel,gepompt maar komt geen druppel uit t ventiel op de bak.
Vacuum pot met compressor erop gezet,komt geen druppel uit.
Resevoir eruit gehaald maar de vacuum slang naar de koppelings cilinder[ koppelings pedaal] en het resovoir die zit gewoon dicht op mijn resovoir ? en is fabrieks gemaakt.
ik dacht dat de remolie door deze slang liep naar de cilinder koppelings pedaal maar niks dus.

Ik vermoed ?? dat mijn hoofdremcilinder stuk is.
Remmen ging goed verders maar weet ook dat dit een gescheiden systeem is dus 1 leiding voor links voor rechts achter.
1 leiding rechts voor links achter.

Achterste rempot gedeelte dus bij schutboord zijde is voor de leiding van rem en koppelings systeem.
En bedankt maar weer.
Theo2
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 68
Geregistreerd: 17 nov 2014, 20:55
Woonplaats: hillegom
Roepnaam: theo
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W124
Dodge w200
BMW 318ti
opel corsa.
9 motoren

Volgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten