Goedemiddag liefhebbers,
Sinds begin deze week heb ik startproblemen met m'n diesel. Ik sta minstens 10 minuten-15 minuten te starten voordat de motor aan slaat. Daarna komt er een flinke rookwolk uit en eenmaal lopend loopt ie mooi. Laatste tijd hoor ik wel een tikkend geluid opspelen, wat met verhoging van toeren frequenter wordt. Gezien er ook wat vocht uit de uitlaat komt en ik het gevoel heb dat de motor verzuipt verdenk ik de verstuivers ervan versleten te zijn/niet goed te vernevelen. Klinkt dit als een juiste diagnose? Ongeveer 245000 op de klok nu.
Vlak voor de kerst de motor, bak en diff verse olie gegeven (motor 15W40, bak 75W90, diff 80W90 LS) en nieuwe filters geplaatst (brandstof en olie). Brandstoffilter uiteraard helemaal gevuld met diesel. Loopt sindsdien als een zonnetje dus tot afgelopen week.
Ik heb 5 nieuwe Bosch verstuivers besteld en deze zijn onderweg. Kan ik de injectoren gewoon demonteren en hoef niet bang te zijn voor roetverspreiding in de cilinders? Alle tips zijn welkom.
Verder: Wat is jullie ervaring met doorrijden en start-spray gebruiken? Of krijgt de motor daar een te grote klap van? Daarnaast: wat is hier de ervaring met van die "extreme diesel motor cleaners" die je een keer bij een tankbeurt erbij kan gooien? Helpt dat om verstuivers eventueel automatisch te reinigen?