W201Club.nl

Alles over de Mercedes W201

Het is nu 30 sep 2022, 21:04

2.3 16v hulp

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Bram Jansen

2.3 16v hulp

Berichtdoor Klaas Jan » 15 jul 2022, 19:25

Goeienavond.

Eerder al een onderwerp aangemaakt en veel vervangen en geprobeerd ondertussen... van alles vervangen en zelfs op de auto ambulance naar bergambacht afgereisd naar Cor de Jong. Daar kreeg ik het advies om pomp tank filter brandstof filter en dergelijke te vervangen. Naast een tal aan andere zaken toch weinig resultaat. De motor start gewoon maar na een paar minuten slaat ie af om niet meer aan te slaan. Wie kan me helpen. En is wellicht in de gelegenheid om me te komen helpen in hoogkerk. Groet Klaas uit Groningen
Klaas Jan
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 22 mei 2022, 15:11
Roepnaam: Klaas
Type wagen: 190E 2.3-16
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: 2.3 16v hulp

Berichtdoor lwa250 » 15 jul 2022, 20:23

Heeft Cor de Jong hem niet onder handen genomen? Is dat nog een mogelijkheid?
Ik ben op zoek naar een 190E 2.3-16
lwa250
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 26 jan 2014, 10:42
Woonplaats: Oud-Beijerland
Roepnaam: Lennart
Type wagen: 190E 2.3-16
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W124 E280T'95
Honda XLV 750R '85
BMW K100 RS M-Power '86


Re: 2.3 16v hulp

Berichtdoor Klaas Jan » 16 jul 2022, 19:16

Alles klopt verder dus er rest me nog een ding en dat is het laten reviseren van luchtweger en spinnekop...
Klaas Jan
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 22 mei 2022, 15:11
Roepnaam: Klaas
Type wagen: 190E 2.3-16
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: 2.3 16v hulp

Berichtdoor RD500SEC » 17 jul 2022, 09:37

Wat is er in twee dagen verandert?

Eerst vraag je hulp aan huis, nu heb je het over reviseren van luchtweger en brandstofverdeler…

Je schrijft in heel algemene bewoordingen, “veel” “alles” vervangen, naast “tal van andere zaken” “weinig resultaat”.
Daar zul je weinig tot geen tips mee binnenkrijgen, behalve 1, die hem graag wil overnemen.

Hij slaat normaal aan, zeg je, draait een paar minuten, en slaat dan af.
Daarna slaat hij niet meer aan.
Heb je met remmenreiniger geprobeert hem dan te starten?
Wil hij ook dan niet aanslaan, zit het in de ontsteking.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 1691
Geregistreerd: 02 apr 2013, 00:19
Woonplaats: Schagerbrug
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 SEC


Re: 2.3 16v hulp

Berichtdoor Spaansen » 17 jul 2022, 23:22

Id zomaar spinnenkop loshalen is vragen om meer problemen.

Er zijn zelfs critici die beweren dat een spinnenkop reviseren bijna niet kan.

Ga je dan ook de luchtweger losmaken en daar wat aan rommelen , meestal gaan ze dan met de potmeter knoeien.

Dan weet je straks helemaal niet meer waar te zoeken.

Begreep dat je bij Cor de jong bent geweest enkel voor diagnose ?
Vervolgens ook nog bij Cor in zwartebroek ook daar enkel diagnose ?

Als je duidelijker met je klacht dan kunnen ze misschien hier beter helpen.

Zoals hij start gewoon en na een paar minuten niet meer slaat hij dan zelf af ?
Kun je al uitsluiten of hij voldoende benzine krijgt ? Is de pomp vervangen en zo ja type met voldoende opbrengst in bar.
Er zijn 16v met 1 pomp en met twee pompen .
Is de tank schoon.
Blijven de bougies schoon of slaan ze nat .
Hoe meer input des te meer we misschien kunnen helpen
Avatar gebruiker
Spaansen
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1787
Geregistreerd: 31 dec 2010, 21:25
Woonplaats: Lelystad
Type wagen: 190E 2.3-16
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: BMW E46 compact


Re: 2.3 16v hulp

Berichtdoor Klaas Jan » 21 jul 2022, 18:38

Goeie avond.
Excuus voor de late reactie. Ik begrijp dat mijn uitleg wat tekort schoot. Ik heb de auto al heel lang en telkens kwam er wat tussen om het af te maken. Nu ondertussen op advies van onder andere Cor de Jong en Cor Heg het volgende vervangen/ uitgevoerd omdat de wagen wel start maar niet blijft lopen. Brandstof tank en leidingen schoon gemaakt kleine tank filter brandstoffilter en pomp vervangen. Verdelerkap verdeler bobine bougies vervangen. Verder is het blok gereviseerd oftwel alle lagers pakkingen keerringen. Degene die de motor gereviseerd heeft maakte de fout om een verkeerde spanner te monteren dus ook die is vervangen samrn met ren oroginele ketting met inachtname van dat de motor op tijd staat. Dit alles adhv digitaal werkplaats handboek. Nog steeds viel de auto uit na een tijdje gedraaid te hebben .. waarschijnlijk liep die dus alleen op de koudstart injector. Nu laat ik de luchtweger en spinnekop reviseren door een kjetronic specialist in noordwijkerhout omdat er bij de kleine metalen leidingen naar de injectoren troep en roestkleurige brandstof kwam.

Deze man test de spinnekop en luchtweger met Bosch apparaten en controleert ook de basisafstellling van de eha lmm en tevens de werking van de brandstof stuk regulator. Naar verwachting heb ik het complete ding weer terug volgende week. Dan is alles in de basis goed blijft ie hopelijk lopen en dan is de volgende stap weer naar cor de jong voor fijnafstelling (Als de nieuwe zaak klaar is)..

