Hallo MB '82,
Ik zal je mijn viese op de witte rook even uit leggen.
Nee er is geen nieuwe Paus gekozen
Witte rook duid inderdaad op water. Als het alleen is als de motor koud is dan is het waarschijnlijk de condens wat zich in de uitlaat heeft gevormd. Je zet de auto weg, motor en uitlaat koelen af en dan word de warme lucht in de uitlaat omgezet in condens! Water dus. Net als het weer. Het is warm buiten het water verdampt, het koelt af en dan gaat het regenen.
Dus als je weg rijd met een koude motor, word de condens in de uitlaat vermengd met warme uitlaat gassen en dat veroorzaakt de witte rook. Is het ook zo met een warme motor na minimaal en kwartier ( afhankelijk van de buiten tempratuur, hoe kouder het buiten is hoe langer de witte rook blijft.) rijden duid het inderdaad op verlies van koelvloeistof via de koppakking.
De condens is ook de oorzaak dat uitlaten doorrotten en lek gaan.
De oorzaak van schokken bij koude motor kan zijn dat, de verstuivers gereinigd of vervangen moeten worden. Bij koude start heeft hij iets meer diesel nodig. Vroeger kon je bij een diesel dat handmatig bij draaien net als een choke zeg maar.
Succes, Arno
