W201Club.nl

Alles over de Mercedes W201

Het is nu 22 okt 2018, 19:28

Windgevoeligheid MB201

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Bram Jansen, xxGoof, Sterretje1968, Ruub-ster

Re: Windgevoeligheid MB201

Berichtdoor Bram Jansen » 03 mei 2016, 18:53

Na het vervangen van de draagarmen voor gerestaureerde draagarmen ben ik de windgevoeligheid kwijt.
Nou heeft het nog niet gestormd maar hij rijdt veel beter.

Heb ook wel beide stuurstangen vervangen en ook uit laten lijnen.
Avatar gebruiker
Bram Jansen
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 1590
Geregistreerd: 11 sep 2013, 22:38
Woonplaats: Dit forum
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: S124 E300TT 1994

W211 CDI Combi 2006


Re: Windgevoeligheid MB201

Berichtdoor Bromgabber » 03 mei 2016, 19:48

Beter!
Maar eigenlijk weet je niet precies waar het aan lag, draagarmen of dat alleen uitlijnen al voldoende had geweest?
Zoieso kan het geen kwaad om oude rubbers etc te vervangen ;)
Avatar gebruiker
Bromgabber
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 519
Geregistreerd: 02 jun 2015, 16:50
Roepnaam: Niels
Type wagen: 190E 1.8
Bouwjaar: 1991
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: Chevrolet Caprice Classic Ex-lijkwagen 1980
LincolnContinental Mark V Bill Blass 1979


Re: Windgevoeligheid MB201

Berichtdoor Bram Jansen » 05 mei 2016, 08:25

Dat klopt, ik weet niet precies waar het aan lag.
Er zijn nog wel wat verbeter puntjes waarmee hij nog beter zou kunnen presteren.

De opmerking van de uitlijner verbaasde mij enigszins.

Achter heb ik bandenmaat 195/65/15 laten monteren.
Voor heb ik bandenmaat 185/65/15 laten monteren.

Ik vind de auto dan iets eleganter op z'n poten staan. hij staat dus achter een tikje hoger lijkt het.
Daarmee is het niet zo'n "vierkante doos"

Volgens de uitlijner not done :lol:
Avatar gebruiker
Bram Jansen
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 1590
Geregistreerd: 11 sep 2013, 22:38
Woonplaats: Dit forum
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: S124 E300TT 1994

W211 CDI Combi 2006


Re: Windgevoeligheid MB201

Berichtdoor Bram Jansen » 14 mei 2018, 22:09

De Boer schreef:Pak je stuurdemper er maar even af en als je die zonder kracht te zetten uit elkaar kan trekken is hij of door ouderdom of door veel gebruik versleten dus moet er een nieuwe op. :ohmy:
Ik hoor er meer over en ikzelf had een "nieuwe auto" met sturen toen ik hem vervangen had. :dance:



Over stuurdempers gesproken:

Een oude stuurdemper zegt men, kun je zo indrukken en weer uittrekken.
Bij een nieuwe kan dit ook dus vind dit eigenlijk een beetje een fluttestje.

Inmddels heb ik 2 nieuwe stuurdempers geplaatst en had onlangs weer eens lekkere zijwind en dacht,
Bestaan er geen sterkere stuurdempers?


Weet iemand dat?
Avatar gebruiker
Bram Jansen
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 1590
Geregistreerd: 11 sep 2013, 22:38
Woonplaats: Dit forum
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: S124 E300TT 1994

W211 CDI Combi 2006


Re: Windgevoeligheid MB201

Berichtdoor Gombal » 15 mei 2018, 05:23

Weet niet of er stuggere stuurdempers zijn maar zonder alles terug te lezen, hoe staat het met je pitmanarm. Had bij mij geen speling maar met een nieuwe bout met rubbers toch duidelijk verschil in sturen.
Hoeveel speling heb je op je stuur bij stilstand met niet draaiende motor? Volgens meneer Mercedes mag je stuur 2,5 cm heen en weer kunnen. Heb dat bij mezelf iets krapper gezet, niet te veel want dan pers je de O ringen uit het stuurhuis.
Heb bij mezelf alles vervangen (weliswaar een W124), rijdt strakker maar blijft ook nog steeds bij een stevig windje aardig gevoelig en moet redelijk veel corrigeren. Stuk minder als eerst maar denk ook dat het gewoon het ontwerp is, moderne stuurinrichtingen sturen gewoon strakker en directer.
Avatar gebruiker
Gombal
Erelid
Erelid
 
