W201Club.nl

Alles over de Mercedes W201

Het is nu 22 okt 2019, 15:40

Nagelen dieselmotor

Specifieke zaken omtrent het rijden op diesel, met de W201 kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent diesel hier verzameld hebben staan.

Moderators: Bram Jansen, Ruub-ster

Nagelen dieselmotor

Berichtdoor Andyam » 18 sep 2019, 20:16

Ik heb twee maanden geleden mijn verstuivers van mijn 190D laten reviseren (nieuwe nozzles).
Tegelijkertijd heb ik zelf aan de inspuitpomp de O-ringen en de koperen ringen aan de perskleppen vervangen
wegens lekkage. Sinds de werken aan pomp en de injectoren (tegelijkertijd) nagelt de motor tijdens vrijloop.
Als de motor op toeren is hoor je het niet. Ik heb de wartels aan de injectoren als stuk per stuk losgedraaid, ter
ontluchting en om te controleren of er verschil is tussen de cilinders. De toerental vertraging bij het losdraaien is
bij iedere cilinder gelijk. De wagen heeft sindsdien al een paar duizend kilometer gereden, dus eventuele lucht zou er nu toch al wel moeten uit zijn.
Ik denk nu om de verstuivers uit te halen en te laten hertesten bij een andere firma.
Een ander oorzaak zou misschien kunnen zijn dat er via de aanvoerkant van de pomp lucht binnenkomt,
alhoewel dat voor de werken er geen nagelen was en er ook niet aan de aanvoerkant gewerkt is.
Hoe kan ik controleren of er geen lucht binnenkomt via de aanvoerkant?
Wat zou verder nog een oorzaak kunnen zijn?
Andyam
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 11 okt 2009, 17:05
Woonplaats: Deinze
Type wagen: 190D 2.0
Bouwjaar: 1988
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Nagelen dieselmotor

Berichtdoor RD500SEC » 19 sep 2019, 10:46

Ben je al terug geweest bij de garage die de nozzels heeft vervangen voor je?
Wat zegt die ervan?
Versleten verstuivers hebben een lagere openingsdruk dan nieuwe, ze zijn dan ook stiller bij stationair draaien dan de nieuwe die weer op de juiste druk gebracht zijn is mijn ervaring.
Misschien ben je op zoek naar een defect die er niet is en is het nu zoals het hoort te zijn?

Mijn advies: ga bij de garage langs en leg het hem voor, twijfel je nog na zijn antwoord, ga dan naar een andere specialist en laat hem luisteren.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1017
Geregistreerd: 02 apr 2013, 00:19
Woonplaats: Schagerbrug
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 SEC


Re: Nagelen dieselmotor

Berichtdoor JantjeV8 » 20 sep 2019, 07:34

Ja, zo kijk ik er ook tegen aan. Misschien wordt er wat roet mee verbrand door een iets hoger verbrandingstemperatuur als gevolg van een betere verneveling en verbranding.
JantjeV8
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 222
Geregistreerd: 24 feb 2011, 21:38
Type wagen: 190
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: s210 E430 T, s210 E240 T, Unimog u416 1973, W123 230TE,
Holder B12 1958, Fiat 500 1967


Re: Nagelen dieselmotor

Berichtdoor LloydGeenen » 20 sep 2019, 20:03

Heb je nog de volledige motorkopisolatie aan de binnenkant van de motorkap? Deze is o.a. bij de diesel heel groot om veel geluid te dempen. Dit kan ook veel verschil maken. Neemt natuurlijk niet weg, dat je het verschil merkt, dus ook al had je wel isolatie gehad.
'Das beste oder nichts'
Avatar gebruiker
LloydGeenen
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 615
Geregistreerd: 09 nov 2011, 12:13
Woonplaats: Prov. Noord-Brabant
Roepnaam: Lloyd
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Nagelen dieselmotor

