[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Afstellen stuurhuis : Techniek W201

W201Club.nl

Alles over de Mercedes W201

Het is nu 12 mei 2025, 01:33

Afstellen stuurhuis

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Afstellen stuurhuis

Berichtdoor MATHEUS123 » 27 jul 2012, 15:56

Dag luitjes,
Heb met belangstelling alle topics betreffende -speling op het stuur- doorgespit, en ben tot
de conclusie gekomen dat mijn 190 2ltr benzine uitv. uit 1983 hier a.s. maandag op afgekeurd gaat worden.
Heb ook het topic gelezen hierover van ons lid Fontijne36, met de reactie van ons lid EmielW201.
Dit ga ik nu ook proberen, maar wat betekend, "Wel met beleid doen want als je de inbus er te ver uit draait kan het stuur vast slaan" ???
Is dit een kwart slag, of een halve slag of 3 kwart slag of hele slag??? Of zelfs meer.?
Ben een beetje onzeker, ook na alle waarschuwingen van de diverse leden.
Ik heb de inbus nu een kleine kwart slag naar links gedraaid, na de boel eerst een paar dagen eerder met W40 te hebben ingespoten.
Maar ik merk niks... En durf dus eigenlijk niet verder te gaan.
Misschien kan iemand mij -en misschien andere leden- hier duidelijkheid over verschaffen.
P.S. Als de motor uit staat, heb ik een loze slag van zo'n 4-5 cm in het stuurwiel.
Met draaiende motor, bij stilstand nog maar zo'n 2 cm!!
Onder het rijden merk ik eigenlijk niet zo veel.
Fuseekogels zijn pas vernieuwd- Waarom is de speling bijna weg als de motor draaid?, heeft dit te maken met de stuurpomp?
En meten ze voor de APK met stilstaande motor??, dit zou ik niet zo fijn vinden natuurlijk..
Maandag 29 juli moet ie naar de keuring, en ik ben dus redelijk laat met mijn vragen.
Maar wie weet heeft er iemand dit weekend een of meer antwoorden op de vragen.
Hiervoor vast mijn hartelijke dank.

Groeten Matheus.

ps- Als het niet te verhelpen is met de inbusbout op het stuurhuis, moet er natuurlijk iets anders gedaan worden.
MATHEUS123
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 07 feb 2012, 20:52
Roepnaam:
Type wagen: 190
Bouwjaar: 1983
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Afstellen stuurhuis

Berichtdoor Web » 28 jul 2012, 13:09

2cm speling op het stuur is toch helemaal geen afkeur?
Avatar gebruiker
Web
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 542
Geregistreerd: 20 jul 2012, 12:01
Woonplaats: Ansterdam Noord
Roepnaam:
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1990
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen:


Re: Afstellen stuurhuis

Berichtdoor Web » 28 jul 2012, 13:16

15 graden mag het zijn; bron: APK Keuringseisen Art. 5.2.29.
Bij meting voor de APK mag "zo nodig" de motor gestart worden. Ze mogen dus kiezen hoe ze meten.

Op een stuurwiel van 40cm diameter is 15 graden 52mm. Oef, minder dan ik dacht, maar wel meer dan jouw speling.

Overigens heb ik hetzelfde euvel. Als je de bout uit moet draaien ipv in, zit het toch iets anders dan bij m'n oude toyota's (daar moet je 'm indraaien). Dat je beslist niet meer dan nodig moet draaien is me bekend, dan krijg je in elk geval versnelde slijtage. Stukje bij beetje stellen dus, tot de speling NET (of bijna) weg is.

En opletten of de speling wel echt in het stuurhuis zit, of heb je rotte stuurkogels?
Avatar gebruiker
Web
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 542
Geregistreerd: 20 jul 2012, 12:01
Woonplaats: Ansterdam Noord
Roepnaam:
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1990
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen:


Re: Afstellen stuurhuis

Berichtdoor HansMercedes » 28 jul 2012, 18:45

Het beste kan je de wagen even opkrikken aan de voorzijde om te kijken of er geen speling op de stuurkogels zit zoals web ook al zei . zo niet laat je de wagen weer op, zijn voorwielen staan . Als je de inbus bout op het sturhuis nu wat naar links toe verdraaid [en dat kan best een slag zijn ] moet de speling minder gaan worden maar het stuur moet wel in de midden stand staan en de wielen in de rechtuit stand . maar de speling die je op noemt is niet eens zo heel veel en je mag inderdaad met draaiende motor de speling voor de apk controleren . En als je de stuurspeling te strak afsteld kan het zijn dat het stuur na het nemen van een bocht niet meer terug komt dus daar moet je voor op passen . grt hans
Avatar gebruiker
HansMercedes
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 4581
Geregistreerd: 03 sep 2009, 21:07
Woonplaats: Beverwijk
Roepnaam:
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1989
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen:


Re: Afstellen stuurhuis

Berichtdoor MATHEUS123 » 29 jul 2012, 18:39

Bedankt voor de antwoorden, ga er nog gauw mee aan de slag,
Ik zal de uitslag van de keuring laten weten.
Bij voorbaat mijn hartelijke dank beide.

Gr Matheus, Den Bosch.
MATHEUS123
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 07 feb 2012, 20:52
Roepnaam:
Type wagen: 190
Bouwjaar: 1983
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Afstellen stuurhuis

Berichtdoor MATHEUS123 » 31 jul 2012, 20:48

Jongens, het heeft gewerkt. Ben door de keuring heen, en van speling op het stuur was weinig meer te merken, na het uitdraaien van de inbusbout, ong. 1,5 slag naar links.
Er moest wel een fuseekogel worden vernieuwd-links-. Stuurdemper had ik zelf nog vlug gedaan.(waarbij ik nog wil vermelden dat als je de stuurdemper wilt verwijderen, je dat alleen kan doen met het stuur naar rechts gedraaid, anders gaat de linkse bout er niet uit.....wist ik dus niet.-en dat gaat niet wanneer je de auto, zoals ikzelf op oprij-bokken hebt gezet)
Ook was er een achterwiellager kapot-hoorbaar-. Toch wel flinke klus.
Maar goed , alles bij elkaar, incl grote beurt, was ik voor 480 euro's weer het mannetje.
Tot de volgende keuring zou ik zo zeggen.

Groet, Matheus
MATHEUS123
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 07 feb 2012, 20:52
Roepnaam:
Type wagen: 190
Bouwjaar: 1983
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Afstellen stuurhuis

Berichtdoor HansMercedes » 04 aug 2012, 17:08

Mooi dat hij er weer door heen is ,maar hij zal nu zeker een stuk pretiger rijden toch? grt hans
Avatar gebruiker
HansMercedes
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 4581
Geregistreerd: 03 sep 2009, 21:07
Woonplaats: Beverwijk
Roepnaam:
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1989
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen:


Re: Afstellen stuurhuis

Berichtdoor MATHEUS123 » 05 aug 2012, 10:37

De auto stuurt weer veel directer. Speling is er niet helemaal uit, maar ja, veel van het spul is waarschijnlijk 30 jaar oud.
Maar voorlopig kan ik weer vooruit.
Op naar mijn volgende klussen....
Groeten Matheus.
MATHEUS123
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 07 feb 2012, 20:52
Roepnaam:
Type wagen: 190
Bouwjaar: 1983
Automaat: Nee
LPG: Nee


Keer terug naar Techniek W201

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten