door Vlim » 20 jan 2012, 15:42
Haal ook nog even je olievuldop (bovenop je kleppendeksel) los en kijk naar de binnenkant ervan. Als je daar wittige dikke aanslag ziet zitten, ben je waarschijnlijk de gelukkige eigenaar van een lekke koppakking.
Hou er ook rekening mee dat je reservoir een soort van overstort is. Koud staat het koelvloeistofniveau altijd hoger dan bij een warme motor.
Vroeger werd bij overdruk (daar is die veer onder de afsluitdop voor) de veer van de dop omhooggedrukt en werd de koelvloeistof gewoon via een slangetje over de rand gegooid. Dit lekte dan op straat weg.
Later is daar het expansievatje voor in de plaats gekomen. Ook dat vatje heeft een overdrukbeveiliging, die ooit ook met een simpele rubberslang het teveel over de rand gooide en op straat weg liet lekken.
De laatste versies hebben een opvangconstructie achter het spatbord zitten, zodat zelfs bij een vol expansievat de koelvloeistof niet op straat wordt geloosd, maar in een kunststof vat wordt gepompt.