W201Club.nl

Alles over de Mercedes W201

Het is nu 22 aug 2014, 06:54

Tik komend uit dashboard

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Bram Jansen, xxGoof, Ruub-ster, Sterretje1968

Tik komend uit dashboard

Berichtdoor Highveen » 25 jul 2008, 05:37

Graag jullie hulp, het volgende is mij opgevallen:
Tot een snelheid van zo'n 70 á¡ 80 km/u hoor ik een licht tikkend(kloppend) geluid komen vanuit mijn dashboard. Ik hoor het duidelijk aan de linkerzijde, aan de bestuurderskant dus, en het is een regelmatige tik. Heel vreemd, zeker omdat wanneer ik harder ga rijden ( ongeveer 90/ 100 km/u ) het tikkende geluid weg is, althans ik hoor het dan niet meer en dit kan natuurlijk aan het iets hogere motorgeluid liggen. Geen idee wat het is, hebben andere leden hier ook last van of weet iemand wat het mogelijk kan zijn?
Nog een, minder storend, opgevallen geluid: mijn 190 heeft een fluit die tijdens het optrekken begint en pas weggaat bij een snelheid van ongeveer 65 km/u. Het is net of wordt er een vliegtuig binnen geloodst, het klinkt als de turbo die ik ook hoorde bij mijn Hyundai H100. Deze had een turbo diesel motor en ook daar zat een fluit in. Het klinkt wel mooi, maar weet niet of het normaal is. Kan het zijn dat het geluid ontstaat door de catalisator?
Geachte leden, wie heeft een idee wat er met mijn 190 aan de hand is? Of hoef ik me geen zorgen te maken? Graag een reaktie.
Highveen
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee

Re:Tik komend uit dashboard

Berichtdoor Goofy.S » 03 aug 2008, 10:23

Het fluiten van een turbo is heel normaal, omdat het voortkomt uit de zeer hoge draaisnelheid. Ik heb een Hymer camper (fiat chassis) met een turbo en die fluit ook altijd heerlijk als ik in de bergen rijd en eens lekker terug moet schakelen om de gang er in te houden. Andere fluitjes kunnen natuurlijk ook ontstaan, vooral bij oudere auto's (denk dan aan kiertjes waar de wind door blaast) Ook met nieuwere auto's komt het wel voor en het hoeft net altijd een kier te zijn. Het kan b.v. ontstaan door een blaadje in de grille...
Het geluid onder je dashboard is natuurlijk een ander verhaal. Je zou het kunnen proberen om het zelf te onderzoeken, maar het kan dikwijls moeilijk zijn om het te achterhalen.
Zelf heb ik het bij mijn W123 in het midden van het dashboard, maar dat heb ik kunnen lokaliseren. Het blijkt een slang te zijn van de verwarming, die bij een bepaalde temperatuur ergens tegenaan buigt en dan een krakend geluidje maakt tegen het metaal tijdens het rijden. Je zou het kunnen verhelpen met een stukje schuimrubber er tussen te plaatsen als dat mogelijk is. Ik heb dat niet gedaan, omdat ik vind dat het bij die auto hoort en het stoort me niet.
Overigens wens ik je succes met het opsporen!

Karel, (Goofy.S) [img size=110]http://www.w201club.nl/images/fbfiles/images/goofy_auto_klein.gif[/img]
Goofy.S
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Roepnaam: Karel
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Andere wagens / opmerkingen: Fiat Punto
Fiat-Hymer camper 2.5TD

Berichtdoor Highveen » 03 aug 2008, 18:06

Nergens om hoor Karel, maar er zit echt geen turbo in mijn 190. De turbo zat in mijn H100 van Hyundai. Ben dus bang dat je mijn vraag niet goed hebt gelezen. Ik ben er al een beetje aan gewend en het stoort me niet. Een collega van mij had het erover dat het kan komen doordat de catalisator er later in geplaatst is. Mogelijk is dat dus de reden van het fluiten. Het tikkende geluid uit het dashboard laat ik binnenkort onderzoeken. De auto gaat volgende week nog een keer naar de garage voor wat kleine dingen die er nog aan moeten gebeuren, zo komt er nog een demper onder de motorkap en komt er een trekhaak onder. Ook mis ik 2 slangen van de motor die iets met een wintervoorziening nodig hebben. Schijnt er dat een slang mist die de motorwarmte verplaatst naar het interieur.
In ieder geval bedankt voor je reaktie en ik houd jullie op de hoogte.
Highveen
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Berichtdoor Highveen » 10 aug 2008, 16:05

Het schijnt een probleem te zijn om het tikkend geluid te traceren, ik heb ook geen idee waar het precies vandaan komt. De wagen is afgelopen week naar de verkopende partij geweest voor de laatste herstel werkzaamheden, mijn linker knipperlicht is vervangen ( er was een nokje gebroken ),de slang voor de winterverwarming is vervangen, een pakking vernieuwd. Echt super deze service, zeker omdat ik alleen maar 4 weken "garantie" kreeg op motor en versnellingsbak, ik ben erg tevreden hoe alles toch, voor zover het kon, is opgelost. Toen ik kwam aanrijden vorige week kreeg ik het compliment dat de wagen er verzorgt uitzag en goed gepoetst was, kijk en dat hoor je natuurlijk graag als je zuinig op je auto bent en zeker van degene waar je hem gekocht hebt. Hij had al weer een nieuwere 190 staan met slechts 26000 km uit 1989, die zag er werkelijk spik en span uit. Helaas was hij net verkocht, anders.......
Nee, ik hou het voorlopig bij mijn eigen 190 uit 1985. [img size=640]http://www.w201club.nl/images/fbfiles/images/benz_oudemirdum.JPG[/img]
Laatst bijgewerkt door Highveen op 10 aug 2008, 16:10, in totaal 1 keer bewerkt.
Highveen
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Berichtdoor Jack190 » 17 aug 2008, 13:47

Komt het fluitende geluid niet toevallig uit de speakers?
Jack190

Berichtdoor Highveen » 17 aug 2008, 21:55

Nee echt niet, ik ben er al aan gewend, het is waarschijnlijk de katalisator.
Highveen
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Berichtdoor Tex-ellie » 28 aug 2008, 22:07

Hallo geachte schrijver van de vreemde geluiden.
Het eerste geluid, dat tikken, heb ik ook gehad in mijn vorige Benz.
Dat kwam van de dagteller vandaan, die gaat na verloop van tijd zeg maar kilometers, slijten en dan krijg je hem op een gegeven moment niet meer goed gereset. (op 0000)
Zelf heb ik toen meerdere keren die klokkenwinkel eruit gehaald, open gemaakt en het mechanisme van de dagteller gerepareerd.
Succes!

Groet,
Tex. [img size=640]http://www.w201club.nl/images/fbfiles/images/dashboard_mercedes.JPG[/img]
De menselijke geest is als een parachute, hij werkt alleen als die open is!
Tex-ellie
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Roepnaam: Tex
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Nieuwer
Andere wagens / opmerkingen: W202 C180 1998
Suzuki Wagon R_GA_2000

Berichtdoor Highveen » 29 aug 2008, 06:02

Hallo, Tex.
Bedankt voor je reaktie op de vraag die ik heb gesteld in dit forum over het tikkende geluid.
Ik heb zelf ook al gedacht aan één van de tellers, alleen had ik het meer op de km teller.
Maar nu je het zo verteld, kan het inderdaad wel eens de dagteller zijn. Vandaag gaat de auto toch naar de garage voor een nieuw deel vd uitlaat en een trekhaak, ik kan het altijd daar ook even vragen. Is het een groot probleem om de teller eruit te halen en te vernieuwen of te repareren? Ik weet niet hoe jij dat toen hebt opgelost, maar ik ga er mee aan de gang. Het geluid wordt namelijk wel steeds sterker en begint best wel irritant te worden als je er op gaat letten, ik hou je op de hoogte.
Highveen
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Berichtdoor barabas » 30 sep 2008, 20:30

het meest waarschijnlijk is het dan de kilometertellerkabel.
succes barabas
barabas

Keer terug naar Techniek