Mijn auto is uit februari 1987 en heeft de ruitenwisser met het klepje (zie foto 4).
Enige tijd geleden wilde ik een nieuw rubber kopen, maar dat is helaas niet meer los te bestellen. Je moet dan een complete wisser kopen. Geen probleem natuurlijk, maar wanneer ik er een bestel op basis van mijn chassisnummer, dan krijg ik de verkeerde wisser geleverd. In de loop der jaren zijn de onderdeelnummers namelijk een aantal keren vervangen door andere nummers en de man van het magazijn bij de Mercedesdealer snapt het ook niet meer.
Volgens mijn informatie zou de wisser die ik op mijn auto hoort het volgende onderdeelnummer hebben, maar......vervangen door ????
A 201 820 0745
De lengte van de wisser is 60 cm.
Ik ben inmiddels handig geworden in het monteren van wisserrubbers, want ik koop gewoon een ruitenwisser van Bosch en zet het rubber over, want dan blijft het originele wisserframe (weliswaar in de kleur zwart) met type aanduiding W201 behouden.
Toch even om er achter te komen hoe het nu zit:
Hieronder zie je foto's van beide wissers. Op foto 1 en 2 de wisser die ik nodig heb (boven afgebeeld op foto 1 en 2 en een die geleverd wordt (onder afgebeeld op foto 1 en 2). De wissers op zich zijn even lang van lengte, maar op foto 1 heb ik de wissers op het punt gelijk gelegd waar ze in de arm klikken en dan kan je heel goed zien dat de wisser dan niet gaat passen, want wanneer je hem zou monteren komt hij ca. 3 cm buiten de A-stijl te liggen.
Op de foto is ook te zien dat de wisser anders is. Bij het model dat ik nodig heb zijn 3 openingen aan de rechterkant van het midden en bij die geleverd wordt 4 openingen.
Nu was ik vorige week op de meeting in Udenhout en daar stond ik met forumlid Rover te praten en toen kregen we het over de ruitenwisser. Hij heeft een W201 uit 1988 en daar zat een ruitenwisser op die ik nodig heb in de kleur grijs en duidelijk was dat zijn ruitenwisser te kort was (ruim 3 cm ruimte in ruststand. Ik vertelde hem van mijn probleem en hij was bereid om de nieuwe wisser die ik had liggen om te ruilen voor zijn wisser. Ik heb hem toen ook verteld dat ik nog een wisser voor zijn auto heb liggen in de originele kleur grijs! We hebben adressen uitgewisseld en een week later zijn wij allebei content met de deal die heeft plaatsgevonden.
Ik heb de ruitenwisser van Rover zijn auto op mijn auto gemonteerd (zie foto 3). Nu is er weer een stukje originaliteit in ere hersteld met het monteren van een ruitenwisserblad in de originele kleur grijs.
Ik heb de laatste tijd flink gezocht op het forum, maar het juiste onderdeelnummer van de wisser heb ik niet kunnen vinden. Ik heb wel informatie gevonden over het klepje dat nog steeds te bestelling is (zie topic post134487.html?hilit=ruitenwisser#p134487).
Daarom heb ik nog een paar vragen die we met z'n allen misschien wel kunnen beantwoorden:
- Wie weet van wanneer tot wanneer de ruitenwisser met het klepje is geleverd (foto 4)?
- Wie weet het huidige onderdeelnummer van de wisser die op mijn auto moet zitten (type met het klepje)?
Groeten,
Ron