door Willemvee » 31 dec 2010, 10:20
Remvloeistof - Een probleem is dat oude remvloeistof veel vocht heeft opgenomen wat de kans op vapor lock (dampbel) vergroot. In de praktijk betekent het dat je weinig remmen hebt bij een noodstop of langdurig remmen in een afdaling. Door de water opname (hygroscopische eigenschap van remvloeistof) zal het kookpunt van de remvloeistof sterk dalen, waarna de remvloeistof gaat koken en zodoende vapor lock. Bovendien zie je vaak een soort drab ontstaan bij oude vloeistof. In principe zou je het bij een grote beurt even moeten verversen.
Nieuwe remolie is wel vaak agressiever dan de oude, dus als je een probleem hebt komt dat er vaak uit vlak na het wisselen.
Cardanolie - wordt meestal bijgevuld, en niet ververst. Maar het kan natuurlijk geen kwaad om het een keer te doen. Nadat de oude olie eruit is even doorspoelen met iets 'duns' zoals lampenolie is wel een goed idee.
Versnellingsbakolie - om de 50.000 kilometer, hoewel het geloof ik officieel om de 100.000 kilometer goed is.
Koelvloeistof - doe ik één keer per twee jaar. Bij het aftappen kachels open, na het aftappen nog een keer lekker doorspoelen met water. Vullen, eventuele ontluchtingsnippels openen om te ontluchten, en met de kachel aan de auto laten draaien tot de ventilator begint te draaien en er geen bellen meer komen.
De remmen en koelvloeistof kan je met een koude motor wisselen, voor alle anderen geldt dat het het beste met een lekker warme motor gedaan kan worden, omdat dan de olie het dunst is.
Het bovenstaande is niet specifiek Mercedes, het is een beetje algemeen. In het boekje dat bij jouw type auto hoort staat ongetwijfeld wat toepasbaar is voor je auto.
Motorolie is erg afhankelijk van het verbruik. Als een auto olie verbruikt, hoef je het niet zo vaak te wisselen maar moet het oliefilter wel gewisseld worden.
De volgende zin is waar: De vorige zin is gelogen.