door Thomas2012 » 22 mei 2013, 21:22
Bij bezine motoren is de slag is bij alle varianten (m.u.v. 1.8 en de 2.5-16's) 80,2 mm. De variatie zit hem in de boring.
Boring x Slag
1.8: 89,0 x 72,2 mm 4-cyl
2.0: 89,0 x 80,2 mm 4-cyl
2.3: 95,5 x 80,2 mm 4-cyl
2.3-16: 95,5 x 80,2 mm 4-cyl
2.6: 82,9 x 80,2 mm 6-cyl
2.5-16: 95,5 x 87,2 mm 4-cyl
2.5-16 EVO I en EVO 2: 97,3 x 82,8 mm 4-cyl
Vermogensverschillen door de jaren heen bij dezelfde motorinhoud zaten 'm in de kop/ compressie, nokkenas, katalysator en nog veel meer....
Bij Amerikaanse uitvoeringen was het vermogen wegens emissie-eisen meestal weer lager dan voor de Europese uitvoeringen.
Voor de 16v varianten is overigens een goed overzicht te vinden op . Lijkt me dat de basis voor een 2.3-16 een 2.3 blok is geweest....
Diesels is makkelijker (2 blokken):
2.0D: 87,0 x 84,0 mm 4-cyl
2.5D: 87,0 x 84,0 mm 5-cyl (ook TURBO)