Ik heb zelf twee auto's omgebouwd naar plantaardige olie. Let op: biodiesel is gewoon heel wat anders dan plantaardige olie...
Het enige uitgangspunt is dat de auto een Bosch dieselpomp moet hebben.
Het is een paar jaar geleden dat de zonnebloemolie bij de Lidl 49 cent per liter kostte, daar denk ik nog met veel plezier aan terug

.
Ik heb nooit gebruik gemaakt van een set of zo, maar alles zelf gebouwd. Het is niet zo heel moeilijk, wel veel werk...
Het grootste probleem dat je moet oplossen is het feit dat plantaardige olie dikker is dan diesel. Je kan het beste je gewone tank gebruiken voor de plantaardige olie, maar je moet dan wel zorgen dat de leidingen een grotere diameter hebben dan dat ze nu hebben.
Dan bouw je een kleine tank in voor diesel. Daar rij je de auto mee warm, en dan schakel je over.
Tussen de tank en de motor komt een warmtewisselaar die de olie opwarmt. Die bouw je gewoon zelf. Je zorgt dat je koelwater wordt aangesloten op die wisselaar, en dat de plantaardige olie er doorheen loopt en wordt opgewarmd tot 80 graden.
Ik heb er meer dan 30.000 kilometer mee gereden, maar voor alle duidelijkheid, nooit in Nederland, want hier is het illegaal en dat zou ik dus nooooooit doen...
Het aardige is, de auto loopt er mooier op dan op gewone diesel!
Minder aardig: als je door de straat rij, denkt iedereen dat er ergens een oliebollenkraam is geopend.
Mocht je echt interesse hebben en nog vragen, ben ik graag bereid ze te beantwoorden.
Als je een mooie filterinstallatie bouw, en je olie haalt bij de plaatselijke visboer (die plantaardige olie moet gebruiken natuurlijk) ben je 15 cent per liter kwijt.
Voor niks krijg je het niet, ze verkopen het nu aan de veevoeder-fabrikanten.
Voor de dieseltank kun je gemakkelijk een gastank in de vorm van je reserveband ombouwen, die kun je bij de sloop halen en ze kosten bijna niks, omdat je een gebruikte gastank toch eigenlijk niet meer goedgekeurd krijg.
Ik denk dat de hele ombouw je 250 euro kost.
De volgende zin is waar: De vorige zin is gelogen.