W201Club.nl

Alles over de Mercedes W201

Het is nu 16 jan 2022, 23:55

nieuwe aandrijflijn

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Bram Jansen

nieuwe aandrijflijn

Berichtdoor D.Tielen » 13 apr 2021, 10:03

Na veel nadenken, uittellen en overwegen zit ik er aan te denken om de 2.0 injectie motor met automaatbak uit mijn Benz te halen en er wat anders in te leggen. Waarom? Omdat ik merk dat mijn motor en bak zijn beste tijd wel hebben gehad.

De bak stoekt heel erg met overschakelen en de achteruit in/uitschakelen gaat ook met vrij veel 'geweld'. Met de motor heb ik al veel problemen gehad met het KE-jetronic systeem en ik krijg hem maar niet perfect aan het lopen, tevens als de motor koud is hoor je een tokkend/rammelend geluid (ketting?? lagers??).

Dus ik vind het tijd voor wat anders, het lijkt me tevens ook een leuk 'project' om te doen.
Maar wat ga ik er in leggen? Want onder het motto ''als we toch bezig zijn'' zou ik het leuk vinden om meer vermogen te krijgen.
Ik wil er sowieso een handgeschakelde 5 bak in leggen, dat staat eigenlijk wel al vast. Maar de motor ben ik nog niet over uit, ik heb een paar opties:
-voor de makkelijke weg een andere 2.0L in leggen (helaas geen vermogenstoenamen).
-een 2,3 8v inleggen (ook redelijk makkelijk en al iets meer vermogen)
-een getunede 2,3 8v (denk aan nokkenas en bewerkte kop etc.)
-m111 2,3 16v mét of zónder supercharger (veel vermogen erbij, maar lijkt me wel een hele opgave)

Ik zou graag in contact komen met een paar mensen die hier ervaring mee hebben en mij hierbij kunnen helpen.
Ik ben erg benieuwt naar jullie reacties!
D.Tielen
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 16 jun 2020, 18:00
Roepnaam: Dennis
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: nieuwe aandrijflijn

Berichtdoor RD500SEC » 13 apr 2021, 11:15

De eerste vraag die bij mij opkomt, wat is je budget?
Inbouwen kun je eigenlijk alles, tot een 12 cilinder aan toe, maar wat kun je zelf, heb je het gereedschap, de ruimte?
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 1561
Geregistreerd: 02 apr 2013, 00:19
Woonplaats: Schagerbrug
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 SEC


Re: nieuwe aandrijflijn

Berichtdoor D.Tielen » 13 apr 2021, 11:23

tja mijn budget... beetje lastig. Ligt er ook een beetje aan welke motor het wordt maar ik denk rond de 1000/1500 euro. Gereedschap en ruimte heb ik gelukkig.
Ik denk dat ik wel bij een 4 cilinder blijft, al is een 6 cilinder ook leuk maar dan moet ik de carrosserie aanpassen wat ik begrijp.
D.Tielen
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 16 jun 2020, 18:00
Roepnaam: Dennis
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: nieuwe aandrijflijn

Berichtdoor BoyAlards » 13 apr 2021, 12:17

Of een 5-cilinder turbodiesel? :-P
Avatar gebruiker
BoyAlards
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 08 jun 2020, 08:10
Roepnaam: Boy
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: Puch Maxi :)


Re: nieuwe aandrijflijn

Berichtdoor RD500SEC » 13 apr 2021, 14:16

Gezien het anti-dieselbeleid is dat geen voor de hand liggende keuze.

Met een budget van 1000/1500 euro wordt een M111 lastig ben ik bang, of je moet een schade auto kunnen vinden, dan kun je de motor met kabelboom en computer overzetten. Dat is eerder gedaan hier op het forum, Willem is van 2.0E naar 2.3 16V gegaan, vervolgens naar M111 compressor. Van de eerste ombouw heeft hij veel gepost, van de ombouw naar M111 is het gebleven bij de vermelding dat dat gebeurd is, helaas.

