W201Club.nl

Alles over de Mercedes W201

Het is nu 23 jan 2018, 07:18

(LPG) bougie: zin of onzin?

Specifieke zaken omtrent het rijden op LPG kunnen hier geplaatst worden zodat we alles over LPG hier verzameld hebben staan.

Moderators: Bram Jansen, xxGoof, Sterretje1968, Ruub-ster

(LPG) bougie: zin of onzin?

Berichtdoor Brown » 16 okt 2012, 08:41

Mijn 2.3 motor wordt voorzien van een nieuwe rotor, kap en bougiekabels. Ook wil ik er uiteraard goede bougies in zetten maar welke? Ik heb weleens gehoord van speciale gasbougies die rond de 20 euro per stuk kosten en vraag me af of dat zinnig is. Wat ik ook gevonden heb op het internet is dit:

http://www.lpgonderdelenshop.nl/Gasboug ... -gasbougie

ruim 2 keer zo duur als normale bougies maar geen 20 euro per stuk :-)

Kan iemand iets zinnigs hierover roepen? Of heeft iemand er al ervaring mee? Ik heb gezocht op het forum maar kan niets vinden.
Brown
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 547
Geregistreerd: 14 mei 2010, 10:28
Woonplaats: Den Haag
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W124 230E 1987

W126
380SE USA 1985


Re: (LPG) bougie: zin of onzin?

Berichtdoor Orion » 16 okt 2012, 09:03

Mijn gasboer heeft me verteld dat dat weggegooit geld is, gewoon de normale van een euro of 5 erin en om de 10.000 km of vervangen of electrode bijstellen. Ik wilde dat eerst ook maar hij installeerd alleen de normale bougies.
Grtz Orion.

Afbeelding Lucht massa meter/ Potmeter nodig? Geef me een PB.
Avatar gebruiker
Orion
Erelid
Erelid
 
Berichten: 4549
Geregistreerd: 03 feb 2011, 12:13
Woonplaats: Limburg
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Ja
Andere wagens / opmerkingen: Heckrollo-brigade: JA


Re: (LPG) bougie: zin of onzin?

Berichtdoor Brown » 16 okt 2012, 10:01

hmm, ben er intussen wel over uit dat het wel degelijk verschil uitmaakt.

afgelopen weekend samen met een lid wat gelezen over bougies en warmtegraad en zo...

en ik wil weten op welke manier die zgn. LPG bougies bv. doet wat betreft warmtegraad...
Brown
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 547
Geregistreerd: 14 mei 2010, 10:28
Woonplaats: Den Haag
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W124 230E 1987

W126
380SE USA 1985


Re: (LPG) bougie: zin of onzin?

Berichtdoor LloydGeenen » 16 okt 2012, 10:11

Als we het woord 'LPG' eens weg laten bij de bougie, en alleen gaan kijken naar de hittegraad. Gas geeft nu eenmaal een 'hetere' verbranding, waardoor je eigenlijk een andere hittegraad moet kiezen. Dan kun je zelf nog de elektrodeafstand aanpassen, aangezien gas moeilijker te ontsteken is.
Maar let op: Het ene merk bougie's kan bij een hoger getal een hogere temp. hebben, de andere juist bij een lager getal!
'Das beste oder nichts'
Avatar gebruiker
LloydGeenen
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 592
Geregistreerd: 09 nov 2011, 12:13
Woonplaats: Prov. Noord-Brabant
Roepnaam: Lloyd
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: (LPG) bougie: zin of onzin?

