W201Club.nl

Alles over de Mercedes W201

Het is nu 06 jun 2020, 08:06

Fusee kogel te klein

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Bram Jansen

Fusee kogel te klein

Berichtdoor Bayram » 26 apr 2020, 18:11

Vandaag wilde ik de fuseekogel rechts vervangen (links is al gedaan) voor nieuwe Lempforders.
Rechts was met de tool niet los te halen, dus de hele draagarm maar gedemonteerd.
Met de pers hem eruit proberen te drukken, dat wilde niet want hij drukte hem scheef.
Uiteindelijk de draagarm in de bankschroef vastgezet en de fusee er met een hamer uit geslagen.

He he eindelijk zo ver, wil ik de nieuwe fuseekogel erin stoppen, gaat die veel te makkelijk er in.
Er valt nu niks te persen, hij zit er gewoon losjes in.

De oude is 0,2mm groter dan de nieuwe. Ik dacht eerst dat de draagarm mogelijk kapot geslagen is door te slaan met een hamer, maar als ik de oude fusee erin wil drukken dan is dat niet te doen, daar heb je echt een pers voor nodig.

Wat kan nu het probleem zijn? Ik geloof ook niet helemaal in een productiefout bij een merk als Lempforder
Avatar gebruiker
Bayram
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 120
Geregistreerd: 22 okt 2012, 19:46
Woonplaats: Overijssel
Roepnaam: Bayram
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 300SE


Re: Fusee kogel te klein

Berichtdoor RD500SEC » 26 apr 2020, 21:33

Wat is het merk van de oude kogel?
die kan best te groot zijn.
Als je dat kunt achterhalen, zou je er weer zo een in kunnen plaatsen.

Wel balen...
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 1207
Geregistreerd: 02 apr 2013, 00:19
Woonplaats: Schagerbrug
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 SEC


Re: Fusee kogel te klein

Berichtdoor Bayram » 26 apr 2020, 23:46

Ik zie er geen merk in staan, hij is ook aardig verrot dus ik denk dat het nog de originele is.
Ik baal hier enorm van want het heeft al best veel werk en tijd gekost en nu staat de auto op assteunen op straat.
Avatar gebruiker
Bayram
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 120
Geregistreerd: 22 okt 2012, 19:46
Woonplaats: Overijssel
Roepnaam: Bayram
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 300SE


Re: Fusee kogel te klein

Berichtdoor RD500SEC » 27 apr 2020, 09:51

Dat is zeker vervelend, toch denk ik niet dat je een originele kogel eruit hebt gehaald, 35 jaar met 1 kogel is niet waarschijnlijk.
Eerder is er ook een topic geweest met hetzelfde probleem, de oude kogel die iets groter van diameter was dan de nieuwe.
Daar was het duidelijk een imitatie, een originele kogel heeft een sleuf waarin de stift die in de fusee geklemd wordt kan bewegen. Deze kogel had geen sleuf, maar een open bovenkant, de stift kon naar alle kanten vrij bewegen. Bij dit open type kan de kogel ook uit zijn huis getrokken worden.

post156584.html?hilit=Fuseekogel#p156584

Kijk maar eens in dit topic.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 1207
Geregistreerd: 02 apr 2013, 00:19
Woonplaats: Schagerbrug
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 SEC


Re: Fusee kogel te klein

Berichtdoor Bayram » 27 apr 2020, 11:17

Deze fuseekogel heeft wel een sleuf, de kogel kan er niet uit.
Maar een grotere dan origineel zal niet passen toch?
Een rond gat kan je niet aan alle kanten oprekken toch? Je kan iets hooguit ovaal maken.
Avatar gebruiker
Bayram
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 120
Geregistreerd: 22 okt 2012, 19:46
Woonplaats: Overijssel
Roepnaam: Bayram
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 300SE


Re: Fusee kogel te klein

Berichtdoor RD500SEC » 27 apr 2020, 11:53

Met een werkplaats pers heb je genoeg kracht om een kogel die iets afwijkt, zeg 0,1mm er in te persen.
Mogelijk druk je wat materiaal uit het gat naar buiten, kleine spaantjes of bramen.
Met een perspassing wordt het hele gat Naar alle kanten wat opgerekt, elastisch, is de kogel te groot, wordt het plastisch vervormd en is het gat blijvend groter, zeker als er spaantjes uitgedrukt zijn.

Welke maten meet je voor de oude en de nieuwe kogel?
Ik meet 46,3mm bij de kogels die ik hier heb liggen. Dat is gemeten over de splines waar de kogel mee ingeklemd zit.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 1207
Geregistreerd: 02 apr 2013, 00:19
Woonplaats: Schagerbrug
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 SEC


Re: Fusee kogel te klein

Berichtdoor Bromgabber » 27 apr 2020, 14:42

Van het merk Moog zijn de kogels nog wel eens iets groter.
Anders kun je ze ook monteren met groene Loctite, dat is voor dat soort situaties.
Avatar gebruiker
Bromgabber
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 519
Geregistreerd: 02 jun 2015, 16:50
Roepnaam: Niels
Type wagen: 190E 1.8
Bouwjaar: 1991
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: Chevrolet Caprice Classic Ex-lijkwagen 1980
LincolnContinental Mark V Bill Blass 1979


Re: Fusee kogel te klein

Berichtdoor JantjeV8 » 28 apr 2020, 09:45

Als die nieuwe kogel er met de hand in valt, en dan zelfs nog draaibaar is in de poot, dan zou ik niet vertrouwen op een lijm, maar voor een andere kogel/poot gaan.
JantjeV8
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 261
Geregistreerd: 24 feb 2011, 21:38
Type wagen: 190
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: s210 E430 T, s210 E240 T, Unimog u416 1973, W123 230TE,
Holder B12 1958, Fiat 500 1967


Re: Fusee kogel te klein

Berichtdoor Bayram » 29 apr 2020, 19:51

Aangezien het verhaal van Richard vrij aannemelijk is dat er materiaal naar buiten is gedrukt hebben wij maar een nieuwe draagarm besteld (van Lempforder). Het is inderdaad niet veilig om hierbij Loctite te gebruiken.

Het is helaas wat duurder uitgevallen dan alleen een nieuwe fuseekogel en wat nieuwe draagarmrubbers, maar dit scheelt wel persen en in plaats van een roestig gekleurde draagarm heb je dan een draagarm strak in de zwarte lak. De auto zal er weer lekker van rijden en daar gaat het uiteindelijk om.

Bedankt allemaal voor jullie input!
Avatar gebruiker
Bayram
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 120
Geregistreerd: 22 okt 2012, 19:46
Woonplaats: Overijssel
Roepnaam: Bayram
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 300SE


Re: Fusee kogel te klein

Berichtdoor RD500SEC » 30 apr 2020, 15:05

Ik ben toch nog nieuwsgierig welke diameters je hebt gemeten bij de oude en de nieuwe kogel.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 1207
Geregistreerd: 02 apr 2013, 00:19
Woonplaats: Schagerbrug
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 SEC


Re: Fusee kogel te klein

Berichtdoor Bram Jansen » 30 apr 2020, 21:41

Goed besluit! :handgestures-thumbup:
Avatar gebruiker
Bram Jansen
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 1730
Geregistreerd: 11 sep 2013, 22:38
Woonplaats: Dit forum
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W211 E320 CDI Combi 2006


Re: Fusee kogel te klein

Berichtdoor Bayram » 01 mei 2020, 13:37

RD500SEC schreef:Ik ben toch nog nieuwsgierig welke diameters je hebt gemeten bij de oude en de nieuwe kogel.


Ik heb de fusee eruit geperst bij een vriend van mij, die heeft een pers thuis staan.
Hij heeft het toen opgemeten en toen stelden wij vast dat er een klein verschil in zat.
Ik zelf heb helaas niet zo'n meter die exact de mm laat zien, dus ik zou niet weten wat de exacte afmetingen zijn.
Avatar gebruiker
Bayram
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 120
Geregistreerd: 22 okt 2012, 19:46
Woonplaats: Overijssel
Roepnaam: Bayram
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 300SE


Re: Fusee kogel te klein

Berichtdoor RD500SEC » 01 mei 2020, 19:50

Dat is jammer, dan was het verhaal compleet geweest.
Heb je in de andere draagarm ook nieuwe rubbers geplaatst?
Er zit verschil in standaard en sportline wat betreft de rubbers, zorg dat je links en rechts gelijk houdt.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 1207
Geregistreerd: 02 apr 2013, 00:19
Woonplaats: Schagerbrug
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 SEC


