W201Club.nl

Alles over de Mercedes W201

Het is nu 15 dec 2018, 17:30

Motor wordt te heet

Specifieke zaken omtrent het rijden op LPG kunnen hier geplaatst worden zodat we alles over LPG hier verzameld hebben staan.

Moderators: Bram Jansen, xxGoof, Sterretje1968, Ruub-ster

Motor wordt te heet

Berichtdoor Fontijne36 » 03 apr 2014, 17:26

190E op LPG maar eind april weer op benzine.
Tijdens het rijden op de snelweg stijgt de koelvloeistof temperatuur naar de 110 C en op de afrit bij de stoplichten naar 120 C
Het het volgende gecontroleerd, V snaar is 3000 km oud en nog goed en staat correct gespannen, koelvloeistof niveau op peil.
Bij stationair draaiende motor (temperatuur 100 gr C) kan je de de koelfan tegen houden.
Ik vermoed dat de visco koppeling van de fan defect is.
Hoe kan ik dit controleren?
of zijn er nog andere oorzaken?

alvast bedankt voor de adviezen
Fontijne36
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 28 jul 2010, 13:54
Woonplaats: Vlaardingen
Roepnaam: Hans
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1984
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W169


Re: motor wordt te heet

Berichtdoor Petie » 03 apr 2014, 17:40

Als je de stekker van de sensor haalt {Zit bij de behuizing van de thermostaat}en je zet de auto op contact moet je even met een multimeter kijken of er 12 volt op de stekker staat.Als dit zo is kun je op de stekker een doorverbinding maken om te kijken of je visco koppeling in komt.Lijkt mij dat de voeler/sensor kapot is.
Ich habe keine freunde ich habe eine ausgewahlte sammlung an irren.
Petie
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 09 nov 2013, 14:20
Roepnaam: Peter
Type wagen: 190E 2.3
Bouwjaar: 1990
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Motor wordt te heet

Berichtdoor LloydGeenen » 03 apr 2014, 18:52

Tijdens het rijden mag de motortemperatuur evengoed niet 110 C worden. Als het koelvloeistofniveau keurig op peil staat, kan het goed zijn dat de thermostaat niet goed/geheel open gaat, of de radiateur niet genoeg doorstroming heeft.
'Das beste oder nichts'
Avatar gebruiker
LloydGeenen
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 600
Geregistreerd: 09 nov 2011, 12:13
Woonplaats: Prov. Noord-Brabant
Roepnaam: Lloyd
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Motor wordt te heet

Berichtdoor PHM » 03 apr 2014, 19:07

Ik had laatst dit probleem ook, thermostaat en fanswitch gehaald voor een paar tientjes klaar bij de MB dealer.
Er staat ook nog een How to Do hier op het forum.
Succes.
Paul
Heck Rollo brigade: ja
PHM
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 106
Geregistreerd: 29 sep 2012, 11:30
Woonplaats: Huizen
Roepnaam: Paul
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Ja
Andere wagens / opmerkingen: Yamaha FJR 1300
Heckrollo


Re: Motor wordt te heet

Berichtdoor Bram Jansen » 03 apr 2014, 19:30

Voel maar aan de slangen als de motor heet wordt.
Je hebt waarschijnlijk geen doorstroming.
De thermostaat kan wel eens blijven hangen.

Persoonlijk vind ik het gevaarlijke ervaringen.
Een koppakking vernieuwen is geen goedkope klus.

Als ik zoiets bij de hand heb rijd ik geen meter meer, tot het probleem is verholpen :naughty:

Lex
Avatar gebruiker
Bram Jansen
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 1610
Geregistreerd: 11 sep 2013, 22:38
Woonplaats: Dit forum
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: S124 E300TT 1994

W211 CDI Combi 2006


Re: motor wordt te heet

Berichtdoor Fontijne36 » 06 apr 2014, 13:27

Petie schreef:Als je de stekker van de sensor haalt {Zit bij de behuizing van de thermostaat}en je zet de auto op contact moet je even met een multimeter kijken of er 12 volt op de stekker staat.Als dit zo is kun je op de stekker een doorverbinding maken om te kijken of je visco koppeling in komt.Lijkt mij dat de voeler/sensor kapot is.


