W201Club.nl

Alles over de Mercedes W201

Het is nu 24 nov 2017, 04:51

GTL diesel; de toekomst voor onze oude diesels?

Specifieke zaken omtrent het rijden op diesel kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent diesel hier verzameld hebben staan.

Moderators: Bram Jansen, xxGoof, Sterretje1968, Ruub-ster

GTL diesel; de toekomst voor onze oude diesels?

Berichtdoor JenF » 12 feb 2017, 18:16

Bij tankstation Joontjes zag ik een voor mij nieuw soort brandstof / diesel genaamd GTL
Misschien bij jullie al wel bekend.
Ik heb hun site eens bezocht en dat klinkt wel goed.
Kan deze brandstof ook zonder problemen in onze oude Benzen?
Lijkt mij wel als de wagens ook op slaolie kunnen draaien :silly:
Het is wel ongeveer €0,10 duurder maar heeft een hele schone uitstoot.

En misschien niet onbelangrijk als je in een milieuzone woont
zou je in de toekomst als je aan kan tonen dat je op GTL rijd misschien wel de milieu-zone in :dance:

http://www.gtl.nu/
Mvg, Jenf
Avatar gebruiker
JenF
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 567
Geregistreerd: 14 feb 2010, 16:14
Woonplaats: Heerenveen
Type wagen: 190D 2.0
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: GTL diesel; de toekomst voor onze oude diesels?

Berichtdoor jorivanloon » 12 feb 2017, 18:27

Bij mijn weten lopen de motoren er heerlijk op!
Ook oudere scheepsmotoren doen het prima op GTL. (geen rook meer enz.)
Wel worden alle rubbers en o-ringen weer zacht, hetgeen voor lekkage's kan zorgen.
Hoewel ik ook benieuwd ben naar de resultaten in de praktijk met onze rijdende olieboten, houd ik het voorlopig bij het ouderwetse spul. Eerst maar eens zien wat de rest van Nederland met GTL meemaakt :handgestures-thumbup:
Gas er op!
Afbeelding
Avatar gebruiker
jorivanloon
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 27 jul 2014, 17:23
Woonplaats: West Terschelling & Weert
Roepnaam: Jori
Type wagen: 190D 2.0
Bouwjaar: 1987
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W203 C180K, Fiat 500F 1968


Re: GTL diesel; de toekomst voor onze oude diesels?

Berichtdoor WJ15129 » 12 feb 2017, 20:52

GTL- Gas To Liquid, oftewel diesel wat gemaakt wordt uit aardgas. Eigenlijk een 100% synthetische brandstof die helemaal vrij is van ongerechtigheden en daardoor schoner zou moeten verbranden.
Wat de lokale wetgevers hiervan denken blijft natuurlijk altijd een raadsel.
Groeten Willem uit Lelystad
WJ15129
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 284
Geregistreerd: 29 dec 2011, 17:18
Woonplaats: Lelystad
Roepnaam: Willem
Type wagen: 190D 2.0
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W123 250 1979


Re: GTL diesel; de toekomst voor onze oude diesels?

Berichtdoor Wimada » 13 feb 2017, 06:57

Tot nu toe niet overal verkrijgbaar,misschien dat daar verandering in komt !
Gr. Wim.

Vroeger had ik een hekel aan trouwfeesten met familie, elke keer weer ooms en tantes die me
een por in mijn zij gaven en zeiden: nu jij he?
Ze zijn ermee opgehouden toen ik bij hen hetzelfde deed op begrafenissen!
Avatar gebruiker
Wimada
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 309
Geregistreerd: 11 feb 2015, 06:05
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Roepnaam: Wim
Type wagen: 190E 1.8
Bouwjaar: 1993
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: GTL diesel; de toekomst voor onze oude diesels?

Berichtdoor JenF » 14 feb 2017, 19:15

Nu nog niet overal verkrijgbaar iid.
Als je o-ringen en rubbers weer zacht worden is wel een risico iid.
Ook vraag ik mij af als je tank bv half leeg is en je gaat tanken,
kun je dan gewoon GTL tanken of moet je het liefst de tank zo leeg mogelijk rijden.
Ik rijd mijn tank meestal 3/4 leeg ivm misschien troep onder in de tank.
Mvg, Jenf
Avatar gebruiker
JenF
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 567
Geregistreerd: 14 feb 2010, 16:14
Woonplaats: Heerenveen
Type wagen: 190D 2.0
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: GTL diesel; de toekomst voor onze oude diesels?

Berichtdoor jorivanloon » 14 feb 2017, 23:31

Bij mijn weten kan GTL gewoon met diesel gemengd worden.
Zou alleen zonde zijn, omdat t restant GTL in je tank dan niet optimaal benut wordt (met gewone diesel er bij ben je weer terug bij af.) Vandaar dat ik nog geen toepassing zie voor milieuzones. Je kunt niet iedere wagen gaan controleren op tankinhoud. B)

Persoonlijk zie ik het nut van GTL voor onze motoren niet. Ze zijn gemaakt om te draaien op diesel (hoewel ze bijna alle olieproducten lusten). Op diesel lopen onze motoren 500K en nog veel meer kilometers. Die schonere verbranding lijkt me op lange termijn, voor slijtage en dus de portemonnee, niet zo spannend. Regelmatig lange afstanden rijden vinden ze lekkerder dan allerhande hippe brandstoffen :handgestures-thumbup:
Gas er op!
Afbeelding
Avatar gebruiker
jorivanloon
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 27 jul 2014, 17:23
Woonplaats: West Terschelling & Weert
Roepnaam: Jori
Type wagen: 190D 2.0
Bouwjaar: 1987
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W203 C180K, Fiat 500F 1968


Re: GTL diesel; de toekomst voor onze oude diesels?

Berichtdoor JenF » 15 feb 2017, 11:57

@ jorivanloon,

het was ook niet de bedoeling om half om half te gaan rijden.
Ik vroeg me gewoon af hoe goed de brandstoffen mengden.

Voorlopig was ik ook nog niet van plan om over te gaan naar GTL.
Maar omdat de toekomst voor de diesel er voor mijn gevoel niet rooskleurig uitziet dacht ik dat dit een prima oplossing zou zijn.

GTL zegt; dat het minder slijtage en onderhoud geeft aan de motor en daardoor op termijn goedkoper is.

Controle in milieuzone;
Ik denk ook niet dat je iedere wage moet gaan controleren maar dit kan steekproef gewijs lijkt mij.
Hier in de buurt staat de politie regelmatig op aanhangwagens e.d. te controleren kunnen ze zo monster uit de tank nemen B)
Mvg, Jenf
Avatar gebruiker
JenF
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 567
Geregistreerd: 14 feb 2010, 16:14
Woonplaats: Heerenveen
Type wagen: 190D 2.0
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: GTL diesel; de toekomst voor onze oude diesels?

Berichtdoor jorivanloon » 16 feb 2017, 00:25

Diesel heeft inderdaad een slecht imago gekregen, hetgeen ik graag in de schoenen van de milieu-maffia schuif...
Wat betreft GTL. Als een brandstof an zich ben ik er best enthousiast over. Ontwikkeling staat gelukkig niet stil.

Wat mij wel verbaasd is dat de overheid ons van het gas af wilt helpen, maar dat er tevens heil wordt gezien in een brandstof die gemaakt wordt uit gas! Extra productie stappen, welk extra energie kosten...
En een dieseltje op aardgas laten draaien kan natuurlijk ook, maar dat is slijtage-technisch een ramp. Ook onder wisselende belasting presteert een LNG motor gewoon slecht. Dit komt voornamelijk door de mengverhouding, en hoe deze continu moet aanpassen voor drukken en temperaturen in de motor. Ik heb wat ervaring op mogen doen met LNG motoren in de scheepvaart, en ben er beslist niet enthousiast over. Verder denk ik dat onze Groningse forumleden hier ook niet op zitten te wachten...

Terug naar de GTL. Ik ben erg benieuwd naar de toekomstige ontwikkelingen. Zeker op t gebied van regelgeving, maar ook het lange-termijn gebruik in motoren. Steekproefsgewijs controleren is natuurlijk een mogelijkheid. Dat gebeurt nu ook al voor rode diesel, ppo en petrolium. En als ik met een volle tank GTL weer zonder beperkingen door t lang mag touren, dan gaat dat spul er bij mij ook in!
Gas er op!
Afbeelding
Avatar gebruiker
jorivanloon
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 27 jul 2014, 17:23
Woonplaats: West Terschelling & Weert
Roepnaam: Jori
Type wagen: 190D 2.0
Bouwjaar: 1987
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W203 C180K, Fiat 500F 1968


Re: GTL diesel; de toekomst voor onze oude diesels?

Berichtdoor KeesenMarie » 08 maart 2017, 20:27

Ik breng in de zomer het bermgras uit de gemeente met de vrachtauto naar een vergister die bij een boer op het erf staat er ligt van alles b v uien afgekeurd bakkermeel cacau mais te veel om op te noemen.
dat komt allemaal in de vergister er staat een achttien cilinder in een container het is een omgebouwde diesel waar een generator achter staat die stroom levert aan het net .
Zouden onze oude diesels daar ook op kunnen lopen?
KeesenMarie
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 281
Geregistreerd: 30 apr 2010, 17:47
Woonplaats: Driesum
Type wagen: 190D 2.0
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: GTL diesel; de toekomst voor onze oude diesels?

Berichtdoor Wimada » 09 maart 2017, 05:43

Ik zou zeggen giet hem vol en laat het ons weten ! :mrgreen:
Gr. Wim.

Vroeger had ik een hekel aan trouwfeesten met familie, elke keer weer ooms en tantes die me
een por in mijn zij gaven en zeiden: nu jij he?
Ze zijn ermee opgehouden toen ik bij hen hetzelfde deed op begrafenissen!
Avatar gebruiker
Wimada
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 309
Geregistreerd: 11 feb 2015, 06:05
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Roepnaam: Wim
Type wagen: 190E 1.8
Bouwjaar: 1993
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: GTL diesel; de toekomst voor onze oude diesels?

Berichtdoor jorivanloon » 09 maart 2017, 11:11

Zo lang de brandstof maar energie bevat en in een juiste mengverhouding aanwezig is....
De struikelpunten zijn echter het gebruiksgemak en duurzaamheid (als in: blijft de motor wel heel...)

Houtgas is ook interessant!
http://woodgas.nl/GB/project.html
Gas er op!
Afbeelding
Avatar gebruiker
jorivanloon
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 27 jul 2014, 17:23
Woonplaats: West Terschelling & Weert
Roepnaam: Jori
Type wagen: 190D 2.0
Bouwjaar: 1987
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W203 C180K, Fiat 500F 1968


Keer terug naar Diesel specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten