W201Club.nl

Alles over de Mercedes W201

Het is nu 23 feb 2018, 19:39

Afslaan bij stationair en vrij

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Bram Jansen, xxGoof, Sterretje1968, Ruub-ster

Afslaan bij stationair en vrij

Berichtdoor rvh70 » 20 mei 2017, 22:20

Mijn Benz heeft kuren sinds dit weekend...

Het was bij mijn W201 altijd al zo dat ik met een koude motor mn best moest doen met het gaspedaal om hem in de eerste 500m in leven te houden (niet af laten slaan, m.b.v. gas geven, bij intrappen koppeling als ik tot stilstand moest komen bij verkeerslicht). Alleen is dat probleem zich nu ook bij een warme motor gaan voordoen...

Ik reed op een rotonde af en remde. Druk de koppeling in en bam 300-400 toeren eeeen de motor sloeg af. Leverde enigszins gevaarlijke situaties op. Oftewel: naar huis rijden via snelweg en files vermijden. De Benz staat inmiddels thuis voor de deur, en ik wil hem eerst repareren.

Stationair toerental hoger afstellen (geeneens een idee hoe dat uberhaupt moet) is voor mn gevoel maar symptoombestrijding.. Dus ik wil de kern van dit probleem opzoeken. Iemand hier ervaring mee?
rvh70
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 12 maart 2017, 12:11
Woonplaats: Delft
Roepnaam: Robin
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1984
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Afslaan bij stationair en vrij

Berichtdoor Bastian-Hoen » 21 mei 2017, 07:50

klinkt mij als een vacuüm probleem
maar ook de lmm kan
of een vervulde stappen motor

even hier op het forum zoeken dan vindt je genoeg
http://www.fulica.nl (sorry nog steeds weinig foto's
let op wij zijn geen bedrijf ( de classics) maar wij zijn bezig met een hobby
in een mooie grote sleutel hal in Doetinchem

beschikken over EPC van Wensink
Bastian-Hoen
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 860
Geregistreerd: 09 mei 2012, 15:03
Woonplaats: Doetinchem
Roepnaam: Bastian
Type wagen: 190E 1.8
Bouwjaar: 1991
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: w110 190c 1963
W110 190C 1964
W111 220SEB 1964
W112 300SE sedan 1965
W112 300SE coupe 1963
W201 190 2.0 1986
W201 190E 1.8 1991
W201 190E 1987 2.6


Re: Afslaan bij stationair en vrij

Berichtdoor Bromgabber » 21 mei 2017, 09:21

Injectie of carburateur?
Welke benzine word er getankt? Of diesel?
Avatar gebruiker
Bromgabber
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 536
Geregistreerd: 02 jun 2015, 16:50
Roepnaam: Niels
Type wagen: 190E 1.8
Bouwjaar: 1991
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: Chevrolet Caprice Classic Ex-lijkwagen 1980
LincolnContinental Mark V Bill Blass 1979


Re: Afslaan bij stationair en vrij

Berichtdoor RD500SEC » 21 mei 2017, 11:29

De 190E van 1984 heeft volgens mij nog geen stappenmotor, wel een extra luchtschuif voor een verhoogd toerental bij koude motor, en een stationaire luchtschroef om het stationair toerental te kunnen stellen.

Mogelijk heb je een vacuumlek, dat zorgt voor een te arm mengsel.
Kijk de slangen rondom/ onder het luchtfilter/ langs het kleppendeksel eens na en vervang indien nodig. De luchtmassameter heeft een rubber onderbak, ook ie kan een scheur hebben.
Als de extra luchtschuif zijn werk niet doet, zal de motor koud te laag in toeren draaien en af willen slaan. Reinigen kan je proberen, of het helpt? Het bimetaal wat er inzit en de extra opening vrijgeeft/afsluit kan lam zijn, dan helpt het niet, of door vervuiling vast staan, dan kan je succes hebben.
Ook de kleine, harde vacuum leidingen, die met rubber slangetjes/ verbindingen vast zitten aan inlaat of schakelaar kunnen lekken bij de rubber aansluitingen.

Als er shubabschaltung op zit, kan ook dat voor problemen zorgen.
Rijd je, zeg, op de snelweg en laat je het gas los, dan zorgt dit systeem ervoor dat er geen brandstof wordt ingespoten.
Er zit een klep onder het spruitstuk, tussen de eerder genoemde slangen en een electrisch geschakeld klepje op het binnenscherm, het schakelaartje zit dan op je gasklepbediening.
De lucht die de motor nodig heeft, wordt om de luchtmassameter geleid en gaat door de slangen en de klep onder het spruitstuk.

Het stationair toerental kan je afstellen met de schroef die je ziet zitten tussen klepdeksel en luchtfilter, maar als warm het toerental goed is, zal dat je probleem niet oplossen, of je moet hem veel te hoog zetten, maar ook dan kan hij nog afslaan door de echte problemen.

Wanneer zijn de kleppen voor het laatst gesteld?
Hoe is de staat van de ontstekingsdelen?
Als laatste, kan ook het mengsel te arm staan, los van de vacuumlekken, maar die moet je wel eerst aanpakken/ uitsluiten voordat je het CO afstelt, net als de kleppen en ontsteking.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 812
Geregistreerd: 02 apr 2013, 00:19
Woonplaats: Schagerbrug
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 SEC


Re: Afslaan bij stationair en vrij

Berichtdoor rvh70 » 21 mei 2017, 13:32

Het is een injectie motor en ik tank structureel euro 95 bij tango.

Wat betreft de staat van de motor, ik heb nog niet écht een goed beeld van de staat van de auto. Het is mn eerste auto, ik heb hem net 3 maanden en ben nog niet echt bekend met auto techniek. Wat ik kan zeggen over de staat van de ontstekingsdelen: ik heb laatst de bougies vervangen. Tijdens die beurt ook olie en oliefilter aangepakt.

Een probleem met de vacuum zou wel verklaren waarom de auto bij 3000 toeren op de snelweg een soort puffend geluid maakt (dit was altijd al zo, ook voor gisteren). Dit leek wel iets erger te worden toen het stationair draaien echt problematisch werd.

Kortom ik ga kijken of ik ergens een lek kan vinden. Jullie horen van mij!
rvh70
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 12 maart 2017, 12:11
Woonplaats: Delft
Roepnaam: Robin
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1984
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Afslaan bij stationair en vrij

Berichtdoor rvh70 » 21 mei 2017, 13:33

Bastian-Hoen schreef:klinkt mij als een vacuüm probleem
maar ook de lmm kan
of een vervulde stappen motor

even hier op het forum zoeken dan vindt je genoeg


Wat is de lmm?
rvh70
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 12 maart 2017, 12:11
Woonplaats: Delft
Roepnaam: Robin
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1984
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Afslaan bij stationair en vrij

Berichtdoor rvh70 » 21 mei 2017, 14:38

Bij een inspectie van de motor begon hij ook ineens olie te lekken bij de voorkant van de motor (bij de neus)

Verstuurd vanaf mijn HTC 10 met Tapatalk
rvh70
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 12 maart 2017, 12:11
Woonplaats: Delft
Roepnaam: Robin
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1984
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Afslaan bij stationair en vrij

Berichtdoor Prometheus » 22 mei 2017, 08:47

Wat is de lmm?

LuchtMassaMeter. Sensor op de brandstofverdeler (spinnekop) onder het luchtfilter. Geeft stand van de luchtweger in de spinnekop door.
Als je de bougies vervangt / hebt vervangen tevens de verdeler en bougiekabels controleren. Een frisse verdeelkap & rotor wil wel eens wonderen doen. :D
Work in progress
"Weten wat men weet en weten wat men niet weet is kennis en wijsheid"
HR brigade
Avatar gebruiker
Prometheus
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1353
Geregistreerd: 13 feb 2012, 13:46
Woonplaats: Hoorn
Roepnaam: Ruud
Type wagen: 190D 2.5
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: 190E 2.0 1987
Mitsubishi Colt CA0


Re: Afslaan bij stationair en vrij

Berichtdoor RD500SEC » 22 mei 2017, 11:32

Je hebt het over een puffend geluid, loopt de motor rond, of hapert hij bij het puffen?

Mogelijk staat er een klep te krap afgesteld, of de rotor/ rotorkap/ bougiekabels zijn slecht.
Een compressiemeting vertelt je ook iets over de staat van de motor.


Lekken voor aan de neus, is het een beetje nat, of loopt het eruit?
Boven, zal het kleppendeksel zijn, de pakking kan hard/ uitgedroogd zijn en lekken.
Op 2/3 van de hoogte zit de koppakking.
Onderaan zit de krukaskeerring, achter de poelie waar de snaren op zitten.
Net daaronder zit de carterpanpakking.