Ik denk dat een M102 2,3 liter motor, met kabelboom en computer, 5 versnellingsbak en aandrijfas je budget al aardig opslokt.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 1561
Geregistreerd: 02 apr 2013, 00:19
Woonplaats: Schagerbrug
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 SEC


Re: nieuwe aandrijflijn

Berichtdoor W201Class » 13 apr 2021, 15:33

Ik heb een swap gedaan van 1.8 5-bak naar 2.3 5-bak met dubbele massa vliegwiel.
Wissel heb je in een weekendje gedaan. Is plug and play.
2.3 blok, dubbele massavliegwiel met koppeling en de daarbij horende 5-bak. 717.413
Verder kwam er een nieuw waterpomp op, ontstekingsdelen, olie en koelvloeistof etc..

Alle onderdelen bij elkaar verzamelen heeft wel zijn tijd gekost.
Ik was met alles voor ongeveer 1000 euro klaar. Kan meer kosten maar zeker niet veel minder.

Het was wel gokken of de blok en bak gezond waren. Blok had toen maar 130k gelopen. Kwam uit een schade 190.
Kabelboom kun je laten zitten mits het een blok is uit de zelfde bouwjaar. (met kat, zonder kat, EZL ontsteking etc.)
Veel koppel en loop goed.

Ben nu aan het kijken voor een M111 swap. Gewoon omdat het 16V is met modernere techniek.
Daarvoor is een donor W124 220E ideaal. Een W202 220 uit de beginjaren zou ook kunnen.
Avatar gebruiker
W201Class
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: 03 apr 2012, 18:28
Woonplaats: Omg. 's-Hertogenbosch
Type wagen: 190E 1.8
Bouwjaar: 1993
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: '99 S202 C280


Re: nieuwe aandrijflijn

Berichtdoor D.Tielen » 13 apr 2021, 15:45

RD500SEC schreef:Gezien het anti-dieselbeleid is dat geen voor de hand liggende keuze.

Met een budget van 1000/1500 euro wordt een M111 lastig ben ik bang, of je moet een schade auto kunnen vinden, dan kun je de motor met kabelboom en computer overzetten. Dat is eerder gedaan hier op het forum, Willem is van 2.0E naar 2.3 16V gegaan, vervolgens naar M111 compressor. Van de eerste ombouw heeft hij veel gepost, van de ombouw naar M111 is het gebleven bij de vermelding dat dat gebeurd is, helaas.

Ik denk dat een M102 2,3 liter motor, met kabelboom en computer, 5 versnellingsbak en aandrijfas je budget al aardig opslokt.


Het verhaal van Willem heb ik wel eens gelezen, erg leuk hoe hij alles gedaan heeft! Dat motiveerd wel om voor een m111 te gaan. Maar wat mij het meeste tegenhoudt voor een m111 is het elektronische gedeelte, om het allemaal werkend te krijgen in de auto, ik wil liever niet een standalone ecu aangezien de kosten daarvan.

Een m102 2.3 zou velen malen makkelijker zijn om aan te sluiten maar dan heb ik wel minder vermogen dan een m111 met compressor.

Dus het is allemaal een beetje afwegen wat nou wijsheid is.
D.Tielen
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 16 jun 2020, 18:00
Roepnaam: Dennis
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: nieuwe aandrijflijn

Berichtdoor RD500SEC » 13 apr 2021, 17:06

boss-of-a-190-190e-2-3-16-1991-t7978-300.html

Hier een verwijzing naar zijn topic.

https://www.efignition.nl/c-3633202/efignition/

Hier een adres voor een stand alone ECU.
De prijs valt mij niet tegen eerlijk gezegd.
Het lijkt mij ook minder werk dan een bestaande kabelboom uit te pluizen, functies als een startonderbreker te omzeilen, etc.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 1561
Geregistreerd: 02 apr 2013, 00:19
Woonplaats: Schagerbrug
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 SEC


Re: nieuwe aandrijflijn

Berichtdoor D.Tielen » 13 apr 2021, 18:04

RD500SEC schreef:http://www.w201club.nl/boss-of-a-190-190e-2-3-16-1991-t7978-300.html

Hier een verwijzing naar zijn topic.

https://www.efignition.nl/c-3633202/efignition/

Hier een adres voor een stand alone ECU.
De prijs valt mij niet tegen eerlijk gezegd.
Het lijkt mij ook minder werk dan een bestaande kabelboom uit te pluizen, functies als een startonderbreker te omzeilen, etc.


Prijs valt inderdaad eigelijk wel mee. Maar daar komt het probleem bij mij, het aansluiten van zoiets. Heb daar totaal geen ervaring mee en heb nog nooit zoiets gedaan.
D.Tielen
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 16 jun 2020, 18:00
Roepnaam: Dennis
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: nieuwe aandrijflijn

Berichtdoor Spaansen » 16 apr 2021, 22:11

Een 16v kun je weg strepen

Blok met bak en aandrijf as differentieel en steekassen zit je tussen de 4000 en 14000 euro afhankelijk van de staat .
Voor jou budget heb je net een gebruikte uitlaat van een 16v

2.6 gaat niet lukken

Ik zou dan naar een 2.3 8v gaan
Avatar gebruiker
Spaansen
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 31 dec 2010, 21:25
Woonplaats: Lelystad
Type wagen: 190E 2.3-16
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: BMW E46 compact


Re: nieuwe aandrijflijn

Berichtdoor RD500SEC » 17 apr 2021, 07:59

Een M1111 is ook een 16V, het budget is krap, maar onmogelijk lijkt het mij niet.

De 16V Cosworth was nooit het uitgangspunt, maar dat had je geweten als je het topic had doorgelezen :oops:
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 1561
Geregistreerd: 02 apr 2013, 00:19
Woonplaats: Schagerbrug
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 SEC


Re: nieuwe aandrijflijn

Berichtdoor MBreed » 17 apr 2021, 10:49

M111 is met het budget inderdaad wel te doen. Ik denk dat het overzetten van de originele elektronica ook te doen is, als je er maar een donorauto bij hebt, zodat je kan zien hoe alles hoort te zitten. En vooral logisch te werk gaan. Je zou bijvoorbeeld de M111 220 van de W124 kunnen overwegen. Die heeft 150pk, als je de kat weglaat vermoedelijk meer ;) .
MBreed
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 75
Geregistreerd: 23 jun 2020, 14:57
Woonplaats: Schagen
Roepnaam: Max
Type wagen: 190E 2.3-16
Bouwjaar: 1988
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: 16V is van m'n pa verder: W123 230 1976-W124 E220 Cabriolet-W202 C180 1998


Re: nieuwe aandrijflijn

Berichtdoor D.Tielen » 17 apr 2021, 12:42

Een m111 uit een W124 is wel het makkelijkste denk ik, is kwa ombouwwerk het fijnste aangezien een W124 en W201 veel op elkaar lijken. En een 2,2 16v met 150 pk wil denk ik wel vooruit in mijn W201
D.Tielen
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 16 jun 2020, 18:00
Roepnaam: Dennis
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: nieuwe aandrijflijn

Berichtdoor W201Class » 17 apr 2021, 20:42

Als je voor een 2.2 gaat uit een W124 of W202, wil je het mij dan even laten weten wanneer je dat gaat doen?
Ik heb het zelfde in de planning.
Avatar gebruiker
W201Class
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: 03 apr 2012, 18:28
Woonplaats: Omg. 's-Hertogenbosch
Type wagen: 190E 1.8
Bouwjaar: 1993
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: '99 S202 C280


Re: nieuwe aandrijflijn

Berichtdoor D.Tielen » 04 jan 2022, 11:18

Ik heb nu een 5 bak, aandrijfas en diff van een 2.0L gevonden, incl vliegwiel en koppeling. Pas dat ook achter een m102 2.3 8v of moet ik dan een ander vliegwiel en loppeling?
D.Tielen
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 16 jun 2020, 18:00
Roepnaam: Dennis
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: nieuwe aandrijflijn

Berichtdoor RD500SEC » 04 jan 2022, 11:56

Wat voor 2.0? M???
Uit welke auto?
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 1561
Geregistreerd: 02 apr 2013, 00:19
Woonplaats: Schagerbrug
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 SEC


Re: nieuwe aandrijflijn

Berichtdoor D.Tielen » 04 jan 2022, 12:54

Het was een m102 2.0 uit een 190E, wel het 'facelift model' met de kappen aan de zijkant, die van mij is nog het eerste model.

