Beste forumleden,
een tijdje terug heb ik een artikel gelezen over een stel onderzoekers (Phili university) om bestaande wagens ongewijzigd zuiniger te kunnen laten rijden. Dankzij hun methode hebben ze een aantoonbaar resultaat gekregen van 12% t/m 15% zuinigheid (zowel stad, race als snelweg rijgedrag). Ze hebben dit getest op een Mercedes Benz 300D met een OM603 motor.
De essentie is de volgende:
Ze voegen een apparaatje toe dat de binnenkomende diesel onder een hoge voltage zet zodat de viscositeit (dikte) bij het verstuiven en het inspuiten veel lager is en daardoor minder brandstof nodig is om dezelfde ontbranding te krijgen. Dit zorgt er dan dat je minder diesel nodig hebt voor dezelfde power. Echte kenners zullen merken dat ze minder gas hoeven te geven voor dezelfde power.
Het enige wat gedaan moet worden is de brandstof net voor de pomp voor een korte termijn onder een hoge voltage te zetten om de dikte van de brandstof te verminderen. Dit gebeurt dus door een apparaatje dat binnenkort op de markt komt (afkomstig van het bedrijf STWA in the states).
Leek me wel leuk om het met jullie te delen, wetende dat de Benzjes misschien later NOG zuiniger gaan rijden. Hopelijk jatten de chinezen het idee en krijg je van die namaak apparaatjes die in het eerste jaar de auto's opblazen en daarna gewoon goedkoop op de markt gebracht worden.
Bronnen:
-
http://tweakers.net/nieuws/56129/onderz ... onica.html-
http://pubs.acs.org/doi/full/10.1021/ef8004898