Kan je een foto posten?
Of een filmpje met draaiende motor?
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 812
Geregistreerd: 02 apr 2013, 00:19
Woonplaats: Schagerbrug
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 SEC


Re: Afslaan bij stationair en vrij

Berichtdoor rvh70 » 24 mei 2017, 11:26

Hierbij een filmpje van de draaidende motor.
https://www.youtube.com/watch?v=9Q8EHSXLFoY

Een maat van me vertelde me dat er inderdaad olie lijkt te lekken bij de krukaskeering, zie foto's.
Het lekt sowieso niet bij de koppakking of de carterpan, maar het was wel vochtig bij de kleppendeksel.

Bij verdere inspectie bleek er nog een (vacuum)slangetje los te zitten bij de ..., deze hebben we weer vastgezet, maar dat loste het probleem van het afslaan van de motor nog niet direct op. En omdat er nog steeds olie uit druppelt, wilde ik nog niet rijden (normaal werd dit gedrag dus beter bij een warme motor).
Bijlagen
IMAG0485.jpg
Punt waar olie lekt 1
IMAG0485.jpg (702.52 KiB) 530 keer bekeken
IMAG0486.jpg
Punt waar olie lekt beter te zien
IMAG0486.jpg (715.35 KiB) 530 keer bekeken
Laatst bijgewerkt door Bram Jansen op 25 mei 2017, 12:33, in totaal 1 keer bewerkt.
Reden: youtube film zichtbaar gemaakt
rvh70
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 12 maart 2017, 12:11
Woonplaats: Delft
Roepnaam: Robin
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1984
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Afslaan bij stationair en vrij

Berichtdoor RD500SEC » 25 mei 2017, 20:05

De lekkage voorop is wel de keerring inderdaad.
Zolang je het oliepijl in de gaten houd, kan je best nog een stukje rijden, of het moet er echt uitlopen, dan kan je beter gelijk vervangen
Zo te horen maken de kleppen best wat rumoer, stellen is zeker aan te raden, zorg dan ook voor een nieuw kleppendekselpakking, dan is dat daarna weer dicht. Waarschijnlijk loopt hij na het stellen van de kleppen al beter, als dat niet zo is, en het vacuum is goed, kam je een compressiemeting doen.
Hoe staat de vacuum meter bij warme motor en stationair? Dit is de verbruiksmeter onderaan de linker klok. Als het goed is, vrijwel links in de hoek.
En de oliedrukmeter?
Welke olie heb je gebruikt?

De bougiekabels horen in een kunststof gootje te lopen, boven op het kleppendeksel, in de uitsparing. Is gewoon nog bij de dealer te bestellen, het zijn twee delen, voor de prijs hoef je het niet te laten. De kabels zitten dan goed beschermd en niet boven het hete uitlaatspruitstuk.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 812
Geregistreerd: 02 apr 2013, 00:19
Woonplaats: Schagerbrug
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 SEC


Re: Afslaan bij stationair en vrij

Berichtdoor rvh70 » 25 mei 2017, 23:12

Kleppendekselpakking gaat inderdaad vervangen worden. Het oliepeil stond een klein beetje te hoog dus heb ik wat laten zakken tot net onder Max. Er zit 10w40 in. Oliedruk is nog wel echt hoog volgens de sensor. Bij koude motor stationair structureel 3, bij semi-warme motor (had iets langer moeten rijden) nog steeds 3 bij stationair, dit zou 1 moeten zijn als ik me niet vergis.

Als ik je goed begrijp is de economy meter dus direct gelinkt aan de vacuüm? Die staat prima naar links volgensmij, ik zal het morgen nog even bekijken.

Ik zal de resultaten van de compressie test meedelen. Nadat de kleppen zijn gesteld

Verstuurd vanaf mijn HTC 10 met Tapatalk
rvh70
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 12 maart 2017, 12:11
Woonplaats: Delft
Roepnaam: Robin
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1984
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Afslaan bij stationair en vrij

Berichtdoor RD500SEC » 26 mei 2017, 12:43

Bij koude olie is deze dik, dik zal een hoge druk tot gevog hebben. Koud wil je 3 bar zien (hoger kan niet) dus dat is goed.
Als de motor (eigenlijk de olie, is het water op 80 graden, is de olie nog niet op temp.) op bedrijfs temperatuur is, zal deze stationar draaiend wat zakken in druk, afhankelijk van olie temp. gebruikte olie en toerental.
Boven de 2 is zeer goed
Tussen 1 en 2 is goed
Mercedes geeft 0,3 als minimum aan, maar dat is erg laag naar mijn idee.

