door MB190diesel » 21 maart 2010, 14:28
Vandaag alles weer vervangen maar heb vergeten foto's te maken.
Toch zijn er wat punten waar je even op moet letten die ik graag wil toelichten.
Wanneer de ventilatieroosters zijn verwijderd zie je 3 schroeven zitten, deze verwijderen.
De inbusbout tussen de schuifregelaar losdraaien.
Let op, achter de achteruitverwarmingsschakelaar zit nog een 4e schroef dus je moet eerst de schakelaar uit het paneel halen. Dit kan met 2 kleine schroevendraaiertjes.
Nu kan je de schakelaar uit elkaar trekken want dit is gewoon een stekker, let op!!!
De zwarte draad blijft zitten maar ook dit is een stekkertje die je kunt lostrekken dus ga geen draad doorknippen (had ik bijna gedaan)!
Nu kunt je het paneel uitnemen beginnend aan de rechterzijde omdat hij aan de linkerzijde onder het tellerhuis zit geschoven.
De rubberrand ook gelijk loshalen van de "houder" die kan je dan meteen mee uitnemen.
Terugplaatsen nieuwe paneel begin je door de (eventuele) afdekplaatjes om te gaten te vullen er in te klikken.
Nu het paneel aan de linkerzijde terugplaatsen maar niet direct doordrukken, je moet namelijk het rubber aan de linkerzijde eerst op de "houder" plaatsen.
Voorzichtig het paneel aan de rechterzijde terugplaatsen en ook het rubber aan boven, onder en rechterzijde over de "houder" plaatsen. Spuit de rechter buitenzijde van het rubber in met wat siliconenspray zodat hij langs het dashboard glijd zonder het te beschadigen.
Nu de 4 schroeven teruplaatsen en vast is vast want het is tenslotte kunstof.
Schakelaar(s) terugplaatsen.
De inbusbout terugplaatsen maar dit is een leuke want dit is namelijk een stelbout van de luchtklep!
Wanneer je de inbusbout helemaal vastdraait krijg je met geen mogelijkheid de klep van je buitenlucht meer open, uitdraaien op gevoel en kijken wanneer je de schuif weer op een normale manier kan bedienen. Bij sluiten van de klep moet de schuif op het einde iets zwaarder gaan zodat de klep ook echt goed sluit.
Ventilatieroosters terugplaatsen en de klus is geklaard.
Het koste mij 40 minuten werk en zit weer als nieuw.
Overigens was het bij mij zo dat bij elke schroef die ik losdraaide het kunstof gewoon uit elkaar brokkelde. Dit heeft natuurlijk te maken met de leeftijd plus zon en temperatuursinvloeden op het kunstof waardoor dit vermoedelijk ook is gaan scheuren.
Ik hoop dat iemand hier in de toekomst wat aan heeft.
gr,
Erwin
Ben te vinden op http://www.mercedesforum.nl/