W201Club.nl

Alles over de Mercedes W201

Het is nu 23 okt 2018, 14:55

Olie in verdelerkap en vervangen Keerring

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Bram Jansen, xxGoof, Sterretje1968, Ruub-ster

Olie in verdelerkap en vervangen Keerring

Berichtdoor Bram Jansen » 16 maart 2018, 21:45

Ik ben toch bezig, en kom er nu redelijk bij. Dacht zal de Beru verdelerkap en rotor eens wisselen voor de gebruikte Bosch rotor en verdelerkap.

Misschien helpt het tegen een betere koude start.
Koud 4 a 5 keer flink starten, warm klak in één keer.

Daar trof ik wat olie in de verdelerkap.

Wie kan zeggen wat dit betekend.
Bijlagen
IMAG0688.jpg
IMAG0688.jpg (1.42 MiB) 643 keer bekeken
IMAG0689.jpg
IMAG0689.jpg (1.41 MiB) 643 keer bekeken
Avatar gebruiker
Bram Jansen
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 1591
Geregistreerd: 11 sep 2013, 22:38
Woonplaats: Dit forum
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: S124 E300TT 1994

W211 CDI Combi 2006


Re: Olie in verdelerkap

Berichtdoor Wiersma » 16 maart 2018, 22:17

een lekkende kering zo te zien, de verdeler word door de nokkenas aangedreven.
190D 2.5 automaat 1986
Afbeelding
Avatar gebruiker
Wiersma
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1680
Geregistreerd: 02 feb 2010, 13:56
Woonplaats: Friesland
Type wagen: 190D 2.5
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Olie in verdelerkap

Berichtdoor Bram Jansen » 18 maart 2018, 10:49

Betekend dat dat de olie hier tussendoor zou moeten/kunnen komen? Zie pijltje bij 5

De nummers 17, 32 en 26 heb ik nieuw besteld.


Rotor  etc..jpg
Rotor etc..jpg (98.62 KiB) 557 keer bekeken
Avatar gebruiker
Bram Jansen
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 1591
Geregistreerd: 11 sep 2013, 22:38
Woonplaats: Dit forum
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: S124 E300TT 1994

W211 CDI Combi 2006


Re: Olie in verdelerkap

Berichtdoor Bram Jansen » 18 maart 2018, 10:55

Hier nog maar even een betere foto van de vervuilde verdelerkap.
Ik denk als je motor hiermee warm toch nog goed start dat het met de rest van de motor wel goed zit.
Bijlagen
Verdelerkap.jpg
Verdelerkap.jpg (226.04 KiB) 556 keer bekeken
Avatar gebruiker
Bram Jansen
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 1591
Geregistreerd: 11 sep 2013, 22:38
Woonplaats: Dit forum
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: S124 E300TT 1994

W211 CDI Combi 2006


Re: Olie in verdelerkap

Berichtdoor RD500SEC » 18 maart 2018, 14:05

de rotor 20 zit met 3 schroefjes vast op meenemer 5.
meenemer 5 zit met 1 centrale bout vast op de nokkenas en steekt door het voordeksel.
in het voordeksel zit een keerring die de olieafdichting verzorgt.
de keerring zit achter afdekplaat14 met o-ring 17.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 912
Geregistreerd: 02 apr 2013, 00:19
Woonplaats: Schagerbrug
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 SEC


Re: Olie in verdelerkap

Berichtdoor Bram Jansen » 18 maart 2018, 21:13

Is nummer 8 de keerring ? Lijkt meer op een lager dan een afdichtring zoals hij genoemd wordt
Moet nummer 5 er dan ook af.
Bijlagen
As afdichting ivm olie lek verdeler.png
As afdichting ivm olie lek verdeler.png (13.34 KiB) 515 keer bekeken
Avatar gebruiker
Bram Jansen
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 1591
Geregistreerd: 11 sep 2013, 22:38
Woonplaats: Dit forum
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: S124 E300TT 1994

W211 CDI Combi 2006


Re: Olie in verdelerkap

Berichtdoor RD500SEC » 19 maart 2018, 00:57

Dat moet niet, alleen is het lastig om de oude keerring eruit te halen met de nokkenas op zijn plaats.
Door er parkers in te schroeven en daaraan te trekken lukt het meestal wel, met een schroevendraaier eruit drukken zou kunnen, maar beschadig daarbij de nokkenas niet.
Bij het plaatsen van de nieuwe keerring is het belangrijk dat de afdichtlip goed komt te zitten, Mercedes gebruikt een speciale conus die in de nokkenas past, de uitwendige conus zorgt ervoor dat de lip geleidelijk spreid en op de nokkenas komt. Ook heb je een ring of bus nodig om de keerring op zijn plaats te drukken, meestal lukt dat wel met een passende dop. Rond 32 inwendig en rond 42 uitwendig.

Wel vreemd dt de keerring aan de achterkant wordt getekend, terwijl je hem vanaf de voorkant montert.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 912
Geregistreerd: 02 apr 2013, 00:19
Woonplaats: Schagerbrug
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 SEC


Re: Olie in verdelerkap

Berichtdoor Bram Jansen » 19 maart 2018, 07:47

Dank voor je uitleg Richard.
Ik zal de keerring bestellen en de rotor en rotor meenemer eraf halen en kijken.
Als ik enige twijfel heb over het lukken van dit klusje maar een volgende keer, maar dan heb ik in ieder geval de keerring in huis. Na volgende week moet hij me weer naar huis rijden en gelijk voor de CT. (APK)
Dus moet de remmen ook nog even schoonmaken en afstellen.

De keerring zal erachter staan op het plaatje omdat de deksel er als laatste opkomt.
Avatar gebruiker
Bram Jansen
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 1591
Geregistreerd: 11 sep 2013, 22:38
Woonplaats: Dit forum
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: S124 E300TT 1994

W211 CDI Combi 2006


Re: Olie in verdelerkap

Berichtdoor Rojo124 » 19 maart 2018, 11:05

Lex vervang ook gelijk pakking 11 op het plaatje.
Dat is de beruchte pakking die het doorzweten voor op de kop veroorzaakt....dan ben je daar weer een tijdje vanaf.
Suc6 gr Ron
________________________________________________
W124 260E 1986 Rauchsilber-metalliclack (702)
Avatar gebruiker
Rojo124
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 292
Geregistreerd: 06 dec 2011, 20:08
Woonplaats: Rotterdam
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W124
260E


Re: Olie in verdelerkap

Berichtdoor Bram Jansen » 19 maart 2018, 13:13

Dank Ron, zal hem bestellen.
Avatar gebruiker
Bram Jansen
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 1591
Geregistreerd: 11 sep 2013, 22:38
Woonplaats: Dit forum
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: S124 E300TT 1994

W211 CDI Combi 2006


Re: Olie in verdelerkap

Berichtdoor Bram Jansen » 19 maart 2018, 20:42

Het ziet er naar uit dat ik voor de optie ga om de kap eraf te halen. Moet nog even zien hoe flexibel de nieuwe keerring is.
Ik ga er van uit dat de keerring de zwarte ring is waar ik een pijl heb bijgezet.

Die kap zit nu aan de zijkanten met een vloeibare pakking gemonteerd.
--Is het verstandig om er weer vloeibare pakking tussen te doen. Ik heb deze in huis. Wordt de kop heter dan 110C

Densitol Vloeibare pakking voor het afdichten van schroefdraadverbindingen en flenzen zoals o.a. van cylinderkoppen, carters, versnellingsbakken, koelsystemen, stoom-, olie en pijpleidingen en buisconstructies. Bestand tegen minerale en plantaardige olie, vetten, bezine, water, zuren etc. Temperatuurbestendig tot +110°C. Hecht zowel op gladde als op ruwe oppervlakken. Absolute afdichting, kleur bruin, pasta vorm.


-- Dondert de nokkenas naar beneden als ik de kap van de keerring aftrek.

Wat kom ik nog meer tegen behalve dat de klepdekselpakking eraf zal moeten :hand:
Bijlagen
Verdelerkap lager 2  19 03 18.jpg
Verdelerkap lager 2 19 03 18.jpg (265.38 KiB) 462 keer bekeken
Verdelerkap lager.jpg
Verdelerkap lager.jpg (294.47 KiB) 462 keer bekeken
Avatar gebruiker
Bram Jansen
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 1591
Geregistreerd: 11 sep 2013, 22:38
Woonplaats: Dit forum
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: S124 E300TT 1994

W211 CDI Combi 2006


Re: Olie in verdelerkap

Berichtdoor Bram Jansen » 20 maart 2018, 21:14

Spullen in huis, morgen de auto verder in orde maken en weer een lekkage minder :clap:
Bijlagen
ontsteking.jpg
ontsteking.jpg (251.5 KiB) 430 keer bekeken
Avatar gebruiker
Bram Jansen
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 1591
Geregistreerd: 11 sep 2013, 22:38
Woonplaats: Dit forum
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: S124 E300TT 1994

