(of bestaat er al zo'n howto? Dan kan deze in de prullenbak...)
De brandstofmeter (bij mij diesel, zal voor de benzineversies wel hetzelfde zijn?) had kuren. Bij een halflege tank ging de wijzer opeens naar 0 en af en toe weer terug.. Aan het schommelen van de wijzer kun je opmaken dat het een mechanisch defect moet zijn, niet elektronisch, want het scheefhangen van de auto was van invloed..
Via dit prachtige forum kwam ik erachter dat de vlotter van de tank vanuit de kofferbak bereikbaar is, eigenlijk net onder het vakje van de ehbo-set. Even de bekleding van de koffer wat weghalen en dan komt ie al tevoorschijn.
Met een waterpomptang de grote ring losdraaien en je pakt hem er zo uit...
(foto 1)
Met een kleine schroevendraaier wrik je de aluminium nokjes open, dan kan het dopje aan beide kanten los.
(foto2)
In de buis zitten een vlotter of drijver die langs twee draden omhoog en omlaag 'glijdt'. Bij mij was 1 van de draden gebroken. Ik heb die wel gesoldeerd,(foto 3 en 4)
maar wellicht vanwege een knikje in de draad of zo, functioneerde het nog niet goed. Toch maar een nieuwe gehaald. Was op voorraad bij 'Merco' Tilburg. Wel eigenlijk 150 euro, maar ik kreeg korting omdat deze er al eventjes lag...

Als ik minder precies was of meer geduld had, zou ik hem nog een keer opengemaakt hebben, maar ja, autorijden kost nou eenmaal geld en een hobby ook. Als het dan allebei is....Ben je dan dubbel duur uit of is je hobby ook een investering?

Anyway.. Nieuwe erin, 3 minuten werk en weer helemaal blij!!