De oudere modellen hadden een mechanische meter, de latere een electrische.
Een mechanische heeft een drukleiding onder bij het oliefilterhuis, de electische heeft een flinke zender onder bij het filter. Iets van rond 4cm bij 4 cm of zo. Als de druk op 3 blijft staan kan die zender stuk zijn.

Economy meter zit met een, ik dacht, grijs slangetje aan het inlaatspruitstuk.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 812
Geregistreerd: 02 apr 2013, 00:19
Woonplaats: Schagerbrug
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 SEC


Re: Afslaan bij stationair en vrij

Berichtdoor rvh70 » 26 mei 2017, 16:02

Vandaag de kleppen gesteld en dat leverde een beter geluid op. Eigenlijk stond geeneen van de kleppen echt goed afgesteld en dus was het een tijdrovende klus.

Na een proefrit hoorde we nog steeds gerammel bij 3000 toeren. Bij nadere inspectie bleek de stuurpomp ietwat axiale speling te hebben, is dat vaker een probleem bij de W201?

Wat me ook opviel was dat bij een koude motor, stationair draaiend, de economy meter niet op nul stond (helemaal links dus). Hij was er iets vanaf. Bij een klein beetje gas ging hij eerst naar 0 en daarna richting het rood. Stationair toerental was ook nog iets aan de lage kant (700-800) dus het zit nog niet helemaal lekker. Met een warme motor liep alles perfect op 1000 toeren en ook de economy meter.

Over het gespotte lek: volgens een vriend me die hielp leek het een waterpomp te zijn. En lekte er dus ook geen olie maar wat anders.

P.S.: Man man man wat leer ik een boel over autotechniek deze paar dagen. Geweldig!

Verstuurd vanaf mijn HTC 10 met Tapatalk
rvh70
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 12 maart 2017, 12:11
Woonplaats: Delft
Roepnaam: Robin
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1984
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Afslaan bij stationair en vrij

Berichtdoor RD500SEC » 27 mei 2017, 11:54

De pomp voor de stuurbekrachtiging staat er niet om bekend dat hij problemen geeft. Aan de andere kant, je rijd met een auto van 33 jaar oud, de gemiddelde auto beland met de helft van die leeftijd op de sloop.
Weet je zeker dat de rammel van de pomp komt?

Het stationair toerental staat koud te laag en warm te hoog, het lijkt erop dat de extra luchtschuif zijn werk niet goed doet. Warm wil je eigenlijk het toerental op 700-800 hebben, maar dan heb je koud een probleem, door de niet goed functionerende extra luchtschuif. Deze zit links achter op de kop, waar ook de kachelslang naar het schutbord gaat. Er zit een stekker op, die voor de verwarming van het bimetaal is wat in de luchtschuif zit.
De economy meter zal bij een lager stationair toerental iets minder in de hoek staan als bij een hoger, daar lijkt niet heel veel mis. Geef je plotseling een dot gas, zal de meter uitslaan naar rechts

Een lekkende waterpomp is gezien de leeftijd geen schande en relatief eenvoudig te vervangen.
Bij diverse webshops zal je voor ca 50 euro een nieuwe hebben.

Hoe was het nu met de oliedruk?
Bij het stellen van de kleppen, heb je toen ook naar de ketting gekeken?
Staat hij mooi strak? Gezien de rammel, het zou mogelijk een wat slap staande ketting kunnen zijn.
Misschien is de spanner niet goed meer, of is de ketting wat gerekt.
Kettingrek kan je meten met het kleppendeksel eraf, eerste cilinder in BDP, nokken eerste cilinder wijzen omhoog, kleppen dicht, nokkenas met zijn merkteken gelijk met de kop, dan op de krukas het aantaal graden aflezen, het pennetje wat uit het deksel steekt wijst naar de gradenschijf op de poelie.
Hier zou ik wel naar kijken, een ketting die breekt geeft veel motorschade.
Als je de motor verdraait, alleen rechtsom draaien, met de klok mee, anders kan je kettinggeleider beschadigen.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 812
Geregistreerd: 02 apr 2013, 00:19
Woonplaats: Schagerbrug
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 SEC


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast