door RD500SEC » 11 dec 2021, 23:52
Beste Spaansen,
Een wiellager met 3 lagers ben ik nog niet eerder tegen gekomen en ook een 190 heeft twee lagers per wiel, een grote, het hoofdlager en een kleine, het hulp of steunlager. Mogelijk bedoelde je 2 te schrijven en is er per abuis 3 komen te staan, ik wil je vragen (en ook de andere forumleden) om de eigen berichten terug te lezen en te corrigeren waar nodig, zeker met technische adviezen kan dit veel leed voorkomen.
Bij mijn weten hebben de 16V modellen een afwijkend (groter) lager set t.o.v. de andere 190 modellen op de vooras, verder hebben alle 190 modellen, benzine en diesel hetzelfde lager op de vooras.
Het afstellen van het lager is zeker iets om aandacht aan te geven, het stevig aandraaien doe je met een draaiend wiel, het lager kan zich dan “zetten” vervolgens draai je de naafmoer weer los, stelt de axiale lagerspeling af met een meetklok op 0,02mm, waarna je met de imbusbout de naafmoer borgt. Overigens schrijft Mercedes ook de hoeveelheid vet voor in het lager en in de naafkap, niet alleen het soort vet.
Ik lees dat je van plan bent om de klus zelf ook te gaan doen, en je jezelf eerst wil inlezen, zodat je het op de juiste manier kunt uitvoeren, chapeau!
Veel succes alvast met de klus, dat komt vast goed.
Met vriendelijke groet, Richard