Sorry voor de onduidelijkheid.

Heb bij maickel van den heuvel een complete aandrijflijn gekocht van een sloper. Alles behalve de motor.
D.Tielen
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 16 jun 2020, 18:00
Roepnaam: Dennis
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: nieuwe aandrijflijn

Berichtdoor RD500SEC » 04 jan 2022, 13:34

De 2.0 litermotoren hebben een kleinere koppeling als de 2.3 liter motoren.
Bij mijn weten is het vliegwiel dienovereenkomstig ook anders en zal de koppeling van de 2,3 motor niet passen op een 2.0 vliegwiel.

Je hebt een differentieel van een 2.0 facelift die je wilt plaatsen.
Denk eraan dat het diff en de snelheidsmeter bij elkaar horen, plaats je een diff met een andere overbrenging, zal de huidige snelheidsmeter niet meer juist aangeven.

D76B5BF7-F2CE-4AF8-82B3-F86CC02D8E79.png
D76B5BF7-F2CE-4AF8-82B3-F86CC02D8E79.png (789.23 KiB) 212 keer bekeken


Hierbij een tabel met de gebruikte overbrengingsverhoudingen in de W201
Jij hebt als het goed is een 3,23 diff onder de auto, als dat een goed diff is, zonder bijgeluiden zou ik het laten zitten en alleen de 5-bak inbouwen. Je hebt ook een 2,3 liter motor, dus krijg je ook meer pit.
Met de vijf als overdrive heb je dan een rustige cruiser.
Gaat het je om stoplicht sprintjes, dan kun je het “nieuwe” diff monteren, dan maak je meer toeren in alle versnellingen en ben je sneller weg. Denk dan ook aan de snelheidsmeter.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 1561
Geregistreerd: 02 apr 2013, 00:19
Woonplaats: Schagerbrug
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 SEC


Re: nieuwe aandrijflijn

Berichtdoor D.Tielen » 04 jan 2022, 19:56

Ik zal morgen eens kijken naar het nummer dat op de bak staat, heeft het diff ook een nummer?
D.Tielen
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 16 jun 2020, 18:00
Roepnaam: Dennis
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: nieuwe aandrijflijn

Berichtdoor W201Class » 04 jan 2022, 20:45

RD500SEC schreef:De 2.0 litermotoren hebben een kleinere koppeling als de 2.3 liter motoren.
Bij mijn weten is het vliegwiel dienovereenkomstig ook anders en zal de koppeling van de 2,3 motor niet passen op een 2.0 vliegwiel.


Weet niet zeker of de 2.3 altijd met een dubbele massa vliegwiel is. Als dat zo is heeft hij niks aan de bak van de 2L. Dan zou hij een .413 bak moeten hebben. Waarschijnlijk heeft hij nu een .412 voor enkel massa vliegwiel.

Hierbij een tabel met de gebruikte overbrengingsverhoudingen in de W201
Jij hebt als het goed is een 3,23 diff onder de auto, als dat een goed diff is, zonder bijgeluiden zou ik het laten zitten en alleen de 5-bak inbouwen. Je hebt ook een 2,3 liter motor, dus krijg je ook meer pit.
Met de vijf als overdrive heb je dan een rustige cruiser.
Gaat het je om stoplicht sprintjes, dan kun je het “nieuwe” diff monteren, dan maak je meer toeren in alle versnellingen en ben je sneller weg. Denk dan ook aan de snelheidsmeter.


Een 2.3 5-bak i.c.m. een 3.64 diff van een 1.8 (wat ik heb) maakt een leuke sprinter. Je knalt werkelijk door de eerste 3 versnellingen heen en als je goed je best doet zit je net onder de 10sec. op de 100 en knal je op de teller richting 215.
Tussensprintjes worden ook wel leuk. Maar inderdaad je krijgt een wat hoge toeren karakter maar op de snelweg toch minder toeren in zijn 5 vergeleken met een automaat.
Avatar gebruiker
W201Class
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: 03 apr 2012, 18:28
Woonplaats: Omg. 's-Hertogenbosch
Type wagen: 190E 1.8
Bouwjaar: 1993
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: '99 S202 C280

Volgende

Keer terug naar Techniek W201

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten