Allereerst wil ik zeggen dat mijn 91-er ontzettend goed bevalt en ik er tot nu toe nog nooit wat mee heb gehad (laten we het afkloppen) Ook nu is er niks aan de hand, maar zit wel met een klein dingetje. namelijk; Het stationair toerental schommelt heel iets. Ik heb het hier dan ook maar over een bereik van onder de 100 toeren. Het is geen ramp, maar als hij iets zakt in toeren brengt dit wel een trilling in de motor mee en dat vind ik dan jammer, net nadat ik de motorsteunen heb vervangen en alles zo mooi liep.
Ik heb contact opgenomen met Orion betreft de Potmeter en heb zijn instructies opgevolgd om deze uit te lezen.
Hij zou op 0.6V moeten staan bij bedrijfstemperatuur en dit doet hij ook. en hij hier 0.2 V van af zou mogen zitten.
zie filmpje:
Als je goed luistert hoor je hem ook heel iets in toeren zakken en daarna weer stijgen je ziet dat de voltage bij zo'n schommeling daalt naar 0.540-0.550
Hier de toerenteller. Ik adviseer het beeld op fullscreen te zetten en dan zie je de wijzer iets schommelen.
Nu heb ik hierna de microschakelaar voor stationair verwijderd, waardoor hij HEEL IETS hoger in toeren loopt (nog steeds onder de 1000) maar hij blijft wel STRAK stationair lopen. Bij het terug monteren hiervan begon hij weer iets te schommelen.
Wat mij is opgevallen, al wel meerdere maanden, is dat mijn verbruik hoger ligt. Ik weet dat ik een zware rechte voet heb, maar toen ik hem kocht reed hij met korte stukjes 1 op 10.5-11 en nu nog maar 1 op 9-9.5; Ook bij langere afstanden is hij minder zuinig geworden. (dit was ook al wel in de zomer, dus het ligt niet aan de kou)
Mij viel op dat in de zomer de wagen zuiniger reed op E10, maar in de wintermaanden E95. Momenteel zit er weer E95 in, maar het probleem was er ook al met E10 (Gelieve geen discussie over brandstof soort beginnen!)
Daarnaast vermeld ik nog graag dat bij aankoop, iets meer dan 1 jaar geleden, nieuwe bougies, bougiekabels +bobinekabel, Verdelerkap en Rotor zijn geplaatst. daar kan het dus niet aan liggen.
Waar zou dit aan kunnen liggen?
vreemd vind ik dat als ik de stekker van de microswitch stationair schakelaar verwijder de motor strak stationair loopt en met deze er op, niet.. misschien doet dit bij jullie een lampje branden en hier hoor ik dan graag over
Alvast bedankt voor de opkomende reacties en hulp. Graag ontopic blijven