door DelaRobbie » 27 apr 2010, 16:41
het ging zo: ik had n stuk gereden en natuurlijk wat stilgestaan voor stoplichten enzo, toen zag ik de temp oplopen tot boven de 90,
eenmaal thuis dacht ik, ik laat de motor even lopen en kijk wat er met de temp. gebeurt kan ik gelijk zien of de nieuwe sensor z'n
werk doet, maar de temperatuur bleef oplopen, ik weer kijken onder de motorkap of de fan al ontwaakt was, nee dus, weer even wachten,
ik weet niet bij welke wijzerstand de kritische grens ligt. toen de wijzer zo hoog kwam als ie op de foto te zien is dacht ik:
uitzetten, die fan gaat niet meer ontwaken!, toen ik de motor uitzette, kwam het overdrukventiel op het expansievat in actie, een
stoomwolk ontsnapte, een kokende motor dus. Dus de meter doet z'n werk wel, de waarden kloppen die hij aangeeft.
wat ik trouwens wel vreemd vind is dat de fan in actie komt [als het tenminste funcioneerd] als het eigenlijk al te laat is, namelijk bij de 100graden,
of ligt de kookgrens van koelvloeistof hoger?, je zou toch denken rond de 90+ mag je wel eens gaan ingrijpen...
De test met het pannetje en de multimeter heb ik trouwens ook gedaan. onder de 100 geen signaal op de meter, later wel, maar dit alleen bij
de nieuwe sensor, de oude sensor gaf geen signaal in kokend water, dus die is echt officieel kapot, de nieuwe functioneert wel.
Maar als de sensor funcioneert: de fan draait als er stroom op staat, de zekering niet door is, wat blijft er dan over?, zit er nog n
2de sensor ergens, ik las iets over een sensor op de waterpomp, is dat die 'andere sensor' waar Maarten het over heeft, waar zit die dan
precies, ik heb de waterpomp bekeken maar zie zo snel niets, of zit er op een onmogelijke plek nog n sensorretje ergens onder?
en over de oliedruk: ik stond stil voor het huis thuis, motor stationair, moet de oliedruk dan lager liggen?, mijn vorige auto was n W124,
daar lag de oliedruk wel lager als ie stationair draaide.