W201Club.nl

Alles over de Mercedes W201

Het is nu 07 aug 2020, 04:17

Rempedaal zakt te diep door, onvoldoende remkracht

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Bram Jansen

Rempedaal zakt te diep door, onvoldoende remkracht

Berichtdoor Andyam » 30 jul 2020, 21:11

Ik heb van mijn 190D alle remklauwen gereviseerd (dichtingen, vooraan ook nieuwe zuigers) en nieuwe remslangen geplaatst, vooraan ook nieuwe remschijven en blokken (Ate). Remmen ontlucht met druksysteem : https://toolsidee.com/product/aok-professionele-handmatige-koppeling-en-remontluchter-P6634.html?gclid=EAIaIQobChMImaXi39316gIVFdZ3Ch1XbQd3EAQYASABEgJipPD_BwE
Als de wielen vrij zijn van de grond, worden ze geblokkeerd bij intrappen rempedaal, en komen los als het rempedaal losgelaten wordt. Ik denk dus dat de remklauwen wel hun werk doen (remmen en lossen).
Ik merk echter dat het rempedaal dieper moet ingedrukt worden dan voorheen. Het remvermogen lijkt ook veel minder dan voorheen. Het aandeel van de nieuwe remschijven en blokken vooraan zou ik hierin eerder klein schatten.
Heb een aantal maal rijdend geremd maar geen verbetering.
Bij het ontluchten met de drukapparaat merkte ik een continue vloeistofstroom uit de nippels zonder luchtbellen.
De druk op het ontluchtapparaat zet ik op 1 bar, het apparaat vulde ik met 2 liter remvloeistof. Remreservoir was voordien maximaal gevuld. Remming in volgorde ontlucht : RA, LA, RV, LV. Slang op de nippel in ondergedompeld in aftapflesje. Ik heb de ontluchtprocedure zelfs twee keer gedaan ter controle en bij de tweede keer zag ik van bij de start nergens nog luchtbellen. Van iedere klauw zo'n 200 ml afgetapt.
Tijdens de revisie van de klauwen is het remvloeistofreservoir wel eens leeg geweest. Ik heb niet op het rempedaal gedrukt voordat de ontluchtingsprocedure afgewerkt was.
Als de motor niet draait kan ik het rempedaal wel 'oppompen' zodat het wat hoger komt te staan (zoals vroeger ook het geval was). Eenmaal opgepompt gaat het pedaal wel traag een stuk in, waar dit vroeger dacht ik hard bleef staan.
Als de motor wordt gestart bij een 'opgepompte' rem, zakt die lichtjes in, maar is normaal denk ik.
Bij rijdend remmen zakt het pedaal dieper in dan vroeger en is de remkracht veel minder, snel pompend remmen helpt iets. De hoofdremcilinder is 6 jaar geleden al eens vervangen (aftermarket lpr).
Voor de werken aan het remsysteem was de remkracht wel ok.
Mijn vraag :
- zou er toch nog lucht in het systeem zitten ondanks dat ik dat niet waarnam bij het ontluchten? Is de onluchtingsprocedure hierbij ok? Bv. 1 bar druk?
- zou mijn hoofdremcilinder lekken (bv. opgepompt rempedaal zakt wat weg bij blijvend induwen)?
Hoe kan ik dat uitsluiten?
- ik heb nu wel mijn koppelingscilinder niet ontlucht. Maakt dat iets uit voor lucht in het remgedeelte?
Andyam
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 72
Geregistreerd: 11 okt 2009, 17:05
Woonplaats: Deinze
Type wagen: 190D 2.0
Bouwjaar: 1988
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Rempedaal zakt te diep door, onvoldoende remkracht

Berichtdoor RD500SEC » 31 jul 2020, 14:47

Koppeling en rem delen hetzelfde reservoir, verder zijn het gescheiden systemen, lucht in het ene circuit heeft geen effect op het andere.
Zo te lezen heb je het goed aangepakt, en zit er geen lucht meer in het remsysteem.
Kort geleden heeft een forum lid hetzelfde voorgehad, bij hem zaten de linker en de rechter remklauw achter verkeerd om, dus linker zat rechts en vice versa. Dan zit de ontluchtingsnippel onder in plaats van boven, misschien is dat bij jou ook zo?
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 1247
Geregistreerd: 02 apr 2013, 00:19
Woonplaats: Schagerbrug
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 SEC


Re: Rempedaal zakt te diep door, onvoldoende remkracht

Berichtdoor Andyam » 31 jul 2020, 16:08

Dat topic van de omgekeerde remklauwen had ik ook gelezen.
Bij mij zitten de nippels wel degelijk bovenaan.
Deze morgen nog even de het rempedaal 'opgepompt' door snelle bewegingen (motor af), dan in bovenstand pedaal blijven drukken en pedaal gaat traagjes naar benenden, hoewel ik misschien niet volledig beneden.
Hetzelfde geprobeerd bij de Dacia van mijn vader en daar blijft het rempedaal keihard staan na het oppompen.
Misschien is er in de hoofdremcilinder maar één van de twee afdichtingen kapot, wat het gevoel zou verklaren dat je het pedaal kan doordrukken, maar misschien niet helemaal tot beneden.
Het kan bedrog zijn maar ik denk dat hij bij het achteruit rijden iets beter remt dan bij het vooruit rijden.
Ik neem verder aan dat ontluchten op 1 bar voldoende is?
Andyam
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 72
Geregistreerd: 11 okt 2009, 17:05
Woonplaats: Deinze
Type wagen: 190D 2.0
Bouwjaar: 1988
Automaat: Nee
LPG: Nee


Keer terug naar Techniek W201

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten