door Goofy.S » 22 maart 2009, 14:51
Hey allemaal!
Ik wil ook wel iets vertellen in deze rubriek.
Ik had een Mitsubishi Carisma GDI, nieuw gekocht, en die beviel me
heel erg goed.
Toen ik echter een paar maal naar de merkgarage was geweest voor
onderhoud, kwam ik er achter dat het wel erg kostbaar was.
Zelf kan je geen onderhoud doen aan zo'n auto, omdat je bij alles wat
je moet testen een diagnosekast moet hebben. Alleen het verversen
van de smeerolie en brandstoffilters kan je nog zelf doen.
Ik ben heel lang onderhoudsmonteur geweest voor het bouwbedrijf,
dus kan gemakkelijk veel dingen zelf doen.
Nu ben ik gepensioneerd en daardoor voldoende vrije tijd.
Omdat ik nogal veel belangstelling heb voor klassieke voertuigen ben
ik toen op zoek gegaan naar een klassieker. Eerst op internet om te
weten te komen wat de meest degelijke auto's zijn en ook zo af en toe
eens bij een aanbieder gaan kijken.
Mijn besluit stond na ongeveer een half jaar zoeken vast dat de Mercedes
als beste deal uit de bus kwam.
In Nederland werden er veel aangeboden, maar vaak was dat niet mijn
keuze... Teveel kilometers, en/of in zeer slechte staat met heel veel roest.
Mijn voorkeur ging uit naar een diesel, omdat ik met veel verschillende
dieselmotoren te maken had en het onderhoud gemakkelijker is als van
een benzine/LPG uitvoering.
Uiteindelijk kwam ik in Duitsland terecht waar ik twee auto's geadverteerd
had gezien. W123 types, geen diesels, maar benzine en LPG.
Nu reed ik in het begin van mijn werkzame tijd vaak met LPG, dus dat was
eigenlijk ook niet zo'n gek idee, dus ben ik naar de auto's gaan kijken.
De LPG versie viel al snel af, omdat daar veel in veranderd was.
De achterbank was anders als de stoelen, er waren andere voorschermen
opgezet, en het zag er rommelig uit. Ook de kilometerstand vertrouwde ik niet,
omdat er geen gegevens bij waren en de stand tamelijk laag was voor een
LPG auto.
De andere was geen LPG, maar wel een mooie auto, met aantoonbare
kilometerstand en onderhoudsboekjes. Het was een coupé, en eigenlijk niet
mijn eerste keuze, omdat de zitruimte achterin tamelijk krap is. Ook het
instappen achterin is niet echt gemakkelijk. Toch koos ik voor die auto,
temeer omdat ik een goed bod had gekregen op de Carisma die ik nog
steeds had, en we waren nog maar met twee personen.
Toen ik de auto een week had heb ik er een LPG installatie ingemaakt en
het systeem laten instellen door een ter zake kundige LPG monteur.
Hij heeft een gas inbouwstation en doet dit werk al meer als twintig jaar en
ik weet dat hij goed werk levert.
Ik had gekozen voor een niet te grote LPG tank, omdat mijn vrouw rolstoel-
afhankelijk was, en de rolstoel dus ook nog in de kofferbak moest passen.
Zo heb ik een jaar of drie rondgereden, met heel veel plezier.
Toen mijn vrouw was overleden heb ik de auto overgedaan aan mijn oudste
dochter, want ik reed toen hoofdzakelijk met mijn rechtsgestuurde cabrio
met een kunststof carrosserie.
Toen ik met een nieuwe vrouw in zee ging, die ook een auto had, bleek dat zij
niet erg happy was met de cabrio, doordat je nogal laag bij de grond zit met
zo'n ding.
Verder had ik ook nog een camper, en drie auto's met twee personen is wel
een beetje erg gek. De cabrio ging in de verkoop, en de meest geïnteresseerde
koper was een handelaar. Ik ging in zijn garage kijken en zag een mooie W123D
staan die net een paar uur terug uit Zwitserland was ingevoerd.
Ik kon de Benz goed bekijken op de smeerbrug en ik zag dat het een zeer
betrouwbare was met alle gegevens erbij en slechts 84.000 km gereden!
Ik heb hem gekocht en de handelaar was heel blij met de cabrio, die hij had
gezocht voor een klant.
Prima auto en heel plezierig mee gereden, maar helaas zaten er weinig opties
op, waarvan airco de belangrijkste was, omdat mijn vrouw niet goed tegen warmte
kan. Zo kwam het dus dat we in de warme tijden met haar auto'tje reden, waar
wel airco inzat. Toen haar auto'tje naar haar zoon ging, die hem heel hard nodig
had, kwam de noodzaak van een airco in de Benz weer aan de orde.
Bij informatie bleek dat het inbouwen van airco erg kostbaar was, dus ben ik gaan
uitkijken naar een Benz waar WEL airco inzat.
Ik vond er één (ook weer in Duitsland) met heel veel opties, lage Km stand, maar
(helaas) slechts 19 jaar! NIET belastingvrij dus!
Het was de W201 die ik nu sinds ongeveer een jaar in mijn bezit heb, en heel goed
naar onze zin is. Het extra voordeel is dat hij gemakkelijker in de (te kleine) garage
past als de W123, want dat kostte heel veel moeite om hem er in- en uit te rijden.
Karel, (Goofy.S)