Berichtdoor Bachusrooy » 16 okt 2012, 11:36

Beste Brown,

Zelf heb ik 4 auto's'op gas gereden waarvan de laatst 2 G3 typen waren.
Bij rijden op LPG wordt het in de cylinders heter (en droger), daarom moeten de kleppen voorzien van geharde klepzetels. Oftewel geschikt zijn voor gas.
Bij het rijden op gas komt het extra precies dat de ontsteking precies goed is. Zo is e kans op backfires kleiner ( dit zijn kleine explosies in je inlaatgedeelte), als deze optreden kan er van alles stuk gaan.
Bezuinigen op bougies lijkt me niet verstandig. Koop goede die geschkt zijn voor hogere temp ( dat noemen ze koudere bougies) e zorg dat de elctrode stand iets kleiner is als bij normaal benzine gebruik. Zorg dat de rotor, verdeler, evt contactpunten en bougiekabels nieuw / goed zijn.
LPG is iets waar weinig bedrijven verstand van hebben. Gelukkig zijn er ook genoeg bedrijven die zeggen dat ze niks met LPG doen. In mijn regio weet ik 2 bedrijven die er wel verstand van hebben. Dat zijn Leto Wijchen en Pouls Baarlo.
Kijk anders bijvoorbeeld bij dealer lacator Eurogas, Vialle, Prins etc
(Ps Ik heb op verzoek van Orion mijn originele bericht aangepast waarin ik eerst e foutieve melding deed over de electrode afstand van de bougie. Nu staat het er op de juiste wijze).
Succes,
Bachus
Laatst bijgewerkt door Bachusrooy op 16 okt 2012, 22:32, in totaal 1 keer bewerkt.
Als de eendjes kwaken in het riet,
gaat het regenen of niet.
Bachusrooy
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 154
Geregistreerd: 11 dec 2011, 02:10
Woonplaats: Nrd LImburg
Roepnaam: Bachus
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: S124 250D
2CV6


Re: (LPG) bougie: zin of onzin?

Berichtdoor Polderboer » 16 okt 2012, 11:45

Hmm, veel zin en onzin 8-)

Ik heb met de Granada nu bijna 100tkm gereden op gas, buiten een keer een bougie met een gebroken(buitenste-) isolator heb ik hier nog nooit problemen mee gehad. De auto loopt altijd op gas, ook bij starten. Wat is er aangepast buiten het ontstekingstijdstip? Niks. (de motor had al een LPG kop uit de fabriek).

De bougies zijn de standaard bougies, die zijn ingesteld op de minimum waarde electrode afstand; gas brand nou eenmaal moeilijker dan geatomiseerde benzine, daarom moet de afstand kleiner zijn dan bij rijden op benzine. Gas verbrand heter, en daarom is het verstandig, maar niet noodzakelijk om de klepopening wat te vergroten. (het is wel verstandig als je veel met hoge toerentallen rijdt).

Ik vervang de bougies altijd, alhoewel niet noodzakelijk, om de 10tkm. Puur uit voorzorg. Daarmee ben ik goedkoper uit, dan wanneer ik die dure, speciale bougies zou kopen.

Bas.
Polderboer
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 152
Geregistreerd: 05 sep 2012, 10:29
Woonplaats: Flevoland
Roepnaam: Bas
Type wagen: 190D 2.5
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: Ford Granada 2.0 4-cyl LPG 1982


Re: (LPG) bougie: zin of onzin?

Berichtdoor Brown » 16 okt 2012, 12:11

bedankt voor de reacties. daar kan ik wel wat mee...

de kabels, rotor en kap zijn nieuw. de kop is omgebouwd naar een gaskop dus dat is prettig. de bougies die ik nu gebruik zijn iets 'kouder' dan wat er normaal voor aanbevolen wordt maar voor de rest geen speciale bougies. ze worden wel op een kortere elektrode afstand gezet. de klepopeningen kan ik niet veranderen want het zijn hydrolisch geregelde dingen.

maar het voornaamste wat betreft de bougies is voor mij niet om goedkoper uit te zijn, maar om verstandig bezig te zijn. m.a.w. (sluipende) schade voorkomen. daarom ben ik nieuwsgierig naar wat meer gebruikerservaring met gasbougies...
Brown
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 547
Geregistreerd: 14 mei 2010, 10:28
Woonplaats: Den Haag
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W124 230E 1987

W126
380SE USA 1985


Re: (LPG) bougie: zin of onzin?

Berichtdoor Joppie 65 » 16 okt 2012, 18:40

Ik kocht bij de automaterialen zaak nieuwe bougies 8mm. Toen de vriendelijke eigenaar nog eens vroeg of ik op LPG reed werden ze meteen omgeruild voor bougies 6mm. Volgens mij van Bosch.
Wellicht heb je hier iets aan. Gr Jozef
Joppie 65
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 467
Geregistreerd: 26 sep 2011, 19:33
Woonplaats: Kaatsheuvel
Roepnaam: Jozef
Type wagen: 190E 2.3
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Ja
Andere wagens / opmerkingen: MX5


Re: (LPG) bougie: zin of onzin?