Berichten: 88
Geregistreerd: 25 sep 2010, 23:15
Woonplaats: Zeeland
Roepnaam: Arjen
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W124 300D 1986, W124 200D 1986


Re: Windgevoeligheid MB201

Berichtdoor Bram Jansen » 15 mei 2018, 08:53

Zowel stuurdemper als Pitman, maar ook alle stuurstangen zijn vernieuwd. Ook de draagarmen met fusee zijn nieuw. Daarna is de wagen uitgelijnd. Is allemaal wel alweer 3 jaar geleden, maar er wordt niet zo gek veel met de wagen gereden, buiten dat ik er een doodenkele keer mee van Frankrijk naar NL en terug rijd, is het een boodschappen auto eigenlijk. Met niet al teveel wind, prima. Met veel wind blijf je bijsturen.

Het is inmiddels wel een beetje geaccepteerd, maar vroeg mij af of er een sterkere stuurdemper bestaat.

Ik denk er ook aan de schokbrekers eens te vernieuwen. Maar vraag me tegelijkertijd af of dit zin heeft.
Bijlagen
190 zicht op onderkant via draagarm.jpg
190 zicht op onderkant via draagarm.jpg (230.21 KiB) 369 keer bekeken
190 op krik rechtervoorzijde vernieuwing remmen en draagarmen nov 2015.jpg
190 op krik rechtervoorzijde vernieuwing remmen en draagarmen nov 2015.jpg (233.61 KiB) 369 keer bekeken
190 in garage op steunen begin nov15 voorremmen en draagarmen.jpg
190 in garage op steunen begin nov15 voorremmen en draagarmen.jpg (229.56 KiB) 369 keer bekeken
Avatar gebruiker
Bram Jansen
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 1590
Geregistreerd: 11 sep 2013, 22:38
Woonplaats: Dit forum
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: S124 E300TT 1994

W211 CDI Combi 2006


Re: Windgevoeligheid MB201

Berichtdoor FerryB » 15 mei 2018, 10:26

Ook al je schokbrekers bekeken? En je banden met een stevige wang gezet? Zo maar een paar suggesties :)
Groet, Ferry.
Avatar gebruiker
FerryB
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1193
Geregistreerd: 22 sep 2011, 23:11
Woonplaats: Zevenaar
Roepnaam: Ferry
Type wagen: 190
Bouwjaar: 1984
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W245 B200


Re: Windgevoeligheid MB201

Berichtdoor Bram Jansen » 15 mei 2018, 10:30

Over de schokbrekers heb ik het al.
Banden na 25000km vernieuwd, zitten er anderhalve maand op schat ik.
Avatar gebruiker
Bram Jansen
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 1590
Geregistreerd: 11 sep 2013, 22:38
Woonplaats: Dit forum
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: S124 E300TT 1994

W211 CDI Combi 2006


Re: Windgevoeligheid MB201

Berichtdoor jbrespecials01 » 15 mei 2018, 17:17

Verschillende bandenmaten op je auto :?: en wat voor merk :?:
jbrespecials01
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 112
Geregistreerd: 24 maart 2015, 22:31
Roepnaam: jan190
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1993
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: 190D 2,5turbo/190E 2,5-16


Re: Windgevoeligheid MB201

Berichtdoor Bram Jansen » 15 mei 2018, 17:47

Achter 195/65/15 en voor 185/65/15
Dacht ik.
Eerst michelin energie Savers, waardeloze band, met 25000 nog maar 5 mm over. = tegen afkeur aan in Frankrijk. Nu Goodyears nieuw.

