De juiste temperatuur koelwater is heel simpel. Als jij een 80 graden celcius thermostaat hebt. Dan is de juiste temperatuur 80 graden. dus geen 75 of 85. Nee, 80. En dat na een 20 minuten normaal gebruik en de kachel op een fatsoenlijke temperatuur.
Ik heb een 85 graden thermostaat, en de auto blijft dat ook exact. Ik rijd al een 3000 kilometer met een brandend koelvloeistof lampje en een week of iets geleden heb ik 's nachts van tiel tot h-veld giessendam helemaal onderin gereden. Toen ging de temperatuur nog steeds niet noemenswaardig omhoog, bijna niet zichtbaar.
Dat walmen heeft weinig met de temperatuur te maken.. je blok wordt toch wel heet en de verbranding dus ook. Wel kan hij meer gaan verbruiken als hij bijvoorbeeld 65/70 graden blijft.
Als jij een caravan trekt, dan zal de temperatuur best eens wat hoger kunnen blijven ja. Je belast je motor dan natuurlijk flink zwaar. Dit in combinatie met een auto van 20/25 jaar oud, temperaturen rond de 20 graden, zonnetje erop en een gangetje van 80 a 90 km/h. Ja dan mag ie best 90 graden worden hoor. Hij mag zelfs 115 graden worden bij een steile berg of iets in die geest.
En wil je van dat roken af komen dan moet je nicotinepleisters op de koplampen plakken of een paar keer vol gas rijden