Leuk om even oude koeien uit de sloot te halen.
W201 vs. W202 is een interessante discussie. De met onbeperkt budget geboren Baby Benz en zijn opvolger, die onder de strakke regie van de bonentellers werd getekend. Ik geloof zondermeer dat de W201 duurzamer is en kandidaat- klassieker, omdat deze Baby Daimler-Benz heeft gered van de ondergang (lees: gebrek aan jongere klanten). Maar een prachtige W202 280 of AMG met weinig kilometers zal een rijgenot bieden dat geen W201 ooit zal geven.
Ik geloof best dat de post-1988 W201's beter zijn dan hun voorgangers, dat is evolutie. Ik geloof dat het Bruno Sacco zelf was die de pre-1988 W201's het mooist vond vanwege hun ranke lijn en simpel lijnenspel.
Over een paar jaar, in 2018 of zo, zal deze discussie ooit weer gevoerd worden. Hoeveel van ons rijden dan nog W201, of Benz? Wat is er over van youngtimers? Is het nog betaalbaar om een oudere jongere als de W201 te rijden? De echte liefhebbers zullen hun W201 of W202 koesteren. Niet iedereen. Zag laatst nog een unieke '83 of '84 W201 190D, met de ruitenwisser rechts en 14" wieldoppen. Duidelijk was de roest, na 26-27 jaar rust, ontwaakt. Zonde. Dagelijks vervoer geworden uit kostenbesparing, terwijl een eerdere of eerste eigenaar 2,5 decennia zo over de auto heeft gewaakt.
Was bij een kennis in Amsterdam. Die genoot van mijn 190. Hij zei profetisch "geeft het een paar jaar en deze auto's worden echt uniek".
W201 of W202? Dat maakt over 5 jaar niets meer uit. Beide modellen zijn 'zwaar verouderd'. Het gaat erom genoeg liefhebbers in leven te houden, dan blijven beide Benzen ook bestaan..