W201Club.nl

Alles over de Mercedes W201

Het is nu 22 jan 2018, 23:23

Terugval toerental

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Bram Jansen, xxGoof, Sterretje1968, Ruub-ster

Terugval toerental

Berichtdoor eoscoach » 04 jan 2018, 20:09

Goedenavond,


Ik heb het volgende probleem met mijn 190 1.8 uit 1993.

Auto slaat bij koude start meteen aan een draait dan een seconde of 30 op 1100 toeren om vervolgens terug te zakken naar ongeveer 750 toeren. Vervolgens slaat de motor af als ik achteruit de oprit afrijd. Als ik de auto opnieuw start slaat de motor meteen aan en kan ik wegrijden. Vervolgens moet ik rechts afslaan, als ik de koppeling intrap valt het toerental terug naar ongeveer 6oo toeren, je ziet dan ook dat de dashboardverlichting en de koplampen zwakker branden. Gelukkig valt de motor nooit stil. Dit gaat zo door tot de motortemperatuur 80 graden heeft bereikt. Met licht aan is de klacht wat erger dan met uitgeschakeld licht.

Met warme motor is er niets aan de hand. Wat me op valt dat met warme motor bij gas los het toerental terugvalt naar 1000 toeren, en pas als je helemaal stilstaat naar ongeveer 800 toeren. Bij koude motor ontbreekt deze "tussenstand" Trap je bij warme motor de koppeling in om te schakelen valt deze ook terug naar 800 toeren.
Auto rijdt verder goed, houdt niet in en stottert niet. Stationair schudt de motor een beetje maar dit is minimaal en zeker niet storend.

Ik heb het co laten controleren met een 4 gastester en dit was goed (ik weet allen de waarde niet) Lambdawaarde was ook goed. De stappenmotor heb ik gereinigd, maar deze was niet vervuild. De zekeringen van het overspanningsrelais zijn heel.

Ik las ergens dat iemand met een W124 (weliswaar met een 2.0 motor) exact dezelfde klachten had, uiteindelijk bleek het hier om een "brandstofvoorverwarmingsdingetje" te zijn geweest, maar ik begrijp niet wat hier mee bedoeld wordt

Iemand een idee?


Groeten,


Pieter
eoscoach
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 18 maart 2017, 09:29
Roepnaam: Pieter
Type wagen: 190E 1.8
Bouwjaar: 1993
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Terugval toerental

Berichtdoor MisterBronze » 05 jan 2018, 08:10

Hoi Pieter, ik herken het probleem van een W124. Het voorverwarm ding heet saugrohr heizung en zit in het inlaatspruitstuk onder de spinnenkop. Bij je zekeringkast zit het relais dat hem aanstuurt en het signaal komt van de 4 pins temperatuur voeler bovenop de motor. Bij die W124 hebben we hem losgekoppeld maar dat is niet de echte oplossing. Google maar eens op saugrohr heizung. Gr. Frank
MisterBronze
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 15 dec 2012, 20:57
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Roepnaam: Frank
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1989
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W108 280SE 3.5


Re: Terugval toerental

Berichtdoor W201Class » 05 jan 2018, 16:11

Mocht dat het niet zijn kun je nog de potmeter controleren. Had ook de zelfde symptomen en de oorzaak was de potmeter...

1000 toeren bij uitrollen en 800 bij stilstand is normaal.
Avatar gebruiker
W201Class
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: 03 apr 2012, 18:28
Woonplaats: Omg. 's-Hertogenbosch
Type wagen: 190E 1.8
Bouwjaar: 1993
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: Jaguar X-Type 2.0D
Peugeot 206


Re: Terugval toerental

Berichtdoor Rojo124 » 05 jan 2018, 16:52

Ik heb al aardig wat W124/201 motoren gezien en gedemonteerd maar ik hoor nu voor het eerst over die saugrohr heizung
deze zit zeker niet standaard in de KE-jet motoren !!
praten we hier over een carb of een injectie motor ?

Zeker weer zo'n milieutechnisch apparaat net zoals de electronische ontsteking waarmee in de jaren 90 korting op de wegenbelasting mogelijk was in Duitsland

Als hij in een ke-jet motor zit kan hij de boel alleen maar verstoren....omdat er ook al een intake air sensor in de luchtinlaat zit waar de KE computer op reageert

Dus ik zou zeggen uitschakelen dat ding.

gr Ron
________________________________________________
W124 260E 1986 Rauchsilber-metalliclack (702)
Avatar gebruiker
Rojo124
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 06 dec 2011, 20:08
Woonplaats: Rotterdam
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W124
260E


Re: Terugval toerental

Berichtdoor Rojo124 » 05 jan 2018, 17:06

@ Pieter
de zekeringen van het OVP zijn heel !! maar is de OVP zelf ook nog in orde ?...dat weet je natuurlijk niet...ik zou hem toch maar eens uitwisselen met een zeker goed werkende.

Lichten aan of uit mag geen verschil geven aan het motormanagment...daar zorgt het OVP relais voor.


gr Ron
________________________________________________
W124 260E 1986 Rauchsilber-metalliclack (702)
Avatar gebruiker
Rojo124
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 06 dec 2011, 20:08
Woonplaats: Rotterdam
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W124
260E


Re: Terugval toerental

Berichtdoor Bobracing » 07 jan 2018, 00:08

Stappenmotor schoonmaken en testen!! Dit probleem had ik idem aan mijn 2.3-16. Met intrappen koppeling zo nu en dan dippen in toerental en afslaan! Alles vervangen wat iedereen riep: OVP, LMM sensor, ECU bobine, Bougies etc etc.
Stappenmotor van een andere 2.3-16 erin die we hadden staan en probleem weg!!!! Dus deze vervangen voor een nieuwe! Had geluk met de prijs dus toen een nieuwe gekocht. Maar ik zal ook je sensors op het blok nakijken zowel optisch als nameten! Met name het plastic dat op het koper zit kan scheurtjes krijgen en dat zet uit met warmte en dan kan je dus een draadbreuk hebben in de sensor! Terwijl als je hem KOUD zal meten de sensor dus goed is. Ik geloof een setje sensors op je blok rond de 100,-

Maar ik zou eerst je stappenmotor reinigen dat staat hier of op een ander forum goed beschreven! Geld kan je altijd nog uitgeven....
Mercedes 190 buitentemperatuur display reparatie? ATA OTG vervangend LCD scherm
Avatar gebruiker
Bobracing
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1199
Geregistreerd: 28 apr 2009, 21:31
Type wagen: 190E 2.3-16
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Terugval toerental

Berichtdoor Rojo124 » 07 jan 2018, 14:30

Juist...stappenmotor schoonmaken kost niks...even er tussen uit volspuiten met wd40...vingers op beide gaten en ff schudden..2 keer herhalen is meestal voldoende.....en je weet gelijk na het starten/rijden of het effect heeft.

wel wd40 gebruiken want remmenreiniger is te schraal voor het mooie.

wat heb jij betaald voor een nieuwe Bob ?...origineel ?

gr Ron
________________________________________________
W124 260E 1986 Rauchsilber-metalliclack (702)
Avatar gebruiker
Rojo124
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 06 dec 2011, 20:08
Woonplaats: Rotterdam
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W124
260E


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast