W201Club.nl

Alles over de Mercedes W201

Het is nu 22 jul 2019, 17:34

koelsysteem ontroesten

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: xxGoof, Bram Jansen, Ruub-ster, Sterretje1968

koelsysteem ontroesten

Berichtdoor Boudewijn » 10 jul 2019, 13:11

Beste,

Mijn Benz wordt erg warm tijdens het rijden. Niet zoals standaard, maar ├ęcht heel snel, heel warm. vandaar dat ik graag mijn koelsysteem eens wil flushen.

Ik heb hiervoor aangeschaft: liqui moly Kuhler reiniger.

dit goedje stoop ik bij mijn huidige koelvloeistof, laat ik 10-30 minuten op bedrijfstemperatuur draaien en dan tap ik het af. Moet dit echter koud of warm?

dan doorspoelen met koud water, maar dan zal mijn motorblok toch ook wel goed moeten zijn afgekoeld lijkt mij?

Moet dit met demi of leidingwater?

misschien de compressor erop en dan het laatste water eruit blazen?

hopelijk kunnen jullie mij op deze vragen antwoord geven.

mvg Boudewijn
Boudewijn
Expert Boarder
Expert Boarder

Type wagen: 190E 1.8
Bouwjaar: 1991
Automaat: Nee
LPG: Nee

Re: koelsysteem ontroesten

Berichtdoor Hutch » 11 jul 2019, 14:32

Hoi Boudewijn,

Heb je eraan gedacht om evt de thermostaat te vervangen deze gaat open en dicht na gelang de temperatuur van het koelwater.
Maby werkt deze wel niet meer zoals het hoort.Je kan deze er ook uithalen en kijken of hij dan wel goed koelt dan weet je dat je het koelsyteem niet hoeft te flushen.
Dan een nieuwe plaatsen.
Ook kan je de thermostaat in een pannetje doen met water en op het vuur zetten en op temperatuur laten komen dan kan je zien en meten wanner hij open gaat.

Mvg Hutch
Hutch
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Roepnaam: Leendert
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1984
Automaat: Ja
Andere wagens / opmerkingen: W124 300D 1986.W124 300TE

Re: koelsysteem ontroesten

Berichtdoor RD500SEC » 11 jul 2019, 22:31

Ik zou het warm aftappen, maar wel even iets laten koelen om te voorkomen dat je je brand aan de hete vloeistof.

Doorspoelen kan met leidingwater, het blok eerst laten koelen is wel een goed idee, dan voorkom je spanningen door plaatselijk afkoelen en eventueel scheuren van kop of blok.

Het laatste water eruit blazen kan, maar vullen met een mengsel van water en anti vries maakt dit eigenlijk overbodig.
Na meten van de vorstbescherming kun je eventueel nog iets anti vries toevoegen als de temperatuur niet laag genoeg is.

De thermostaat is een goede tip, maar pers ook het koelsysteem af voordat je aan de slag gaat. Dan weet je of er geen lekkages zijn, in- of uitwendig.

Een koelsysteem reinigen en ontroesten kun je ook heel goed doen met citroenzuur, dat is te koop bij de drogist of on-line.
Het is een wit poeder wat je mengt met water, daar vul je dan het koelsysteem mee, nadat het is afgetapt. Ook hier naderhand spoelen met water en opnieuw vullen met anti vries en water. Of met koelvloeistof.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
Andere wagens / opmerkingen: W126 SEC

Keer terug naar Techniek