W201Club.nl

Alles over de Mercedes W201

Het is nu 28 maart 2020, 09:02

Schakelmomenten 190E 1.8

Dit is het deelforum voor gasten, hier kunnen gasten van zich laten horen als het aanmelden problemen geeft, of als het gaat om vragen over het lidmaatschap. Let op: Dit is -geen- plaats voor technische onderwerpen of te koop aangeb./gevraagd zaken! Dit zal worden verwijderd.

Moderator: Bram Jansen

Schakelmomenten 190E 1.8

Berichtdoor Mart-Jan Zwaan » 23 jan 2020, 19:35

Beste leden,

Sinds november vorig jaar ben ik in het bezit van mijn eerste auto, een 190E 1.8, waarmee ik dagelijks op en neer naar school rijd. Nu heb ik een uitvoering zonder toerenteller en met een later gemonteerde sportuitlaat. Daardoor vindt het lastig om te bepalen welke versnelling bij bepaalde snelheiden het zuinigst is. Rijd je 30 in z'n 2 of in z'n 3, 50 in 3 of 4, 70 in 4 of 5? Graag hoor ik van jullie.

Groeten,
Mart-Jan
Das beste oder nichts
Avatar gebruiker
Mart-Jan Zwaan
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 18 okt 2019, 13:49
Roepnaam: Mart-Jan
Type wagen: 190E 1.8
Bouwjaar: 1992
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Schakelmomenten 190E 1.8

Berichtdoor RD500SEC » 26 jan 2020, 11:27

Rijdt je te laag in toeren, en je wilt iets versnellen, kost dat meer brandstof dan wanneer je meer toeren maakt in een lagere versnelling. Te laag in toeren rijden zorgt er ook voor dat de zuigerveren niet goed tegen de cilinderwand worden aangedrukt, dit zorgt op den duur voor oliegebruik.

Een toerenteller kun je achteraf ook monteren, heb je een nuttige optie erbij!
De sportuitlaat zal voor het gebruik niet gunstig zijn, deze heeft over het algemeen minder tegendruk dan een originele uitlaat, dit verklaart de negatieve invloed op het gebruik.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 1136
Geregistreerd: 02 apr 2013, 00:19
Woonplaats: Schagerbrug
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 SEC


Re: Schakelmomenten 190E 1.8

Berichtdoor Grifke94 » 26 jan 2020, 20:53

Als ik het correct heb, heeft de 190E 1.8 met 5 bak een 3.64 differentieel; daarvoor geldt:

Versnelling Snelheid Toerental
1 20 2400
1 30 3600

2 30 2000
2 40 2700
2 50 3400

3 40 1700
3 50 2100
3 60 2600
3 70 3000

4 50 1600
4 60 1900
4 70 2200
4 80 2500
4 90 2800
4 100 3100

5 70 1700
5 80 2000
5 100 2500
5 120 3000
5 130 3200

Let op; dit zijn wel de theoretische snelheden, meestal zijn de toerentallen wel iets hoger voor het compenseren van de tellerafwijking.

Meestal probeer ik zelf met normaal rijden te cruisen tussen de 2000 en 3000 toeren, altijd boven de 2000 toeren! Schakelen doe ik meestal bij 3000 toeren. Ik zou adviseren:
30 in z'n 2
50 in z'n 3
60 in z'n 3
70 in z'n 4
80 kan wel in z'n 5, bij optrekken wel meteen terug naar de 4

Ik hoop dat dit je vraag genoeg beantwoordt.
Avatar gebruiker
Grifke94
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 21 aug 2019, 12:14
Woonplaats: Sint-Michielsgestel
Roepnaam: Ruben
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1990
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: Audi 100 CS Quattro 2.3 (1987)
Audi 80 1.9E (1988)
Audi 80 1.8S (1990)


Re: Schakelmomenten 190E 1.8

Berichtdoor Mart-Jan Zwaan » 27 jan 2020, 11:55

Bedankt voor de reacties.
Hiermee is mijn vraag beantwoord.
Das beste oder nichts
Avatar gebruiker
Mart-Jan Zwaan
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 18 okt 2019, 13:49
Roepnaam: Mart-Jan
Type wagen: 190E 1.8
Bouwjaar: 1992
Automaat: Nee
LPG: Nee


Keer terug naar Forum voor Gasten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten