Al jaren verzeil ik regelmatig in discussies over wat betrouwbaarder is een Diesel of een Benzine blok, danwel een Benzine oto op Gas.
Ik rij al 30 jaar 40-50K per jaar en heb er jaren bij gehad dat ik 80K per jaar reed, ik heb dit gedaan in allerlei verschillende autos, van ouwe gebakkies tot spiksplinternieuwe lease autos en van gas tot benzine via diesel.
Als ik al die jaren van ervaring naast elkaar zet dat moet ik persoonlijk concluderen dat ik in betrouwbaarheid, gemeten aan het aantal panne's die ik al die tijd gehad heb, geen significant verschil tussen de diverse motortypes kan constateren.
Een Megane Grand Tour op gas heeft mij vele jaren lang zonder ooit maar 1 X panne rondgereden, terwijl een nieuwe Dodge ramvan op diesel binnen 50K km 3 keer naast de weg stond met diverse ernstige problemen aan het blok. Ik heb in een lease VW Passat diesel vreselijke problemen meegemaakt terwijl mijn hele ouwe Volvo 460 2.0i zonder enig onderhoud een ton rondreed (bovenop de 2 ton die hij al had) voor ie total loss werd gereden terwijl hij onschuldig voor mijn deur geparkeerd stond O.o
Kortom, je kunt er geen peil op trekken.
De logica zegt dat je gemiddeld op benzine/gas iets meer problemen zou moeten hebben (meer onderdelen die stuk kunnen gaan) maar dat is dus niet mijn persoonlijk ervaring.
Zijn er officiële cijfers die deze gevoelsmatige discussie kunnen ondersteunen?