Sja, over de laatste 10 jaar heb ik heel wat banden versleten. En wat er onder een auto 'hoort', daar heb ik lak aan. Het type banden wat origineel onder een 27 jaar oude auto geleverd is, is nu immers zwaar achterhaald. En Mercedes kocht ze toch gewoon bij de laagste bieder die voldoende kwaliteit bood? Anders waren ze nooit bij Pirelli uitgekomen in die tijd
Oudere ervaringen dan een jaar of tien heb je niets aan. Michelin casht vooral op z'n top reputatie uit het verre verleden, vind ik. Ooit waren ze de absolute top, nu zitten ze nog steeds bij de toppers maar staan niet meer op eenzame hoogte. Alleen.. hun prijzen nog steeds wel! En dat rijmt niet.
Michelin is inderdaad comfortabel en slijtvast, maar dat mag ook wel voor die prijs. Niet zo slijtvast dat je de hoge prijs daarmee terugverdient trouwens.
Uniroyal is DE regenband, beter dan wat dan ook. Da's handig voor ons klimaat, zomer *en* winter, en ook nog comfortabel en stil. Toyo is nog iets comfortabeler en beslist heel goed voor een merk wat (nog?) niet als A-merk gezien wordt.
Goodyear en Continental vallen erg tegen voor A-merken. Pirelli is iets beter maar niet zo comfortabel, wil nog wel eens flink lawaai maken ook. Bridgestone is wel een echte topband, maar iets stijver. Dus niet wat je zoekt, als comfort het belangrijkste is. Falken was m.i. een B-merk, maar maakt sinds kort ook enkele best goeie banden, die qua comfort tegen Uniroyal aan zitten. Datzelfde schijnt met Hankook te gebeuren maar daar heb ik zelf nog geen ervaring mee.
Natuurlijk zitten er flinke verschillen tussen verschillende types van hetzelfde merk, maar dit blijft wel globaal het beeld als je bv. een toerband van Uniroyal tegenover een toerband van Bridgestone zet ofzo. Of hetzelfde met UHP banden. Dus appels met appels vergelijkt.