Heb de stekker los gehaald en gemeten, zowel met stilstaande als draaiende motor.
geen 12 V tussen beide draadjes, ook naar de massa gemeten ook geen 12 V
Het enige wat ik heb gemeten naar de massa is 1V.
Heb de zekeringen gecontroleerd en die waren allemaal goed.
Volgens de tekst op de zekeringkast zou het zekering nummer 10 moeten zijn en die is oke.

waar moet ik nu gaan zoeken?
Fontijne36
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 28 jul 2010, 13:54
Woonplaats: Vlaardingen
Roepnaam: Hans
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1984
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W169


Re: Motor wordt te heet

Berichtdoor Spaansen » 06 apr 2014, 14:37

de visco koppeling krijgt pas 12 v als hij heet word circa 100/110 graden slaat hij in

maar met dit weer word een 190 met een goed werkende thermostaat al niet eens zo warm ook al werkt de fan niet

ik zou eerst gewoon effe een nieuwe thermostaat monteren goedkoper dan de sensor en veel goedkoper dan de visco koppeling thermostaat kost hooguit 20 tientjes en via een how to op dit forum makkelijk zelf te doen

systeem werk als volgt motor onder de circa 85 graden ( is verschillend per motor type ) thermostaat staat dicht
dus je koelwater pomp enkel rond door het blok , hij word warm thermostaat gaat open nu pomp hij ook rond via de radiateur dus meer koeling .

mijn fan gaat enkel aan bij file rijden op een warme zomerdag anders nooit ( heb geen airco )
Avatar gebruiker
Spaansen
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 31 dec 2010, 21:25
Woonplaats: Lelystad
Type wagen: 190E 2.3-16
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: BMW E46 compact


Re: Motor wordt te heet

Berichtdoor EmielW201 » 06 apr 2014, 14:38

Tijdens rijden op de snelweg zal de koelvin praktisch nooit aanslaan omdat je dan rijwind hebt. Het lijkt mij waarschijnlijk dat de thermostaat niet ver genoeg opengaat waardoor de doorstroming van het koelsysteem wordt beperkt. De koelvin van de M102 motor heeft overigens geen visco, maar een elektromagnetische koppeling. Deze wordt geschakeld door een thermoswitch en die gaan na verloop van tijd vaak stuk. Je kunt de elektromagnetische koppeling ook eenvoudig testen door de connector van de thermoswitch te halen (zie foto) en de 2 contacten op de connector door te verbinden tijdens stationair loop. Als de koelvin dan inschakelt (je hoort ook een duidelijke klik) is de elektromagnetische koppeling in orde. Als de connector met de thermoswitch verbonden is en de temp. loopt stationair naar 110 graden zonder dat de koelvin in komt, dan is thermoswitch defect.
Bijlagen
Thermo_switch_fan.jpg
Thermo_switch_fan.jpg (132.76 KiB) 1801 keer bekeken
Afbeelding
Avatar gebruiker
EmielW201
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1232
Geregistreerd: 17 okt 2010, 15:23
Woonplaats: Sint-Oedenrode
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Motor wordt te heet

Berichtdoor Bram Jansen » 06 apr 2014, 16:37

En misschien kun je de thermoswich hiermee repareren
http://www.budgetronics.eu/index.php?it ... 47&lang=NL

Lex
Avatar gebruiker
Bram Jansen
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 1610
Geregistreerd: 11 sep 2013, 22:38
Woonplaats: Dit forum
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: S124 E300TT 1994

W211 CDI Combi 2006


Re: Motor wordt te heet

Berichtdoor EmielW201 » 06 apr 2014, 16:54

Ik geloof niet dat er een NTC in de thermoswitch zit. Volgens mij is het een mechanische (bi-metaal) switch. Maar als je hem uit elkaar hebt zal ie ook meteen onbruikbaar zijn denk ik.
Afbeelding
Avatar gebruiker
EmielW201
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1232
Geregistreerd: 17 okt 2010, 15:23
Woonplaats: Sint-Oedenrode
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Motor wordt te heet

Berichtdoor Petie » 06 apr 2014, 18:28

Heb je de multi meter een goede aarding gegeven? Je kunt ook nog kijken of de temparatuur sensor werkt door bij de koude motor en daarna de warme motor de ohmse weerstand te meten.Als je echt geen 12 volt meet op de stekker zal de fan nooit werken.Moet je wel de temp-sensor testen of deze goed is.Zal morgen op de zaak een electrisch schema uitprinten om te kijken waar je verder moet kijken.Wordt trouwens je kachel wel warm.Als dit zo is lijkt het mij geen thermostaat probleem maar niets is uit te sluiten.
Ich habe keine freunde ich habe eine ausgewahlte sammlung an irren.
Petie
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 09 nov 2013, 14:20
Roepnaam: Peter
Type wagen: 190E 2.3
Bouwjaar: 1990
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Motor wordt te heet

Berichtdoor Fontijne36 » 30 apr 2014, 18:15

de kachel wordt zeer warm, gelukkig heb ik een opendak deze geopend en de ramen open.
Zo heb ik de temperatuur binnen de perken gehouden.
Fontijne36
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 28 jul 2010, 13:54
Woonplaats: Vlaardingen
Roepnaam: Hans
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1984
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W169


Re: Motor wordt te heet

Berichtdoor Bastian-Hoen » 30 apr 2014, 19:29

je thermostaat is kapot even vervangen !!!
zoals al eerder gemeld motor mag tijdens het rijden niet heter worden als +-85 graden worden
dus waarschijnlijk blijft je thermostaat dicht staan en dan loopt er dus geen warme vloeistof door je radiateur

en dan de fan schakelaar trek de stekker er eens af en verbindt de 2 pennen/gaatjes door met een paperclip
die van de kabelboom bedoel ik dan
als de motor loopt MOET je fan aan gaan is dit niet het geval dan mis je ergens een 12volt
en als ik mij niet vergis is het een massa geschakelde censor dus je zal er nooit een 12 volt op gaan meten
http://www.fulica.nl (sorry nog steeds weinig foto's
let op wij zijn geen bedrijf ( de classics) maar wij zijn bezig met een hobby
in een mooie grote sleutel hal in Doetinchem

beschikken over EPC van Wensink
Bastian-Hoen
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 906
Geregistreerd: 09 mei 2012, 15:03
Woonplaats: Doetinchem
Roepnaam: Bastian
Type wagen: 190E 1.8
Bouwjaar: 1991
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: w110 190c 1963
W110 190C 1964
W111 220SEB 1964
W112 300SE sedan 1965
W112 300SE coupe 1963
W201 190 2.0 1986
W201 190E 1.8 1991
W201 190E 1987 2.6


Re: Motor wordt te heet

Berichtdoor Prometheus » 01 mei 2014, 09:40

Heeft op LPG gereden ?
Hoe is het koelwatercircuit dat naar de verdamper liep weer aangesloten ?
Als de bypass die gebruikt wordt (werd !) om de verdamper van koelwater te voorzien gewoon doorverbonden is, maak je als het ware kortsluiting in het koelcircuit en loopt de meeste koelvloeistof nu via die bypass i.p.v. door de radiateur.
Work in progress
"Weten wat men weet en weten wat men niet weet is kennis en wijsheid"
HR brigade
Avatar gebruiker
Prometheus
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1349
Geregistreerd: 13 feb 2012, 13:46
Woonplaats: Hoorn
Roepnaam: Ruud
Type wagen: 190D 2.5
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: 190E 2.0 1987
Mitsubishi Colt CA0


Keer terug naar LPG Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten