Rempedaal zakt te diep door, onvoldoende remkracht
Geplaatst: 30 jul 2020, 21:11
Ik heb van mijn 190D alle remklauwen gereviseerd (dichtingen, vooraan ook nieuwe zuigers) en nieuwe remslangen geplaatst, vooraan ook nieuwe remschijven en blokken (Ate). Remmen ontlucht met druksysteem : https://toolsidee.com/product/aok-professionele-handmatige-koppeling-en-remontluchter-P6634.html?gclid=EAIaIQobChMImaXi39316gIVFdZ3Ch1XbQd3EAQYASABEgJipPD_BwE
Als de wielen vrij zijn van de grond, worden ze geblokkeerd bij intrappen rempedaal, en komen los als het rempedaal losgelaten wordt. Ik denk dus dat de remklauwen wel hun werk doen (remmen en lossen).
Ik merk echter dat het rempedaal dieper moet ingedrukt worden dan voorheen. Het remvermogen lijkt ook veel minder dan voorheen. Het aandeel van de nieuwe remschijven en blokken vooraan zou ik hierin eerder klein schatten.
Heb een aantal maal rijdend geremd maar geen verbetering.
Bij het ontluchten met de drukapparaat merkte ik een continue vloeistofstroom uit de nippels zonder luchtbellen.
De druk op het ontluchtapparaat zet ik op 1 bar, het apparaat vulde ik met 2 liter remvloeistof. Remreservoir was voordien maximaal gevuld. Remming in volgorde ontlucht : RA, LA, RV, LV. Slang op de nippel in ondergedompeld in aftapflesje. Ik heb de ontluchtprocedure zelfs twee keer gedaan ter controle en bij de tweede keer zag ik van bij de start nergens nog luchtbellen. Van iedere klauw zo'n 200 ml afgetapt.
Tijdens de revisie van de klauwen is het remvloeistofreservoir wel eens leeg geweest. Ik heb niet op het rempedaal gedrukt voordat de ontluchtingsprocedure afgewerkt was.
Als de motor niet draait kan ik het rempedaal wel 'oppompen' zodat het wat hoger komt te staan (zoals vroeger ook het geval was). Eenmaal opgepompt gaat het pedaal wel traag een stuk in, waar dit vroeger dacht ik hard bleef staan.
Als de motor wordt gestart bij een 'opgepompte' rem, zakt die lichtjes in, maar is normaal denk ik.
Bij rijdend remmen zakt het pedaal dieper in dan vroeger en is de remkracht veel minder, snel pompend remmen helpt iets. De hoofdremcilinder is 6 jaar geleden al eens vervangen (aftermarket lpr).
Voor de werken aan het remsysteem was de remkracht wel ok.
Mijn vraag :
- zou er toch nog lucht in het systeem zitten ondanks dat ik dat niet waarnam bij het ontluchten? Is de onluchtingsprocedure hierbij ok? Bv. 1 bar druk?
- zou mijn hoofdremcilinder lekken (bv. opgepompt rempedaal zakt wat weg bij blijvend induwen)?
Hoe kan ik dat uitsluiten?
- ik heb nu wel mijn koppelingscilinder niet ontlucht. Maakt dat iets uit voor lucht in het remgedeelte?
Als de wielen vrij zijn van de grond, worden ze geblokkeerd bij intrappen rempedaal, en komen los als het rempedaal losgelaten wordt. Ik denk dus dat de remklauwen wel hun werk doen (remmen en lossen).
Ik merk echter dat het rempedaal dieper moet ingedrukt worden dan voorheen. Het remvermogen lijkt ook veel minder dan voorheen. Het aandeel van de nieuwe remschijven en blokken vooraan zou ik hierin eerder klein schatten.
Heb een aantal maal rijdend geremd maar geen verbetering.
Bij het ontluchten met de drukapparaat merkte ik een continue vloeistofstroom uit de nippels zonder luchtbellen.
De druk op het ontluchtapparaat zet ik op 1 bar, het apparaat vulde ik met 2 liter remvloeistof. Remreservoir was voordien maximaal gevuld. Remming in volgorde ontlucht : RA, LA, RV, LV. Slang op de nippel in ondergedompeld in aftapflesje. Ik heb de ontluchtprocedure zelfs twee keer gedaan ter controle en bij de tweede keer zag ik van bij de start nergens nog luchtbellen. Van iedere klauw zo'n 200 ml afgetapt.
Tijdens de revisie van de klauwen is het remvloeistofreservoir wel eens leeg geweest. Ik heb niet op het rempedaal gedrukt voordat de ontluchtingsprocedure afgewerkt was.
Als de motor niet draait kan ik het rempedaal wel 'oppompen' zodat het wat hoger komt te staan (zoals vroeger ook het geval was). Eenmaal opgepompt gaat het pedaal wel traag een stuk in, waar dit vroeger dacht ik hard bleef staan.
Als de motor wordt gestart bij een 'opgepompte' rem, zakt die lichtjes in, maar is normaal denk ik.
Bij rijdend remmen zakt het pedaal dieper in dan vroeger en is de remkracht veel minder, snel pompend remmen helpt iets. De hoofdremcilinder is 6 jaar geleden al eens vervangen (aftermarket lpr).
Voor de werken aan het remsysteem was de remkracht wel ok.
Mijn vraag :
- zou er toch nog lucht in het systeem zitten ondanks dat ik dat niet waarnam bij het ontluchten? Is de onluchtingsprocedure hierbij ok? Bv. 1 bar druk?
- zou mijn hoofdremcilinder lekken (bv. opgepompt rempedaal zakt wat weg bij blijvend induwen)?
Hoe kan ik dat uitsluiten?
- ik heb nu wel mijn koppelingscilinder niet ontlucht. Maakt dat iets uit voor lucht in het remgedeelte?