door JantjeV8 » 02 nov 2015, 07:55
Van 't weekend nog een poging gedaan:
Nieuwe (!!) ecu geplaatst.
Nieuw ovp geplaatst.
Andere brandstofrelais geplaatst.
Aan de potmeter worden nu de juiste waardes gemeten, die was nu keurig op 0,75V in te stellen.
Geen verschil in lopen.
Valse lucht:
Uitlaat een prop er in, oliepeilstok een prop er in. Op de KE-luchtinlaat een aluminium schijf met rubber op geschroefd. Via de carterventilatie perslucht er op gezet en met zeepsop gezocht naar belletjes: Niks te vinden.
Nogmaals de componenten afzonderlijk gecontroleerd, luchtschuif beweegt soepel, temp.sensor is in orde, potmeter meet de juiste voltage, luchtweger beweegt soepel, motor loopt prima, ontsteking meest geen klapje, motor pakt keurig op.
Samengevat:
Eigenaar kwam met een doorgeslagen koppakking. Dat is een blokwissel geworden.
Blok is compleet gewisseld, inclusief kabelboom, labdasonde, etc.
Nadien vervangen:
- Ecu, ovp, brandstofrelais en potmeter.
Eigenaar geeft aan dat de auto in 2008 reeds een nieuwe koppakking heeft gehad, en sedertdien hoog stationair loopt. Gezien de invreetschade aan het oude onderblok is de motor al heel erg lang niet gezond. Maar goed, met de wissel van afgelopen tijd moet dat geen invloed meer hebben.
Kortom, ik heb de handdoek (voorlopig) in de ring gegooid. De komende tijd moet de auto maar eens gewoon gebruikt worden. Eens kijken wat dan het gedrag van de motor is en of er nog invalshoeken ontstaan. Anderzijds heeft de eigenaar ook garantie op het 'nieuwe' blok gekregen, dus om de auto te laten staan op een 'kleinigheidje' is zonde want dan laat je de garantieperiode ongebruikt voorbij gaan.