Berichtdoor Bachusrooy » 16 okt 2012, 19:25

Beste polderboer en anderen, rectificatie!
Ik heb me vergist, mogelijk met gevolgen voor anderen.
Ik wil heel duidelijk stellen dat de electrode afstand van een bougie op gas kleiner moet zijn!
excuus voor mijn slordigheid en Polderboer bedankt voor je bericht.
Vor de rest sta ik volkomen achter mijn eerdere bericht. Ik heb met Vialle, eurogas en ag gereden.
Als het goed afgesteld is, geen merkbaar vermogensverlies en gewoon met de caravan door de ardennen en pyreneën.
Vriendelijke groet,
Bachus
Als de eendjes kwaken in het riet,
gaat het regenen of niet.
Bachusrooy
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 154
Geregistreerd: 11 dec 2011, 02:10
Woonplaats: Nrd LImburg
Roepnaam: Bachus
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: S124 250D
2CV6


Re: (LPG) bougie: zin of onzin?

Berichtdoor Brown » 16 okt 2012, 20:54

nogmaals bedankt voor alle reacties.

ik heb de leveranciers van eerder gelinkte bougies een e-mail gestuurd en ben benieuwd wat ze zeggen.

en Bachusrooy, fijn voor de rectificatie. ik had het wel begrepen maar het kan altijd verwarring scheppen. en het gaat mij trouwens niet om vermogen, maar ik wil zo lang mogelijk doen met mijn (gas)kop.... niet dat ik na een ton weer moet laten reviseren vanwege verbrandde kleppen of zo....
Brown
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 547
Geregistreerd: 14 mei 2010, 10:28
Woonplaats: Den Haag
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W124 230E 1987

W126
380SE USA 1985


Re: (LPG) bougie: zin of onzin?

Berichtdoor Klooster » 16 okt 2012, 21:04

Mijn ervaring; de bougies "slijten"sneller omdat de verbranding heter is.
Koop gewone "koudere "bougies, deze gaan langer mee!
Met vriendelijke groet;
Ferdie.
Klooster
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 06 jun 2012, 18:57
Woonplaats: Hoogkarspel (NH)
Roepnaam: Ferdie
Type wagen: 190D 2.0
Bouwjaar: 1984
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: Citroën C1
VW LT35


Re: (LPG) bougie: zin of onzin?

Berichtdoor Tang » 13 nov 2012, 13:39

Je moet inderdaad bougies monteren moet een lager warmtegraad, je kunt het wel zien aan de isolator om de middenelectrode, bij een "koudere" bougie is deze korter.
Die speciale dure LPG bougies zijn echt onzin.
Verder is het bij Mercedes zo, dat de modellen vanaf 1967 al klaar zijn om op loodvrij en LPG te rijden, daar hoeven de klepzittingen niet op voorhand te worden vervangen.
Ik heb er zelf ook LPG ingebouwd, en rij al meer dan 60.000 km zonder problemen.
Groeten Stefan.
Tang
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 13 nov 2012, 11:24
Roepnaam: Stefan
Type wagen: 190E 2.3
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Ja


Re: (LPG) bougie: zin of onzin?

Berichtdoor VmaX » 13 nov 2012, 14:09

Ik heb gereden op BOSCH Super R0 002 en dat zij volgens mij gewoon standaard bougies van een paar € per stuk.
Ik had in de planning om ze veel vroeger te vervangen omdat ik op LPG rijd maar was dat eerlijk gezegd een beetje vergeten :blush:
Daarom heb ik er uiteindelijk meer dan 30.000 km mee gereden tot 1 van de bougies er mee ophield. Ik heb ze toen natuurlijk gelijk alle 4 vervangen.
De bougies zagen er wel nog steeds geweldig goed uit 8-)
het lijkt mij dus dat je met standaard bougies ook rustig 20K+ km kunt rijden.

De bougies na 30K km:
bougies klein.jpg
bougies klein.jpg (287.84 KiB) 11765 keer bekeken
Avatar gebruiker
VmaX
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 4098
Geregistreerd: 26 mei 2011, 20:24
Woonplaats: Zutphen
Roepnaam: Christiaan
Type wagen: 190E 2.3
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: Vmax1200
Chrysler Grand Voyager 2.5CRD
Yamaha
TDM850


Re: (LPG) bougie: zin of onzin?

Berichtdoor Harm Eikelkamp » 13 nov 2012, 14:36

LPG bougie's ik heb het geprobeerd en ik kan nu niet zegen of het veeeel beter is of veeeeel slechter is

heb wel mijn conclusie getrokken en dat is om de 20000 km even voor een paar euries nieuwe bougie's er in.

dus de standaard bougie's zo blijft alles lekker fris en gaan de bougie;s ook niet zo erg vastzitten zoals je het wel eens hoort.

gr harm
Avatar gebruiker
Harm Eikelkamp
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 89
Geregistreerd: 12 maart 2012, 22:40
Woonplaats: Buurse
Roepnaam: Harm
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W124 260E aut. 1987
W124 300E 1986
VW Buggy 1962
VW LT40 1979
Triumph Spitfire 1977


Re: (LPG) bougie: zin of onzin?

Berichtdoor Tang » 13 nov 2012, 20:19

Hallo het hangt er ook vanaf of je hard rijdt, of veel met een aanhanger.
Je moet ervannuit gaan, dat als je normaal rijdt op LPG, je bougie's voor een sportieve rijstijl op benzine moet gebruiken, dus 1 warmtegraad kouder, rijd je rustig, niet boven de 100 ofzo, dan kan de standaard bougie ook wel.
Tenminste bij Bosch en Beru.
Bij andere merken loopt de verdeling van de warmtegraad anders.
Ik rij heel vlot, enn mijn vrouw scheurt nog meer en ik heb er altijd Beru 14K-7DUO in, geen Bosch want daar
hebben we de laatste jaren wat minder goede ervarinen mee gehad, middenelektrode die eruit valt enzo.
Ze kostten bij Ben Haagsma € 2,50 .
Groeten Stefan.
Tang
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 13 nov 2012, 11:24
Roepnaam: Stefan
Type wagen: 190E 2.3
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Ja


Re: (LPG) bougie: zin of onzin?

Berichtdoor Web » 14 nov 2012, 14:05

Ik ben groot liefhebber van NGK. Ooit eens in een gasauto 50.000 km met een setje gedaan, oeps! Toen toch maar eens PREVENTIEF vervangen... en ja dat waren doodgewone koperbougies, geen platina ofzo.

Een graadje kouder is niet echt nodig, tenzij je echt heel erg veel van je auto vraagt idd. Met de sleurhut over de Alpen ofzo...
Wat het goeie type is voor de 190 weet ik (nog) niet, maar daar gaan ze beslist ook in!

Specifieke LPG bougies zijn geldklopperij, nergens voor nodig. Zo speciaal is LPG niet ;)
Avatar gebruiker
Web
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 540
Geregistreerd: 20 jul 2012, 12:01
Woonplaats: Flevoland
Roepnaam: Marcel
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: 190E 2.6 1990
V40 T4 1998


Re: (LPG) bougie: zin of onzin?

Berichtdoor VmaX » 14 nov 2012, 15:38

Ik heb er nu ook NGK in. Type BP6EFS
precies goed voor de W201 zei de meneer van Brezan :geek:
Avatar gebruiker
VmaX
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 4098
Geregistreerd: 26 mei 2011, 20:24
Woonplaats: Zutphen
Roepnaam: Christiaan
Type wagen: 190E 2.3
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: Vmax1200
Chrysler Grand Voyager 2.5CRD
Yamaha
TDM850


Re: (LPG) bougie: zin of onzin?

Berichtdoor Harm Eikelkamp » 14 nov 2012, 17:36

inderdaad christiaan bp6efsen en niet bpr6efs. mocht ze je deze willen verkopen niet doen.

ik heb ze er zelf ook in zitten enne mijn vrouw rijd er nog wel eens mee(ik mag nog steeds niet rijden van dokter)in duitsland en km-lang 160-170 geen probleem. :D

gr harm
Avatar gebruiker
Harm Eikelkamp
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 89
Geregistreerd: 12 maart 2012, 22:40
Woonplaats: Buurse
Roepnaam: Harm
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W124 260E aut. 1987
W124 300E 1986
VW Buggy 1962
VW LT40 1979
Triumph Spitfire 1977


Re: (LPG) bougie: zin of onzin?

Berichtdoor Bassje » 14 nov 2012, 19:11

Wat is het verschil tussen BP6EFS en BPR6EFS?
Avatar gebruiker
Bassje
Erelid
Erelid
 
Berichten: 10559
Geregistreerd: 13 aug 2008, 22:59
Roepnaam: Bas
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1990
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: (LPG) bougie: zin of onzin?

Berichtdoor VmaX » 14 nov 2012, 19:12

de R
Avatar gebruiker
VmaX
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 4098
Geregistreerd: 26 mei 2011, 20:24
Woonplaats: Zutphen
Roepnaam: Christiaan
Type wagen: 190E 2.3
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: Vmax1200
Chrysler Grand Voyager 2.5CRD
Yamaha
TDM850

Volgende

Keer terug naar LPG Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten