Ik ben nog maar kort (ca. 1,5 maand) in het bezit van mijn Mercedes. Nu blijkt dat de auto bij aanschaf een slechte accu heeft, vermoedelijk kapot gegaan in de lange tijd dat de auto stil stond. vorige week zaterdag toen ik boodschappen ging doen startte de auto niet vanwege de lege accu.
Gelukkig kon de buurman met zijn auto even helpen door zijn auto ervoor te zetten en de motor met startkabels te starten. Hierbij heeft hij echter niet gelet op de + en - polen bij het plaatsen van de kabels op zijn auto met als gevolg dat ik de auto heb geprobeerd te starten terwijl de kabels verkeerd aangesloten waren

Vervolgens hebben we na het goed aansluiten van de kabels nogmaals geprobeerd mijn auto te starten. Toen begon de ellende.... De auto heeft er heel veel moeite mee met starten en wanneer de motor aanslaat draait deze zeer weinig toeren en slaat hij regelmatig af. Wanneer je het gaspedaal flik intrapt slaat de motor ook af (alsof je 'm verzuipt). Wanneer je dit echter heel langzaam doet komt de motor geleidelijk aan wel op toeren. Als je de motor stationair laat draaien draait deze zoals gezegd weinig toeren en trilt de auto. Dit probleem is zoals gezegd ontstaan na het verkeerd aansluiten van de startkabels, hiervoor startte de motor altijd vrijwel meteen. Met het wegrijden houd de motor met het intrappen van het gas ook even in. Het duurt gewoon wat langer voordat deze op toeren komt.
Wanneer de motor even gelopen heeft en je er een stuk mee gereden hebt zijn alle hiervoor genoemde problemen verdwenen. De motor loopt heel soepel en draait stationair een goed toerental. Het is dus echt een probleem met een koude motor die net gestart is, wanneer de motor warm is draait ie goed. Ook na een korte pauze start de motor meteen.
Dat het probleem te maken heeft met het verkeerd aansluiten van de startkabels is mij wel duidelijk, de vraag is alleen, hoe los ik dit op?
Ik heb verschillende mensen al gesproken en mij is verteld dat het probleem vermoedelijk in de ontstekingsmodule kan zitten. Een andere oorzaak zou een defecte sensor achter te motor t.p.v. de versnellingsbak kunnen zijn(naam weet ik zo niet).
Inmiddels is de auto voorzien van een nieuwe accu (71Ah). Ik kan nog met de auto rijden maar wil het probleem natuurlijk z.s.m. oplossen.
Voor de volledigheid, ik heb een 190E 2.6 automaat (dus de 6-cilinder injectiemotor).
Heeft iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn en hoe dit het beste op te lossen is?
Groeten,
Rolf Bos