Een goede boormachine maakt geen rare geluiden.... een goede startmotor ook niet
Maar ik begrijp hieruit dat je doelt op een soort 'schrapend' geluid, hetgeen ook uit t drijfwerk van een goed gebruikte boormachine kan komen?
Dan zou ik me nog niet zo veel zorgen maken, vermoedelijk versleten lagertjes. Als het je niet lekker zit kun je de startmotor vervangen, maar zo lang hij niet aarzelt en de motor goed rondslingert zie ik geen directe noodzaak.
Ikzelf heb in t begin t probleem gehad dat de startmotor soms niet in de starterkrans wilde grijpen. De motor die ik in mijn wagen gemeubeld heb had ook lang stil gestaan. Dit probleem heeft zichzelf na een tijdje opgelost
Harde mechanische geluiden, haperen, slecht ingrijpen in de starterkrans enz. duiden op een serieuzer probleem. Bijvoorbeeld een versleten/beschadigde bendix. Nu is het mogelijk om een startmotor te reviseren, maar ik raad aan om een nieuwe te kopen (vaak met korting wanneer je de oude inruilt). Wat betreft de verschillende merken startmotoren is er nog wat discussie mogelijk... goedkoop is vaak duurkoop, maar wanneer t prijsverschil 300% is tussen after-market en OEM/NOS dan zou ik me nog eens achter mijn oren krabben. Zou een goedkope startmotor drie keer sneller stuk gaan...?
Ik zie de prijzen uiteenlopen tussen 70,- op te-taxiteile.com en 368,- op een willekeurige automaterialen webshop. Taxiteile heeft bij mij een goede reputatie, en ik denk dat vele forumleden dat gevoel met me delen. De startmotoren voor onze auto's (W201,W124) zijn in zulke enorme series geproduceerd, en worden ook nog in grote aantallen geproduceerd... dat is allemaal zo spannend niet. Je zou ook bij je lokale automaterialen handel eens kunnen kijken wat ze hebben en wat t kost.
Wanneer het geluid een klikkend startrelais is, of de motor langzaam rond gaat maar wel aanslaat, zou t ook een elektrisch probleem kunnen zijn. Accuspanning voor, tijdens en na t starten even meten om dat in ieder geval even uit te sluiten

.