Sinds ik dagelijks mijn S202 rijd en daarnaast nog een werk busje heb heeft de 190 de afgelopen jaren maar 4000 per jaar afgelegd. En in die jaren heeft hij nogal last gehad van stotteren/hikken/bokken of hoe je het ook wil noemen. Of te wel het bekende bonanza effect waar vooral diesels er mee te maken hebben en opgelost kan worden met een dempertje...? op de gashendel..
Ik heb alleen een benzine en daar is helaas niks van bekend. De mogelijke boosdoeners waren het niet bij mij....
Symptomen:
-Galoperende auto. Bij gas bij of gas los, maakt niet uit, auto is continu aan het "hoppen".
-Auto rijdt niet soepel
-koppeling heel vaag is niet te doseren en gaat niet zonder horten en stoten of slip.
-onderin lijkt het wat in te houden, dan is het effect ook het meeste.
-lagere versnelling en snelheid erger dan hoger.
-lijkt op een grote speling in de aandrijflijn. Alsof de gehele aandrijflijn even naar voren en naar achteren schuift maar onder de auto geen speling op te sporen.
In al die jaren dat ik de auto bezit zijn er veel dingen vervangen. Koppeling en de hydrauliek, diff, onstekinsdelen, ovp relais, subframerubbers, hardyschijven, trillingsdemper etc etc...
Vacuum is goed (dacht ik, straks komt de oplossing wat er mee te maken heeft)
ontsteking is in orde
alle onderdelen onder de kap zitten binnen de parameters (dutycycles via x11)
geen afwijkende waardes bij gasmeting tijdens APK...
Maar nog altijd dat verschrikkelijke bonanza effect...
Rempedaal siste een beetje bij intrappen.. Was me nooit opgevallen. Beetje pompen met draaiende motor en een keer een noodrem veranderde de auto van galloperende paard tot een soepele schaatser..
Dus vandaag de REMBEKRACHTIGER vervangen en de auto is weer tiptop.
Dat ding was de enige die nog vacuum gebruikte van de inlaat. Was gewoon over en out.
Motor draait weer soepel, koppeling is weer te doseren en de auto glijdt over de weg.
Eindelijk.