W211 CDI Combi 2006


Re: Olie in verdelerkap

Berichtdoor Nico190E » 20 maart 2018, 21:25

Ach Lex, de motortemperatuur kan in een enkel geval oplopen tot 110graden Celsius.
Dus met die vloeibare pakking zit je net op de grens zeg maar.
Kan het riskeren, maar je hebt kans dat je dan alles weer opnieuw moet doen.

mvg
Al meer dan 23 jaar plezier aan dit oudje, dus genieten.
Nico190E
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 688
Geregistreerd: 17 jul 2012, 21:20
Woonplaats: Gem. Cranendonck
Roepnaam: Nico
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Olie in verdelerkap

Berichtdoor RD500SEC » 20 maart 2018, 22:39

De temperatuur van de vloeibare pakking is wel kritiek inderdaad, beter is het om een andere te halen. Ik gebruik zwarte siliconen pakking tot 150 graden.
De nokkenas zit in de kop gelagerd, die blijft echt wel zitten.
De keerring wijs je inderdaad aan met de pijl.

Let op met terug plaatsen dat alle pasvlakken vet en olie vrij zijn, ook oude pakkingresten verwijderen. Dan vloeibare pakking aanbrengen, niet te veel.
Pakking 103 015 02 20 ook aan de stootkant tegen de kop een dotje vloeibare pakking doen, eerst een dotje vl. Pakking, dan pakking 103... erin drukken, anders lekt hij daar.
Monteer de keerring mooi vlak in het deksel en let goed op of de lip van de keerring bij het monteren over de nokkenas niet naar buiten wordt gedrukt, dan lekt hij geheid weer, en veel erger dan nu.
Misschien kun je met een dop die de diameter heeft van de nokkenas de lip op de nokkenas helpen, eerst de dop erin, dan over de nokkenas schuiven. Mercedes gebruikt hier een conus voor die in de nokkenas wordt gestoken.

Verder kom je geen problemen tegen naar verwachting.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 912
Geregistreerd: 02 apr 2013, 00:19
Woonplaats: Schagerbrug
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 SEC


Re: Olie in verdelerkap

Berichtdoor Bram Jansen » 20 maart 2018, 22:45

Dank Richard!
Zal de siliconenpakking nog even halen.

Geen lip aan de keerring :naughty:
Bijlagen
Keerring 0189977947.jpg
Keerring 0189977947.jpg (424.85 KiB) 414 keer bekeken
Keerring 0189977947 goede zijde.jpg
De Keerring wordt zo geplaatst
Keerring 0189977947 goede zijde.jpg (430.61 KiB) 414 keer bekeken
Avatar gebruiker
Bram Jansen
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 1591
Geregistreerd: 11 sep 2013, 22:38
Woonplaats: Dit forum
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: S124 E300TT 1994

W211 CDI Combi 2006


Re: Olie in verdelerkap

Berichtdoor Bram Jansen » 21 maart 2018, 21:22

Vandaag de klus verder afgemaakt.
Vanmorgen eerst de siliconen pakking gehaald 300+ C
Viel achteraf alles mee.
Het heeft er allemaal nog nooit zo mooi uitgezien.

Als het goed is lekt de keerring niet meer en blijft de auto ook met koude start goed starten. Hij startte als een raket. :handgestures-thumbup:

Misschien heeft iemand er iets aan.
-- De deksel heeft 4 bouten, als je er voor staat zijn de linker bouten iets korter dan de rechter.
-- De rubber ring in de gele plaat achter de rotor was kogel hard, is vernieuwd voor een mooi soepel exemplaar.
-- Rotor meenemer = Tork 30 (niet alle nr 30 passen)
-- De Inbus maten voor Bosch of Beru van de rotor is verschillend
-- Om de onderste bout links van de deksel eruit te kunnen trekken moet de buis naar de waterpomp iets omhoog.
-- Deksel bouten zijn sleutelmaat 14
-- De oude keerring zit muurvast, die moet je eruit krikken met een schroevendraaier zodat je aan beide anten op het rubber zit.
-- De nieuwe keerring moet in de deksel zitten voordat de deksel wordt teruggeplaatst. Eerst de keerring op de nokkenas, gaat niet want dan zit de keerring teveel naar achteren. Je moet hierbij goed oppassen dat de losse binnenkant van de ring niet dubbel slaat op de nokkenas. Als je hiermee bezig bent begrijp je wat ik bedoel.
-- De oude pakking heb ik met thinner weggehaald en daarmee ook meteen alle randen ontvet voor de nieuwe vloeibare pakking.
-- Gebruik als het enigszins kan lucht om de omgeving van waaraan je werkt schoon en droog te blazen.
Het zal nooit mijn hobby worden :mrgreen:
Bijlagen
Keerring15.jpg
Keerring15.jpg (333.96 KiB) 395 keer bekeken
Keerring14.jpg
Keerring14.jpg (310.31 KiB) 395 keer bekeken
Keerring13.jpg
Keerring13.jpg (298.19 KiB) 395 keer bekeken
Keerring12.jpg
Keerring12.jpg (241.01 KiB) 395 keer bekeken
Keerring11.jpg
Keerring11.jpg (266.34 KiB) 395 keer bekeken
Keerring9.jpg
Keerring9.jpg (234.45 KiB) 395 keer bekeken
Keerring8.jpg
Keerring8.jpg (270.17 KiB) 395 keer bekeken
Keerring7.jpg
Keerring7.jpg (426.85 KiB) 395 keer bekeken
Keerring6.jpg
Keerring6.jpg (263.17 KiB) 395 keer bekeken
Keerring5.jpg
Keerring5.jpg (250.76 KiB) 395 keer bekeken
Keerring4.jpg
Keerring4.jpg (235.31 KiB) 395 keer bekeken
Keerring3.jpg
Keerring3.jpg (221.88 KiB) 395 keer bekeken
Keerring2.jpg
Keerring2.jpg (221.96 KiB) 395 keer bekeken
Keerring1.jpg
Keerring1.jpg (230.87 KiB) 395 keer bekeken
Avatar gebruiker
Bram Jansen
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 1591
Geregistreerd: 11 sep 2013, 22:38
Woonplaats: Dit forum
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: S124 E300TT 1994

W211 CDI Combi 2006


Re: Olie in verdelerkap en vervangen Keerring

Berichtdoor Rojo124 » 22 maart 2018, 06:06

Mooi dat het is opgelost Lex...
Gr Ron
________________________________________________
W124 260E 1986 Rauchsilber-metalliclack (702)
Avatar gebruiker
Rojo124
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 292
Geregistreerd: 06 dec 2011, 20:08
Woonplaats: Rotterdam
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W124
260E


Re: Olie in verdelerkap en vervangen Keerring

Berichtdoor RD500SEC » 22 maart 2018, 11:16

Geen lip aan de keerring

Je moet hierbij goed oppassen dat de losse binnenkant van de ring niet dubbel slaat op de nokkenas.


Dat bedoel ik met lip ;)
Mooi verslag Bram, met duidelijke foto’s :handgestures-thumbupright:
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 912
Geregistreerd: 02 apr 2013, 00:19
Woonplaats: Schagerbrug
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 SEC


Re: Olie in verdelerkap en vervangen Keerring

Berichtdoor Rojo124 » 29 maart 2018, 18:11

En ? alles nog droog Lex ?

Die distributiedeksel pakking gaat onherroepelijk weer doorzweten hoor na een half jaartje....maar ja dat doen ze bijna allemaal voor op de kop.
________________________________________________
W124 260E 1986 Rauchsilber-metalliclack (702)
Avatar gebruiker
Rojo124
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 292
Geregistreerd: 06 dec 2011, 20:08
Woonplaats: Rotterdam
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W124
260E


Re: Olie in verdelerkap en vervangen Keerring

Berichtdoor Bram Jansen » 29 maart 2018, 18:44

Weet ik niet Ron, het is zo'n Kl*** klus om die kap en rotor er weer af te halen om dat te kunnen zien.
Ik ga maar af op het rijden, heb er afgelopen dagen ruim 1000 km mee gereden en geen klachten.

Het starten was na de reparatie 1 x perfect maar is nu weer niet goed. Niet zo slecht als voorheen maar koud blijft een probleem, nou ja, hij start wel maar doet er een keer of 4 a 5 over of heel lang doorstarten.
Warm starten in één klap, en de motor loopt als een zonnetje. Richard heeft ook de klepsteelrubbers vervangen dus olieverbruik is ook weg zover ik nu weet.

En als ze weer gaan zweten na een half jaartje of zo, Ron hij zweet maar.
Ik vind het wel zeer kwalijk dat toen ik de nokken as heb laten vernieuwen in een garage, niet die keerring van nog geen 10 euro is vernieuwd.
Avatar gebruiker
Bram Jansen
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 1591
Geregistreerd: 11 sep 2013, 22:38
Woonplaats: Dit forum
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: S124 E300TT 1994

W211 CDI Combi 2006

Volgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten