Goedenavond,
Ik heb het volgende probleem met mijn 190 1.8 uit 1993.
Auto slaat bij koude start meteen aan een draait dan een seconde of 30 op 1100 toeren om vervolgens terug te zakken naar ongeveer 750 toeren. Vervolgens slaat de motor af als ik achteruit de oprit afrijd. Als ik de auto opnieuw start slaat de motor meteen aan en kan ik wegrijden. Vervolgens moet ik rechts afslaan, als ik de koppeling intrap valt het toerental terug naar ongeveer 6oo toeren, je ziet dan ook dat de dashboardverlichting en de koplampen zwakker branden. Gelukkig valt de motor nooit stil. Dit gaat zo door tot de motortemperatuur 80 graden heeft bereikt. Met licht aan is de klacht wat erger dan met uitgeschakeld licht.
Met warme motor is er niets aan de hand. Wat me op valt dat met warme motor bij gas los het toerental terugvalt naar 1000 toeren, en pas als je helemaal stilstaat naar ongeveer 800 toeren. Bij koude motor ontbreekt deze "tussenstand" Trap je bij warme motor de koppeling in om te schakelen valt deze ook terug naar 800 toeren.
Auto rijdt verder goed, houdt niet in en stottert niet. Stationair schudt de motor een beetje maar dit is minimaal en zeker niet storend.
Ik heb het co laten controleren met een 4 gastester en dit was goed (ik weet allen de waarde niet) Lambdawaarde was ook goed. De stappenmotor heb ik gereinigd, maar deze was niet vervuild. De zekeringen van het overspanningsrelais zijn heel.
Ik las ergens dat iemand met een W124 (weliswaar met een 2.0 motor) exact dezelfde klachten had, uiteindelijk bleek het hier om een "brandstofvoorverwarmingsdingetje" te zijn geweest, maar ik begrijp niet wat hier mee bedoeld wordt
Iemand een idee?
Groeten,
Pieter