Nogmaals; Onze auto's zijn allemaal meer dan 20 jaar oud.
Klepseals in onze auto's zijn van rubber, en dat droogt door de jaren heen uit. Het kan dus geen kwaad ze te vernieuwen. Maar als je nergens last van hebt, waarom zou je. Met een beetje olie verbruik zou het dat verbruik kunnen verhelpen. 1ltr. op 1000 km wordt nog steeds als goed bevonden door Mercedes Benz.
Iedere situatie is anders. Elke motor heeft een andere historie. Daarom kun je op afstand, zonder iets gezien te hebben, niet zomaar wat roepen.
Voor ik achter de echte oorzaak bij mijn motor kwam was er al het nodige gepasseerd, flussen diverse keren, vele malen olie en filter verversen, om de 1000km nieuwe bougies omdat ze volledig dicht zaten met kool, de Mercedes dealer dacht dat nieuwe bougie kabels het probleem wel zouden verhelpen, hup weer 240 euro. De nieuwe klepseals heb ik dan zelf gedaan, maar toch, iedere keer weer die klap dat het probleem niet was opgelost. Daarna heeft de auto ook nog weer bij een garage gestaan die het probleem wel even op zou lossen. De rekening was weer 850 euro en er was weer niets opgelost.
Uiteindelijk het ik zelf mijn conclusie getrokken. Mijn motor in de 300SE had gecorrodeerde zuigerwanden en slechte olieschraapveren. Kortom overal ruimte om de olie kwijt te raken. De motor had 170.000km achter de kiezen, is niks natuurlijk. Auto had twee jaar stilgestaan in een vochtige ruimte. Daar zat in dit geval het probleem.
De auto rookte ook nauwelijks, zelfs amper bij het wegrijden na langere stilstand. Op foto komt hij net de garage uit.
Carrosserie en interieur was nieuw, motor was aan de buitenkant ook een plaatje. Ik kon met de auto net van Frankrijk naar Nederland rijden. eenmaal in Nederland startte hij dan niet meer en moesten er nieuwe bougies in en er weer veel olie bij. Zo'n motor loopt ook na een paar honderd kilometer beroerd.
Soms moet je keuzes maken, ik had geen trek in een revisie met de daarbij horende kosten.