De banden maken geen verschil
Avatar gebruiker
Bram Jansen
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 1590
Geregistreerd: 11 sep 2013, 22:38
Woonplaats: Dit forum
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: S124 E300TT 1994

W211 CDI Combi 2006


Re: Windgevoeligheid MB201

Berichtdoor jbrespecials01 » 15 mei 2018, 18:35

Dan zou ie in theorie zo'n 60dkm mee gaan.
In Nederland is ca. 1.8mm het minimum
Vanwaar die 5mm?
Wat is beter aan Good Year?
jbrespecials01
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 112
Geregistreerd: 24 maart 2015, 22:31
Roepnaam: jan190
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1993
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: 190D 2,5turbo/190E 2,5-16


Re: Windgevoeligheid MB201

Berichtdoor Bram Jansen » 15 mei 2018, 19:20

Op France forums wordt geschreven dat minder dan 5 mm afkeur is. Ik wilde het risico niet lopen of dat nou wel of niet waar is, ze zijn op dat soort dingen erg streng en dan moet je weer voor een extra keuring. Ik heb hem maar het liefst in één keer goedgekeurd.

Met 1.8mm wil ik niet rijden.

Wat beter is aan Goodyears weet ik niet, maar vind de michelins te snel slijten.
Avatar gebruiker
Bram Jansen
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 1590
Geregistreerd: 11 sep 2013, 22:38
Woonplaats: Dit forum
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: S124 E300TT 1994

W211 CDI Combi 2006


Re: Windgevoeligheid MB201

Berichtdoor RD500SEC » 16 mei 2018, 13:01

Slecte scokdempers hebben zeker invloed op zijwind gevoeligheid.
Als de huidige dempers nog de eerste montage zijn, moet daar wel winst te behalen zijn.

Schokdempers en stuurdempers kun je “testen” door ze in te drukken en eventueel uit te trekken, het gaat dan om de weerstand die ze bieden, of ze over de hele lengte die weerstand bieden en niet op bepaalde plaatsen (veel) minder weerstand bieden. Testen doe je in montagepositie, schokdempers niet eerst neerleggen en dan staande testen, maar als zeliggen eerst staande wegzetten, de olie laten zakken, dan testen.

Bij Mercedes dempers komt de zuigerstang als deze is ingedrukt, zelf weer naar buiten, doet hij dat (bijna) niet, zijn de dempers ook afkeur. De kracht dat de zuigerstang minimaal naar buiten moet komen heeft Mercedes vastgelgd.

Als je deze gegevens niet bij de hand hebt en ook geen nieuwe demper om te vergelijken, kan ik me voorstellen dat het als een fluttestje overkomt, toch is dat het niet met de juiste informatie.

De kracht die de zuigerstang naar buiten komt, bepaalt of er nog voldoende olie in de demper zit:
Met de voordemper op een personenweegschaal bij ca 20 graden, de demper eerst een aantal malen 100mm indrukken en weer los laten, hoor je geen gesis meer bij indrukken, dan 84mm indrukken, de minimale aflezing moet 14 kg zijn.
Achterdempers meet je op dezelfde manier, alleen is de minimale aflezing nu 15 kg.
Als achterdempers sissen bij in of uitveren, zijn ze te vervangen, de demper heeft een aparte ruimte voor gas en een aparte ruimte voor olie, gescheiden door een zuiger. Sist de demper, is de afdichting lek en komt gas bij de olie.

De kracht die nodig is om de demper in te drukken dan wel uit te trekken is afhankelijk van de verfmarkering: 1, 2 witte strepen of 1, 2, 3 rode strepen. Hier de waardes voor de achterdemper, voor worden ze vreemd genoeg niet genoemd.

Trek. Druk (kg)
1 wit. 66+/-11. 27+/-5

2 wit. 87+/-13. 30+/-4,5

1 rood. 51+/-8. 23+/-4

2 rood. 66 +/-10. 29 +/-4

3 rood. 87 +/-13. 30 +/-4,5
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 912
Geregistreerd: 02 apr 2013, 00:19
Woonplaats: Schagerbrug
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 SEC


Re: Windgevoeligheid MB201

Berichtdoor Bram Jansen » 16 mei 2018, 22:19

Dank voor je deskundige antwoord Richard.
Hier ga ik op termijn iets mee doen.
Avatar gebruiker
Bram Jansen
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 1590
Geregistreerd: 11 sep 2013, 22:38
Woonplaats: Dit forum
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: S124 E300TT 1994

W211 CDI Combi 2006

Vorige

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten

cron