W201Club.nl

Alles over de Mercedes W201

Het is nu 28 maart 2020, 09:53

Startproblemen 2.5D

Specifieke zaken omtrent het rijden op diesel, met de W201 kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent diesel hier verzameld hebben staan.

Moderator: Bram Jansen

Startproblemen 2.5D

Berichtdoor Student125 » 07 feb 2020, 12:27

Goedemiddag liefhebbers,

Sinds begin deze week heb ik startproblemen met m'n diesel. Ik sta minstens 10 minuten-15 minuten te starten voordat de motor aan slaat. Daarna komt er een flinke rookwolk uit en eenmaal lopend loopt ie mooi. Laatste tijd hoor ik wel een tikkend geluid opspelen, wat met verhoging van toeren frequenter wordt. Gezien er ook wat vocht uit de uitlaat komt en ik het gevoel heb dat de motor verzuipt verdenk ik de verstuivers ervan versleten te zijn/niet goed te vernevelen. Klinkt dit als een juiste diagnose? Ongeveer 245000 op de klok nu.

Vlak voor de kerst de motor, bak en diff verse olie gegeven (motor 15W40, bak 75W90, diff 80W90 LS) en nieuwe filters geplaatst (brandstof en olie). Brandstoffilter uiteraard helemaal gevuld met diesel. Loopt sindsdien als een zonnetje dus tot afgelopen week.

Ik heb 5 nieuwe Bosch verstuivers besteld en deze zijn onderweg. Kan ik de injectoren gewoon demonteren en hoef niet bang te zijn voor roetverspreiding in de cilinders? Alle tips zijn welkom.

Verder: Wat is jullie ervaring met doorrijden en start-spray gebruiken? Of krijgt de motor daar een te grote klap van? Daarnaast: wat is hier de ervaring met van die "extreme diesel motor cleaners" die je een keer bij een tankbeurt erbij kan gooien? Helpt dat om verstuivers eventueel automatisch te reinigen?
Avatar gebruiker
Student125
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 02 feb 2011, 15:07
Woonplaats: Enschede/Giesbeek
Type wagen: 190D 2.5
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Startproblemen 2.5D

Berichtdoor JantjeV8 » 07 feb 2020, 17:35

Ik had begonnen met het controleren van het voorgloeisysteem.

De gloeibougies kunnen kaduuk, maar ook het voorgloeirelais.

En eerlijk gezegd denk ik dat daar meer de oorzaak van uw probleem zit...
JantjeV8
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 254
Geregistreerd: 24 feb 2011, 21:38
Type wagen: 190
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: s210 E430 T, s210 E240 T, Unimog u416 1973, W123 230TE,
Holder B12 1958, Fiat 500 1967


Re: Startproblemen 2.5D

Berichtdoor RD500SEC » 08 feb 2020, 01:31

Ik denk dat je gelijk hebt, Jan.
In het gloeirelais zit een 80 Ampère zekering, dat zou de boosdoener kunnen zijn.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 1136
Geregistreerd: 02 apr 2013, 00:19
Woonplaats: Schagerbrug
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 SEC


Re: Startproblemen 2.5D

Berichtdoor Student125 » 09 feb 2020, 14:13

Bedankt voor de reacties! Ik ga de boel meteen even checken. Het voorgloeilampje en de klik in de motor doen het helemaal naar behoren in ieder geval, dus had daardoor nog niet aan de gloeibougies gedacht
Avatar gebruiker
Student125
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 02 feb 2011, 15:07
Woonplaats: Enschede/Giesbeek
Type wagen: 190D 2.5
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Startproblemen 2.5D

Berichtdoor JantjeV8 » 10 feb 2020, 09:58

Meten=weten, zeker voordat er lukraak onderdelen gekocht worden.
JantjeV8
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 254
Geregistreerd: 24 feb 2011, 21:38
Type wagen: 190
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: s210 E430 T, s210 E240 T, Unimog u416 1973, W123 230TE,
Holder B12 1958, Fiat 500 1967


Re: Startproblemen 2.5D

Berichtdoor Student125 » 11 feb 2020, 09:40

Dank voor alle advies! Eerst gemeten en inderdaad: 3/5 gloeibougies waren helaas overleden. Gisterenavond 5 nieuwe geplaatst en vanmorgen met koude motor was het weer starten als een nieuwe.

De diesel maakt nog wel flink wat klak/tik geluiden dat met toerental verhoogt en vooral bij koude motor erg overheersend is. Gezien de verstuivers deze kant op komen binnenkort toch maar eens de injectoren reviseren. Ik denk dat de verbranding niet optimaal is (nagelen) en daardoor ook de gloeibougies het hebben begeven (waren nogal zwart). Kan de aanslag van de onvolledige verbranding ook op de kleppen (en/of) stoters het geluid veroorzaken? Zit te denken aan het gebruik van een additief ter reiniging van de motor, vlak daarna verstuivers vervangen en weer een verse olie+filter kuur. Of is het beter meteen te gaan kleppen stellen?
Avatar gebruiker
Student125
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 02 feb 2011, 15:07
Woonplaats: Enschede/Giesbeek
Type wagen: 190D 2.5
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Startproblemen 2.5D

Berichtdoor Wiersma » 11 feb 2020, 11:47

Mooi dat het starten beter is.
De diesel heeft hydrolische klepstoters, die zijn niet te stellen. Ze kunnen met de leeftijd slecht worden.
Meestal als de motor goed warm is zijn ze stiller, mits ze erg slecht zijn.
Injector nagelen kan ook, soms kan je het voelen op de dieselleiding welke het doet.

Hier is een oude filmpje van mijn 2.5D, op het moment de ik 2e keer gas geef gaat er een tik weg, dat is klepstoter.


Ik zie in je beginpost dat je de bakolie hebt vervangen met 75w90, dat is de verkeerde olie, hierdoor kan je schakelen stroperig aanvoelen. In de handbak hoort ook ATF olie in te zitten.
190D 2.5 automaat 1986
Afbeelding
Avatar gebruiker
Wiersma
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1686
Geregistreerd: 02 feb 2010, 13:56
Woonplaats: Friesland
Type wagen: 190D 2.5
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Startproblemen 2.5D

Berichtdoor RD500SEC » 11 feb 2020, 12:01

Deze motoren hebben hydraulische klepstoters, stellen is niet aan de orde, controleren of ze nog goed hun werk doen zou wel kunnen. Dat heeft Wiersma ook aangegeven.
Slechte verstuivers kunnen inderdaad de gloeispiralen beschadigen, waren ze afgebroken, of toch nog helemaal aanwezig?
Een gloeispiraal die zwarte roet aanslag heeft, is niet raar, zeker niet als de gloeispiraal het niet meer doet.
Verwacht niet te veel van allerlei wondermiddeltjes, verstuivers in orde maken, olie en filter vervangen en een lang stuk rijden zal de motor schoon doen branden. Als je de verstuivers doet, vergeet dan ook niet de brandplaatjes te vervangen, die zijn maar 1 keer te gebruiken, anders dichten ze niet meer goed af.
Een koude dieselmotor produceert meer geluid dan een warme, dat is normaal. Of het geluid wat je nu waarneemt wel of niet normaal is, kan niemand uit een stukje tekst halen :blush:
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 1136
Geregistreerd: 02 apr 2013, 00:19
Woonplaats: Schagerbrug
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 SEC


Keer terug naar Diesel specifiek W201

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten