Klopt allemaal. Geen water in mijn systeem, daar bedoel ik mee dat ik geen water bijvul. Uiteraard nooit kraanwater, want da's een echte slopert, maar zelfs gedem. water komt er niet in.
Je hebt gelijk dat koelvloeistof een mengsel is op water basis.
Een leuk weetje is dat in 1886 Carl Benz al een koelsysteem op waterbasis toepaste
De koelvloeistof die tot -38 graden beschermt is een mengsel van 50% monoethyleen-glycol en 50% water. Door de corrosieve eigenschappen van dit goedje worden er anti-corrosie middelen bijgevoegd. Van deze anti-corrosie middelen zijn er weer 2 uitvoeringen, de minerale (zoals het meest toegepast en de 'oude' variant) en een organische variant. Deze organische variant is te herkennen aan OAT in de beschrijving. (VW koelvloeistof is op OAT basis. Tjsa,

ik was ooit fanatiek VW rijder, vandaar. Als je bij VW de roze vloeistof met G12(+) code haalt heb je vloeistof op OAT basis, long-life (=5jaar) en bescherming tot -36 graden.)
Ik weet helaas niet te vertellen hoe het zit met Benz koelvloeistoffen, want daar heb ik me nog niet in verdiept.
De kleur van de koelvloeistof zou een indicatie moeten zijn van de vorstbeveiliging, maar helaas nemen fabrikanten het niet zo nauw met de kleur. De rode/roze is normaal de vloeistof die tot -38 graden beschermt. De normale groene zou tot -26 graden beschermen, dus ook ruim voldoende in dit kikkerlandje.
Zow, meer kennis kan ik op dit punt niet meer delen.