Re: Fusee kogel te klein

Berichtdoor Bayram » 02 mei 2020, 23:07

De auto is geen sportline uitvoering
Ik heb deze besteld: https://www.autodoc.nl/lemforder/1242769

De andere draagarm heeft enkel een nieuwe fusee kogel gekregen.
De rubbers zagen er nog wel goed genoeg uit, die worden tzt nog wel eens vernieuwd.
Avatar gebruiker
Bayram
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 120
Geregistreerd: 22 okt 2012, 19:46
Woonplaats: Overijssel
Roepnaam: Bayram
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 300SE


Re: Fusee kogel te klein

Berichtdoor Bayram » 07 mei 2020, 20:03

Weet iemand trouwens de aanhaalmomenten in NM voor de bouten die door de rubbers gaan in de draagarm?
Avatar gebruiker
Bayram
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 120
Geregistreerd: 22 okt 2012, 19:46
Woonplaats: Overijssel
Roepnaam: Bayram
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 300SE


Re: Fusee kogel te klein

Berichtdoor Bayram » 07 mei 2020, 21:15

Blijkt 150nm te zijn (eerst 120 nm)
https://www.benzworld.org/threads/lower ... c.1985745/

Heb ze maar op 140nm gezet, vond 150 wel wat veel.
Avatar gebruiker
Bayram
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 120
Geregistreerd: 22 okt 2012, 19:46
Woonplaats: Overijssel
Roepnaam: Bayram
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 300SE


Re: Fusee kogel te klein

Berichtdoor RD500SEC » 13 mei 2020, 11:05

Heb je dit gedaan met de auto op de wielen? En eerst de auto even heen en weer gerold, zodat de veren zich kunnen zetten (en de auto zakt)?

Ik heb een Lemforder kogel opgemeten, deze zijn 46,2mm.
De aftermarket kogels die ik heb liggen zijn 46,3mm
Als de Moog kogels, zoals Bromgabber aangeeft nog wel eens wat groter zijn, zullen die mogelijk 46,4 zijn?

Als er bij jou een kogel van Moog in heeft gezeten, zal de Lemforder erg veel ruimte hebben, inderdaad.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 1207
Geregistreerd: 02 apr 2013, 00:19
Woonplaats: Schagerbrug
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 SEC


Re: Fusee kogel te klein

Berichtdoor Bayram » 17 mei 2020, 17:06

Ik heb de draagarm (onder de fusee met hout er tussen tegen beschadiging) met een krik opgekrikt.
Toen de auto een beetje van de assteunen af kwam ruste het volledige gewicht op de draagarm en toen heb ik het vast gezet op 140 nm.
Avatar gebruiker
Bayram
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 120
Geregistreerd: 22 okt 2012, 19:46
Woonplaats: Overijssel
Roepnaam: Bayram
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 300SE


Re: Fusee kogel te klein

Berichtdoor RD500SEC » 17 mei 2020, 17:51

Dan is het goed gegaan, Bayram :handgestures-thumbup:
De uitlijner zal z nog een keer los gehad hebben, neem ik aan?
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 1207
Geregistreerd: 02 apr 2013, 00:19
Woonplaats: Schagerbrug
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 SEC


Re: Fusee kogel te klein

Berichtdoor JantjeV8 » 18 mei 2020, 15:30

Bayram schreef:De andere draagarm heeft enkel een nieuwe fusee kogel gekregen.
De rubbers zagen er nog wel goed genoeg uit, die worden tzt nog wel eens vernieuwd.


Als de stugheid van de rubbers links en rechts verschillen, dan kan de uitlijner hem wel perfect krijgen, echter tijdens rijden kan hij alsnog blijven wegsturen of banden schuin verslijten.
JantjeV8
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 261
Geregistreerd: 24 feb 2011, 21:38
Type wagen: 190
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: s210 E430 T, s210 E240 T, Unimog u416 1973, W123 230TE,
Holder B12 1958, Fiat 500 1967


Keer terug naar Techniek W201

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten