Ik winkel nooit dus ben niet echt op de hoogte van de prijs van slaolie. Toen in het jaren geleden in mijn tank bij de MB208 gooide was het nauwelijks rendabel. Geen 69 cent meer in ieder geval.
Een beetje Googelen levert de volgende uitkomsten op.
Het geknoei met slaolie levert wel een lekkere lucht op als je achter de auto staat, maarrrrrrr, wel verboden!
Lex
Rijden op slaolie: goedkoop of duurkoop?
TECHNIEK
Juichberichten in De Telegraaf en De Pers: “Dieselrijder over op slaolie”. Een litertje diesel aan de pomp kost zomaar 1 euro 44. De slaolie in de supermarkt tank je voor de helft van dat geld. Moeten we allemaal over op deze biobrandstof?
Rijden op slaolie: goedkoop of duurkoop?
Als we De Pers en De Telegraaf mogen geloven is Jan helemaal blij. Vorige maand nog, moest hij van Bordeaux naar Rotterdam. Op die rit gebruikt zijn oude Mercedes normaal gesproken 120 liter dure fossiele diesel.
Dikke middelvinger
Maar wat doet de ‘slimmerik’, hij koopt bij een Franse supermarkt 100 literflessen slaolie, leegt er 60 in zijn tank en neemt de resterende 40 mee voor onderweg. Zo spaart hij 65 euro op de rit en steekt hij een ‘dikke middelvinger’ op naar overheid en oliemaatschappij. Briljant toch? Of niet?
Wat geeft Jan uit?
Laten we eerst kijken naar de financiën. En laten we nu even niet kijken naar wat Jan bespaart, maar naar wat hij uitgeeft. Reken maar mee: 100 liter slaolie à 0,79 euro + 20 liter dieselolie à 1 euro 44 = 107 euro.
Alternatief
Stel nu dat Jan niet drie kwartier met slaolieflessen gaat staan knoeien, maar dat hij braaf de zwaarbelaste diesel langs de weg tankt. En stel, hij rijdt geen oude Mercedes, maar gewoon een veel agieler middenklassedieseltje. Een Golf, een Focus, een Bravo, u zegt het maar.
Rekenen op Routenet
Type het maar eens in
http://www.routenet.nl. Net als veel andere routeplanners berekent dat programma niet alleen de route, maar ook de brandstofkosten. En oh wonder, op deze manier kost Bordeaux-Rotterdam minder dan 75 euro!
Minder spannend
Toegegeven, het is minder briljant en vooral veel minder spannend. Want terwijl voor gewone diesel een hele batterij aan eigenschappen is vastgelegd in de EN 590-norm, weet je met slaolie een stuk minder zeker wat je in je tank krijgt.
Laag cetaangetal
Zo staat er op een fles slaolie geen minimum cetaangetal. Wel is zeker dat dat cijfer bij slaolie aanzienlijk lager ligt, dan bij de diesel uit de pomp. Een laag cetaangetal zorgt voor een hogere mechanische belasting van de motor en dus een kortere levensduur.
Te dik
Ook de viscositeitsindex van slaolie is laag. Jan weet dat en daarom tankt hij alleen slaolie als het niet te koud is. Maar dan nog, ook bij normale buitentemperaturen is slaolie te dik. Dat heeft een slechte verstuiving en daarmee verkoling van de verstuivers tot gevolg.
Afbreekbaar
Verder is slaolie biologisch afbreekbaar. Dat is prettig als Jan er mee morst, maar vervelend als het in zijn tank gebeurt. Zeker onder vochtige en warme omstandigheden gaat dat uiteenvallen snel. Ook bacteriën helpen dan graag een handje om de slaolie het leven zuur te maken.
Oplosmiddel
Daarnaast is slaolie een uitstekend oplosmiddel. Het weekt vervuiling los en voert die mee. Samen met de producten die bij het degradatieproces ontstaan, zorgt dat voor verstopping van filters en afzetting van vuil door het hele brandstofsysteem. Vooral elastomeren in slangen, pakkingen en afdichtingen hebben het niet zo op de meegevoerde afvalproducten. Ze worden zacht, zwellen op of verpulveren.
En PPO dan?
“Maar slaolie is toch net zoiets als PPO”, kan Jan tegenwerpen. “Is dat dan ook zo slecht?” Nou, nee. Allereerst is er voor PPO wél een brandstofnorm (DIN 51605), zodat het product gegarandeerd aan een aantal relevante eisen voldoet.
Ombouwen
Ten tweede worden auto’s, voor ze op PPO gaan rijden, aangepast. De Duitse fabrikant Elsbett levert ombouwsets. Voor common rail-diesels is een tweetanksysteem nodig en kost de ombouw al gauw enkele duizenden euro’s.
Rode EN590-diesel
Ook spannend is natuurlijk dat het rijden op slaolie illegaal is. En tja, illegaal geld besparen is niet zo moeilijk. Over het land verspreid zijn talloze pompen waar rode diesel verkocht wordt, die aan de EN 590-norm voldoet. Als Jan ter plekke een formuliertje invult, waarop hij plechtig belooft het spul niet in een wegvoertuig te gebruiken, rijdt hij 12 tot 13 cent goedkoper op eersteklas brandstof.
Erwin den Hoed (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)