Ik laat de voortgang wel weten. Deze auto's moeten blijven rijden!

Groet Klaas uit Hoogkerk.
Klaas Jan
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 22 mei 2022, 15:11
Roepnaam: Klaas
Type wagen: 190E 2.3-16
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: 2.3 16v hulp

Berichtdoor RD500SEC » 22 jul 2022, 08:27

Je beschrijft een motor die een paar minuten draait, dan afslaat.
Een koude startinjector spuit brandstof in bij temperaturen lager dan 5 of 15 graden, afhankelijk van bouwjaar.
Boven die temperatuur doet hij het niet.
Het lijkt mij niet waarschijnlijk dat de motor op de koude startinjector loopt en dan afslaat.
Bij de KE jetronic loopt de motor na de koude start een paar minuten verhoogd stationair, en daarna zakt het toerental tot de normale stationaire waarde. Dat zal het moment zijn dat de motor bij jou afslaat.
De roest en rommel die je uit de leidingen hebt zien komen kunnen wel de oorzaak zijn, reinigen cq reviserenvan de brandstofverdeler lijkt mij een goed besluit.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 1691
Geregistreerd: 02 apr 2013, 00:19
Woonplaats: Schagerbrug
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 SEC


Re: 2.3 16v hulp

Berichtdoor Klaas Jan » 02 aug 2022, 11:02

Update heb de gereviseerde verdeler /weger weer gemonteerd. De auto start alleen niet. Helemaal niet. Wel heb ik brandstofdruk en als ik remmenreiniger gebruik loopt ie daar wel even op. Timing nagekeken =goed. Pomprelais doorverbinden geen effect. Vonk is sterk. ..
Klaas Jan
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 22 mei 2022, 15:11
Roepnaam: Klaas
Type wagen: 190E 2.3-16
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: 2.3 16v hulp

Berichtdoor RD500SEC » 03 aug 2022, 18:19

Ik denk dat de CO afstelling buiten specificatie staat.
Draai de CO schroef eens 1/2 slag in? (Rechtsom) Wil hij dan wel aanslaan?
Anders nog eens 1/4 slag geven en weer proberen.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 1691
Geregistreerd: 02 apr 2013, 00:19
Woonplaats: Schagerbrug
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 SEC


Re: 2.3 16v hulp

Berichtdoor Spaansen » 03 aug 2022, 22:19

Ik zou eerst eens kijken of hij nu brandstof krijgt .
De hoeveelheid is nu nog effe niet van belang

https://youtu.be/tXwngysjvhs
Avatar gebruiker
Spaansen
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1787
Geregistreerd: 31 dec 2010, 21:25
Woonplaats: Lelystad
Type wagen: 190E 2.3-16
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: BMW E46 compact


Re: 2.3 16v hulp

Berichtdoor RD500SEC » 03 aug 2022, 22:55

Als hij wel aanslaat op remmenreiniger, maar niet op eigen kracht, krijgt hij te kort of geen brandstof.
Door de CO schroef rechtsom te draaien, geef je hem stationair meer brandstof, dat is wat er m.i. aan schort.
Wel even bijhouden hoeveel je de schroef verdraait,
Je kunt ook tijdens het starten een beetje gas geven, ook dan zal de brandstofverdeler brandstof moeten geven, omdat er meer lucht wordt aangezogen, de stuwklep beweegt de brandstofplunjer. Laat je het gas los, slaat hij weer af.
Dan weet je zeker dat je stationair meer brandstof moet geven.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 1691
Geregistreerd: 02 apr 2013, 00:19
Woonplaats: Schagerbrug
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 SEC


Re: 2.3 16v hulp

Berichtdoor Spaansen » 03 aug 2022, 23:03

Mij is gekeerd van de co schroef moet je van afblijven als je geen meet apparatuur heb.

Vroeger waren deze ook verzegeld.

De gevoeligheid is zo extreem dan je hem niet zomaar op gevoel terug kan zetten.

Maar ik zal wel te weinig ervaring hebben denk ik
Avatar gebruiker
Spaansen
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1787
Geregistreerd: 31 dec 2010, 21:25
Woonplaats: Lelystad
Type wagen: 190E 2.3-16
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: BMW E46 compact


Re: 2.3 16v hulp

Berichtdoor RD500SEC » 04 aug 2022, 07:57

Ja, deze schroeven waren verzegeld in de fabriek, net als de CO schroef van een carburateur. Die schroeven werden verzegeld na het goed afstellen, en dat moet hier nog gebeuren. Verzegelen werd gedaan omdat dit verplicht werd door de overheden, i.v.m. milieu, volgens mij in de jaren 80, misschien eind jaren 70. Daarvoor waren deze schroeven voor ieder vrij toegankelijk.
Hoeveel verzegelde schroeven kom je nu nog tegen? Ik heb inmiddels bij veel auto’s onder de kap gekeken, maar kan mij niet herinneren wanner ik voor het laatst er 1 gezien heb.

Deze auto is nu bijzonder milieuvriendelijk, hij stoot niets uit, produceert geen fijnstof, draagt niet bij aan het stikstofprobleem, maar rijdt ook geen meter…
Als je dat laatste wil veranderen, zul je iets moeten ondernemen.
Vind je het te delicaat om zelf te doen, dan zet je de wagen op een ambulance en ga je naar een garage, of wellicht beter, naar het bedrijf wat de revisie heeft uitgevoerd.

Klaas Jan heeft ervoor gekozen hier te posten en vraagt om hulp, en dat wordt geboden.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 1691
Geregistreerd: 02 apr 2013, 00:19
Woonplaats: Schagerbrug
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 SEC


Keer terug naar Techniek W201

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten