Mijn 2.6 loopt sinds een aantal jaren ook op LPG. Vanuit Das Beste oder nichts ben ik destijds begonnen met een LPG-injectie (K-DATA megasquirt) in de 2.6. Veel werk, kostbaar in aanschaf. Wel supergaaf om te zien. Verbruik was 1 op 8 maar daar moet ik bijvertellen dat de lambda niet goed was(vertel zo meer). Ik weet dus niet of het nog zuiniger kon of dat dit eigenlijk al te zuinig/arm was.
Van het onderstaande cursieve verhaal denk ik dat het klopt......mocht het niet zo zijn dan ben ik heel benieuwd naar andere mogelijkheden.
Na een hoop gezoek en gestoei met data blijkt dat de lambda-sensor van een 190 alleen maar een controlefunctie heeft. De eerste kat zit niet onder in de uitlaat, maar helemaal vooraan in de uitlaatspruitstukken. Lijkt me heel raar dat een 190 2.6 met 2 achter elkaar staande kat's is uitgerust, maar op de plek van de lambdasensor is het signaal NIET schommelend op en neer. Helemaal vooraan in een van de spruitstukken zit een plat vlakje en daar moet dan de lambda-sensor komen waar de LPG injectie op werkt. ALs de lambda van een 190 niet het afgevlakte signaal meet is er iets mis met de kat. Mijn kat voor de G3 zit naast de originele. Bij veel moderne auto's zie je overigens ook 1 sensor voor en 1 sensor na de kat. De eerste geen zo'n mooi schommelsignaal en de 2e net niet.
Nu weer terug naar zekerheid....
De 190ers van eind 1990 en later moeten idd een G2 installatie hebben, maar de inbouwer van mijn installatie wist niet waar hij met die lambda sensor naartoe moest en ik heb dus een sensor mogen kopen die nu nog ongebruikt thuis ligt. Net als het regelkastje.....ik hobbel al een aantal jaren rond, verbruik 1 op 7,2. LPG vooral niet tezuinig afstellen. Een kat gaat overigens alleen kapot als het mengsel veel te rijk staat en dat spul in de kat naverbrand wordt. Ik ben nu overigens wel tevreden met het rijden op gas.
Mijn Megasquirt heb ik overigens destijds gekocht via Jeroen Bosma en hij weet er veel van, maar ook met mijn foute Lambda wist hij geen raad. Tevens weet hij niet wat service en garantie betekend(alles is op factuur en creditnota's op foute delen kent hij niet) en nadat Jeroen de K-DATA computer aangepast heeft (zou beter zijn, beetje solderen aan de eindtrappen) is mijn computer afgebrand. Niet een beetje, maar printbanen serieus doorgefakkeld en klaar. Vanuit Bosma geen service, korting en niks. Geen enkele handreiking naar een oplossing.
Ik heb mijn installatie uit laten zoeken door een expert en de fout zat dus overduidelijk niet in de bedrading. Aangezien het rijden op benzine (€650/maand aan benzine) toen veel te duur was het ik er jammergenoeg maar een G2(G1) in laten zetten. Gelijk krijgen gaat hier alleen via de rechtbank en dan moet ik het eerst voorfinancieren.....2.500 afboeken en door met rijden.
De LPG installatie in een 190 doet naar mijn mening dus ook niks met de lambda-sensor.
Groet,
Christiaan