Ingewikkeld is het niet:
- motor uit, contact af, verwarmingskranen staan nu ' open'
- oude vloeistof middels aftapkraan of dmv demontage ' onderste' radiatorslang (afhankelijk van het type auto bij bv de radiateur of waterpomp uit het systeem laten lopen
- aftapkraan of whatever weer dicht, motor evt. af laten koelen tot 50 C of lager (dat gaat vrij snel i.v.m. afwezigheid koelvloeistof)
- als je nu toch bezig bent met een service, kun je nu bv prima ff je motorolie/filter verversen
- kraanwater met reinigingsmiddel of 10% oplossing van citroenzuur in water (1 kg op 10 liter) en via het expansievat het koelsysteem vullen . Het systeem ontlucht zich grotendeels zelf via de retourslang naar het expansievat en door af en toe te knijpen in de radiateurslangen komt de meeste lucht er wel uit. Bovendien hoeft systeem (nog) niet volledig ontlucht te worden; het gaat nog om spoelen.
- Verwarming vol 'open' ofwel op hoogste stand zetten
- motor laten warm draaien tot bedrijfstemperatuur ~ 80 C (bij voorkeur stukje rijden of 10 minuten stationair)
- vloeistof weer aftappen. Ideaal is om nu de aftapbout onder het uitlaatspruitstuk uit het blok te draaien, dan loopt het systeem echt goed leeg.
- aftapkraan / bout / whatever weer dicht en motor weer af laten koelen
- je bent toch bezig, dus bandenspanning, ruitensproeiervloeistof, oliepeil, luchtfilter etc. etc.
- 2 X systeem weer vullen en weer aftappen met kraanwater maar de motor niet helemaal naar bedrijfstemperatuur brengen want er hoeft alleen nagespoeld te worden en moeten tevens voorkomen dat het kraanwater demineraliseerd.
- Controleer even op lekkages, bv bij thermostaathuis en de aansluitingen op het kachelhuis onder het dashboard.
- vullen met MB 325.0 koelvloeistof en evt. gedemineraliseerd water (tot de juiste mengverhouding zoals vermeld op de verpakking van de koelvloeistof)
- Stukje rijden en goed op temperatuur laten komen; koelwater niveau controleren en evt. bijvullen
- Verwarming kan weer op de gewenste stand gezet worden.
Bij het reinigen met de citroenzuur / kraanwater oplossing vindt er in de warme motor uiteraard ook demineralisatie van het kraanwater plaats, maar dat wordt direct opgelost door het citroenzuur.
Zelf laat ik het blok afkoelen met de oplossing erin, dat duurt wat langer, maar zoals ik al zei, meestal zijn er wel meer dingen te doen en je kunt de oplossing idd gewoon een nachtje laten zitten.