Berichtdoor Andyam » 21 sep 2019, 18:56

Zodra ik tijd heb ga ik de verstuivers er terug uit halen en laten testen bij een ervaren dieselcentrum.
Dan ben ik 100% zeker dat de injectoren ok zijn.
Indien deze ok zijn, is mijn volgende stap om toch de pomptiming te controleren (te laat inspuitmoment).
Moest ik het laten doen, of het specifieke gereedschap hebben zou ik de methode met de pin die in de pomp gedraaid wordt en die normaal de stand 15° na BDP detecteert. Dit met de A- en B-led die dan tegelijkertijd moeten oplichten.
Ik zou vermoeden dan dat de pin die ingedraaid is dan net in een detectieputje komt te liggen van de as van de pomp
(pin is in zijn meest uitgeschoven positie). Kan je dat dan ook niet doen met een meetklok? In de veronderstelling dat je de meetklok netjes in het centrum van het gat en loodrecht op het gat kan plaatsen natuurlijk.
Andyam
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 11 okt 2009, 17:05
Woonplaats: Deinze
Type wagen: 190D 2.0
Bouwjaar: 1988
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Nagelen dieselmotor

Berichtdoor RD500SEC » 21 sep 2019, 20:46

De groef is volgens mij v-vormig, een meetklok stift past daar niet heel goed in naar mijn idee.

http://www.w124club.nl/post146947.html#p146947

Als je hier kijkt, zie je dat het geen groef is, maar een verhoging en zie je ook hoe je een tooltje kunt maken.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1017
Geregistreerd: 02 apr 2013, 00:19
Woonplaats: Schagerbrug
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 SEC


Re: Nagelen dieselmotor

Berichtdoor Andyam » 28 sep 2019, 16:14

Ik heb ondertussen de injectoren laten testen in een dieselcentrum en daar bleken ze volledig ok.
Nadien ook de pomptiming bekeken.
De uitstekende nok op de as van de injectiepomp kwam in het midden van het gat als de krukas op 14.5 à 15° na BDP stond.
Ik heb wel geen originele tool van MB (met A-B-leds), maar heb gewerkt met een camera om de nok te bekijken en nadien nagecontroleerd door een asje van een bepaalde diameter die net boven en onder de nok door kon als die in het midden stond.
Morgen ga ik een test doen door telkens een verstuiver aan een injectorleiding te bevestiging, met de verstuiver die los in een glas spuit, dit tijdens het starten met volgas (alle injectoren zijn nu gedemonteerd). Ik hoop zo het spuitbeeld te zien van verstuiver in combinatie met de pomp. Dit om uit te sluiten dat er iets met de pomp zou zijn.
Wat ik wel vermoed is dat de meeste van de hydraulische klepstoters niet meer werken (lek zijn).
Ik vroeg me af indien de klepstoter van alle inlaatkleppen defect zijn, kan dat een wezenlijke invloed hebben op het verbruik? Daarbij is de veronderstelling dat er veel minder lucht zou aangezogen worden door de mindere kleplift wat dan tot teveel inspuiting leidt voor de aangezogen luchthoeveelheid. Zou dat dan bv. een meerverbruik van 1 liter/100 km of meer kunnen leiden?
Andyam
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 11 okt 2009, 17:05
Woonplaats: Deinze
Type wagen: 190D 2.0
Bouwjaar: 1988
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Nagelen dieselmotor

Berichtdoor RD500SEC » 28 sep 2019, 17:06

Wat ik wel vermoed is dat de meeste van de hydraulische klepstoters niet meer werken (lek zijn).


Dan zou je ook een motor hebben die een hoop mechanisch geluid maakt, en niet alleen stationair.

Als je twijfelt aan de pomp, kun je deze laten testen, wat je nu gaat doen geeft je naar mijn idee geen betrouwbare meting.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1017
Geregistreerd: 02 apr 2013, 00:19
Woonplaats: Schagerbrug
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 SEC


Re: Nagelen dieselmotor

Berichtdoor JantjeV8 » 29 sep 2019, 19:45

En sowieso heeft dat niets met nagelen te maken.
JantjeV8
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 222
Geregistreerd: 24 feb 2011, 21:38
Type wagen: 190
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: s210 E430 T, s210 E240 T, Unimog u416 1973, W123 230TE,
Holder B12 1958, Fiat 500 1967


Keer terug naar Diesel specifiek W201

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast