door tobenzornottobenz » 23 jan 2016, 21:04
Hallo,
auto: 190 uit 89, 2.0E (122pk), manueel
Na het uitvoeren van een groot onderhoud (olie, luchtfilter en bougies vervangen) wou hij niet meer blijven draaien, hij plofte en viel direct uit. Na inspectie bleken er 2 bougiekabels beschadigd te zijn bij het vervangen van de bougies, nu plofte hij niet meer, maar hij bleeft uitvallen. Bij het opstarten gaat hij naar de 1000 toeren, en dan begint hij naar 500 te vallen, terug naar 1000, etc. tot hij na een seconde of 20 helemaal uitvalt.
overspanningsrelais eruit gehaald en vervangen en hij bleef uitvallen.
alhoewel er niets aan de regelvijs veranderd was tijdens het onderhoud hier toch wat aan gedraaid, hij was al bijna volledig open gedraaid was door de vorige eigenaar dus vermoedelijk is het niet de eerste keer dat m'n Mercedes dit probleem heeft. We hebben de regelvijs toe en weer open gedraaid etc. en uiteindelijk is hij toch stationair blijven draaien, dachten we dat het opgelost was, en ben ik goed thuisgekomen. Hij draaide als een zonnetje stationair (eens warm).
Nu vanavond toch nog maar eens gestart koud, om zeker te zijn dat het opgelost was. Hij gaat direct naar 1000 toeren, blijft daar een seconde of 10-20, en begint dan te fluctueren tot hij na een seconde of 30 uitvalt. Ik heb nu de regelvijs zitten uitdraaien tot hij redelijk stationair draait, dat lukt nu weer. Maar binnen 30 min ga ik weer kijken of het ook met een koude motor zo is...
Nu loopt een 4 cilinder nooit superglad, maar hij staat toch redelijk te trillen als je hem laat stationair draaien, koud loopt hij niet als een zonnetje.
Bestaat er ergens een 'how to' over het afstellen zodat ik dit stap voor stap kan doorlopen samen met de technieker? Ik heb op het forum al lopen rondlezen, een slecht vacuum kan de oorzaak zijn, het OVP (dit hebben we getest), of de lucht massa potmeter (niet gechecked) maar er staat niet echt een 'stappenplan'